Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Newtronic ontsteking 75/5
#11
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi R riders,

Ik heb onlangs een SH ontsteking gemonteerd op mijn R100RS.
Zo gezegd heb ik er nog geen langdurige ervaringen mee opgedaan.
Voordat ik de wissel toepaste heb ik de carburatie netjes afgesteld om "keurig van start te gaan"
De motor start een fractie later "hij moet eerst weten waar hij is", maar loopt mooier rond.
Er zijn bij deze ontsteking 16 verschillende vervroegingscurves in te stellen, in ben met curve B van start gegaan. Hier over later meer.

De ontsteking heeft zijn prijs, en lijkt doordacht. Ik heb de zaak heel goed bekeken en merkte als auto-constructeur op dat het "Kastje" beslist niet waterdicht is.
Ontstekingen zijn i.h.a. gevoelig voor
-trillingen
-hitte
-vocht.
Om nu iets gedegener te werken is het kastje in een plastic zakje gezet (met de opening naar beneden) en gemonteerd in de kuip, in de schaduw en los van het blok.

SH geeft 2.5 jaar garantie, en als je ze nog meer geld geeft, wordt dat 5 jaar. Dat verbaast me wel enigszins, omdat een fabrikant vertrouwen moet hebben in je product. Is het zo dat de SH ontsteking na 2.5 jaar de eerste uitvallers laat zien?
Het internet geeft overigens wel goede referenties.

De oude contactpunten ontsteking met dubbele 6Volt bobine testte ik vaak met een z.g. vonkbrugmeter. Aan de hand van de vonklengte kan je zien hoeveel KV je ongeveer hebt. Bij BMW (1978) houdt dat niet erg over, je kan 10 mm halen met de contact punt ontsteking.
S.H schrijft in haar Montageanleitung op liefst 4 (VIER!) verschillende plaatsen nadrukkelijk dat dit dodelijk is voor haar product. Als er dus een kabel losspringt/los trilt van je bougies zou de ontsteking weilen zijn. (gelukkig zeldzaam)
Ook een kapotte spanningsregelaar : 16V+ vind de SH ontssteking niet leuk.. zegt hun handleiding. (heb ik eens gehad!)
Ze geven wel dik op over een hogere ontsteekspanning, en dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar controleren kan je het dus niet.

Nog een ander puntje.
De stervormige rotor voor opnemer van de SH ontsteking wordt voor op de dynamokop gemonteerd. Ik heb plasticine tussen de rotor en de aluminium kap gedaan en de zaak voorzichtig aangetrokken. Na het losnemen blijkt dat er 2mm ruimte is tussen de aluminium afdekkap en rotor. Het gaat, en is dus goed ontworpen.

Met de contact punten ontsteking had ik een relatief gunstig verbruik, en zal jullie rapporteren of het nog iets verbeterd... het is inmiddels vloeibaar goud.

De SH ontsteking zal ik heel realistisch en onbevooroordeeld beoordelen. Maar als het niets is zal ik, het gezien zijn prijs, het ook wel laten horen.

Sofar so good. Louis van Rijn R100RS 1978 200Kkm
Reply
#12
Hallo Louis,

Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt.

Ik volg je relaas zeker.

Zelf heb ik gemerkt dat de s.h. ontsteking inderdaad mooier rond loopt
in vergelijking met de originele punten ontsteking.

Echter was dat bij een boxer die ook meteen was omgebouwd naar een "dual spark"
systeem. En misschien dat dat een nog iets mooier ronde loop geeft, dan de s.h.
ontsteking alleen, met het originele enkele bougie systeem.

Groetjes, Kees.

Reply
#13
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

kijk eens bij deze http://www.beckelektronika.nl/
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hi R riders,

Ik heb onlangs een SH ontsteking gemonteerd op mijn R100RS.
Zo gezegd heb ik er nog geen langdurige ervaringen mee opgedaan.
Voordat ik de wissel toepaste heb ik de carburatie netjes afgesteld om "keurig van start te gaan"
De motor start een fractie later "hij moet eerst weten waar hij is", maar loopt mooier rond.
Er zijn bij deze ontsteking 16 verschillende vervroegingscurves in te stellen, in ben met curve B van start gegaan. Hier over later meer.

