Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'mike', geïmporteerd van het oude forum:
ik heb een r 80rt uit 87 met 112 dkm op de teller, ik hoor veel dat je bij 1 ton km de uitlaatkleppen moet vervangen omdat ze vaak bij de klepsteel afbreken, maar dat niet voor alle koppen zo is, kan iemand mij het juiste verhaal vertellen.
Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Mike,
Als je motor er 112Mm op heeft zitten zonder koprevisie, lijkt het me verstandig je koppen eens eraf te halen en kritisch te bekijken. Let op lekkage langs klepzittingen (controleren met benzine of lucht) en speling van de kleppen in de klepgeleiders. Hiervoor dien je wel de veerspanning van de kleppen af te halen.
Je hoort wel verhalen van afbrekende kleppen, met name uitlaatkleppen, bij een levensduur van ca. 80Mm. Bij mijn R100RT heb ik bij 100.000 km de koppen laten reviseren (bij de Hobbyist) en meteen klepzittingen voor loodvrij laten monteren.
Voorkomen is vaak beter dan genezen, een afgebroken klepschotel richt een flinke ravage aan...
Groeten,
Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000 km.
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Mike,
Ik hoorde ook altijd van die spannende verhalen over afbrekende uitlaatkleppen bij 70000km ongeveer. het ligt er maar aan hoe je de machine rijdt. Zelf heb ik probleemloos 125000km gereden met mijn R80-7 alvorens ik de koprevisie + klepzittingen voor loodvrij heb laten uitvoeren bij de Hobbyist. Bij inspectie bleek bij mij alles in orde te zijn. Zuigers en kleppen nog prima in orde, klepzittingen wel slijtage opgelopen wat normaal is. Als je spul demonteert loop dan gelijk de toleranties van alle bewegende delen na, deze staan in het werplaatshandboek vermeld. Je weet dan precies wat nog mee kan en wat vervangen moet worden. Nog een tip: de revisietijd komt er weer aan en het is altijd slim om de revisie met een paar anderen samen te doen. Het scheelt altijd iets in de kosten.
Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum:
Met verbazing lees ik deze verhalen, ik dacht dat een BMW zo goed was, ik ben aangewent met al m'n auto's, en motorfietsen, dat de kleppen een motorleven meegaan, een benzine auto loopt toch een 300.000 km zonder een revisie, een golf diesel haalt z'n 500.000 Km,
mijn vroegere vriend heeft zelf een MAN vrachtwagen die heeft 1,5 miljoen km gereden zonder een revisie, hij heeft nu toch eindelijk een nieuwe auto gekocht omdat hij bang is dat er nu onkosten zitten aan te komen. Dat zijn nog eens mooie waarden beste mensen, daar kan BMW nog een voorbeeld aan nemen mag ik wel zeggen!!!
Dan is dat Boxer ontwerp toch verouderd en niet meer zo goed schijnbaar??? Of zie ik dat verkeerd???
Reactie van bezoeker 'Marinus', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Klaas, volgens mij zie je het (verkeerd).
Ik denk dat de meeste BMW rijders fanatiek zijn en hun motor hebben om veel mee te rijden zoals woon-werkverkeer. Ze rijden er altijd op, kennen geen winterstop. Ze hebben geen (tijd voor) internet en lezen al die problemen en probleempjes op forums en nieuwsgroepjes niet. Ze zien dus ook geen beren op de weg! Ze zijn er ook niet zo gruwelijk secuur aan.
Voor het onderhoud brengen ze de motor om half acht naar de garage en halen hem in de middagpauze weer op. Voor die grote groep is de motor noodzaak en daarna hobby. Wij hebben alleen hobby, hobbyist, mooiweer rijden, motorvakantie en winterstop, enne.....
we sleutelen graag, zijn dus secuur, praten er veel over, lezen er over, kijken op forums enzo, bezoeken beurzen, sleutelavonden, vehikels, Rai, enz. enz.
Of zie ik het verkeerd? Veel motor en BMW plezier.
Groetjes, Marinus.
Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum:
Mike,
ik heb de mijne uit voorzorg bij 160.000 km vervangen omdat het blok toch open lag; maar er hadden waarschijnlijk best nog wat km's bijgekund.