De ontsteking heeft zijn prijs, en lijkt doordacht. Ik heb de zaak heel goed bekeken en merkte als auto-constructeur op dat het "Kastje" beslist niet waterdicht is.
Ontstekingen zijn i.h.a. gevoelig voor
-trillingen
-hitte
-vocht.
Om nu iets gedegener te werken is het kastje in een plastic zakje gezet (met de opening naar beneden) en gemonteerd in de kuip, in de schaduw en los van het blok.

SH geeft 2.5 jaar garantie, en als je ze nog meer geld geeft, wordt dat 5 jaar. Dat verbaast me wel enigszins, omdat een fabrikant vertrouwen moet hebben in je product. Is het zo dat de SH ontsteking na 2.5 jaar de eerste uitvallers laat zien?
Het internet geeft overigens wel goede referenties.

De oude contactpunten ontsteking met dubbele 6Volt bobine testte ik vaak met een z.g. vonkbrugmeter. Aan de hand van de vonklengte kan je zien hoeveel KV je ongeveer hebt. Bij BMW (1978) houdt dat niet erg over, je kan 10 mm halen met de contact punt ontsteking.
S.H schrijft in haar Montageanleitung op liefst 4 (VIER!) verschillende plaatsen nadrukkelijk dat dit dodelijk is voor haar product. Als er dus een kabel losspringt/los trilt van je bougies zou de ontsteking weilen zijn. (gelukkig zeldzaam)
Ook een kapotte spanningsregelaar : 16V+ vind de SH ontssteking niet leuk.. zegt hun handleiding. (heb ik eens gehad!)
Ze geven wel dik op over een hogere ontsteekspanning, en dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar controleren kan je het dus niet.

Nog een ander puntje.
De stervormige rotor voor opnemer van de SH ontsteking wordt voor op de dynamokop gemonteerd. Ik heb plasticine tussen de rotor en de aluminium kap gedaan en de zaak voorzichtig aangetrokken. Na het losnemen blijkt dat er 2mm ruimte is tussen de aluminium afdekkap en rotor. Het gaat, en is dus goed ontworpen.

Met de contact punten ontsteking had ik een relatief gunstig verbruik, en zal jullie rapporteren of het nog iets verbeterd... het is inmiddels vloeibaar goud.

De SH ontsteking zal ik heel realistisch en onbevooroordeeld beoordelen. Maar als het niets is zal ik, het gezien zijn prijs, het ook wel laten horen.

Sofar so good. Louis van Rijn R100RS 1978 200Kkm
Hallo louis. je gaf aan dat je in curve 8 bent begonnen moet je dat zelf testen? of geeft de fabriek aan wat het beste is.ik ga een S.H op een r100r dubbel spark zetten met een asymmetrische nokkenas.en wat is plastcine?alvast bedankt.
Gr Ed.
Reply
#15
plasticine is een soort wasplaat die je gebruiken kan om spelingen te meten. Op de betreffende plaast prop je wat van dat spul en je draait alles aan met het goede moment. Dan de boel weer demonteren en de dikte opmeten van die prop plasticine. Dat is dan je speling. Het materiaal veert namelijk niet terug.
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ed,

Betreft de SH ontsteking.
Zoals ik schreef in het stukje ben ik gegonnen met curve B van de 16 keuzes die er zijn. Jij zegt curve 8 maar ik schreef B, een leesfoutje denk ik.
Deze curve B heeft veel eindvoorontsteking.
Ik tune de motor voor economie, en ga als alles lekker is ingelopen en ik vertrouwen heb een beetje "leanen", d.w.z met een armer mengsel rijden.

Zo'n armer mengsel brandt langzamer en heeft dus veel voorontsteking nodig om over de juiste krukhoek z'n kracht weg te zetten op de krukas.

Veel mensen denken dat een verbrandingsmotor met oneindige vlamfront snelheden werkt, maar dat is niet zo. De vlamfrontsnelheid in de verbrandingskamer is ongeveer 10 m/s of iets hoger. Vanaf de bougie gezien wordt de 40 mm in 4 miliseconden afgebrand, en dat is bij 6000 tpm een belangrijke krukhoek: 144 graden.
Als je op 36 graden voorontsteking ontsteekt gaat het leeuwendeel van de druk er over de juiste krukhoek uit./

Een twinspark (SH met twee boubines) in in zoverre beter dat er dan maar 20-25 mm vlamfront weg is afteleggen en de druk van de verbranding er over een betere, gunstigere krukhoek uitkomt. Het thermodynamische verbrandingsproces is het zelfde.
Arme mengsels ontsteken moeilijk en er is dus een goede vonk nodig met meer voorontsteking (niet te veel).
Nu weet je waarom ik met de SH aan het experimenteren ben.

Over leanen wordt zenuwachtig gedaan.
De R100RS had in 1978 een sproeiermaat 170. De R100RT een maat 150. De latere R100RS uit 1987 heeft een sproeiermaat 135.

Mijn RS uit 78 heeft de op een na laagste naaldstand en loopt na het starten en het dicht drukken van de choke direct goed rond terwijl de motor steenkoud is (het was 1 C vanmorgen)
Het mengsel is dus aan de rijke kant, want normaal slaat een carburatormotor dan af als die koud is.
Na een 3 km rijden met halve choke kan de choke dicht en na een km of 10 pikt de motor goed op als het mengsel netjes (dus arm) is afgesteld.

Bij de oude R100RS staat het mengsel dus aan de rijke kant, dat is gunstig voor goed oppikken en het houd de motor koud. Het is een " fuel-cooled " engine, zo wordt dat genoemd.
Beperk je je zelf tot een rustige rijstijl dan kan je leanen. Wil je hard, koop dan een andere motor, want je verbrand dan de kleppen als je leant. Waarom verbrand je de kleppen? Zoals beschreven is brand het mengsel langzamer en brandt dus OOK nog als de uitlaatslag bezig is. Je stookt met het brandende mengsel de uitlaat klep heet. (te heet)

Nu vermoed ik dat enkele lezers het niet meer volgen, maar zelfs de jongens die van Hogeschool Autobouw Rotterdam afkomen moeten hier, bij ons bedrijf bijleren.
Sorry voor dit college.

Groeten, Louis

Reply
#17
Een machtig mooi verhaal. Delen hiervan waren me bekend, maar de samenhang niet.
Reply
#18
Hoi Louis,

Ik sluit me aan bij meneer Vervloet.

Super.

Groetjes, Kees.

Reply
#19
Een website die een deel van dit verhaal illustreert is deze:

http://www.pulstarplug.nl/N_frame.html?h...xp_10.html
Reply
#20
Hallo meneer Vervloet,

Leuke link over de pulstar bougie's.

Alleen resten mij dan 2 vragen.

1. Moet je ontstekings tijdstip nog iets veranderd worden?
(Of is dat meer een theoretische vraag in dit geval).
2. Misschien nog wel iets belangrijker,: er word een wat snellere ontbranding
geclaimd, met een wat hogere compressie slag(?).
Gaat je motor niet te snel pingelen hierdoor?
(Mijn motor is de 70 pk. versie, en die heeft een al iets hogere compressie
+ zo is mijn ervaring, is door de toevoeging van alcohol tegenwoordig
de motor al iets minder klopvast (?))

Dus ron 98 tanken, liefst die van Shell, of BP. (Daar zou in de premium 98
ron benzines geen alcohol zijn bijgemengt(?)

Misschien zijn deze vragen zelf al een eigen topic waard, want ik wil liefst
niet teveel van dit topic afdwalen.

Groetjes, Kees.



Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)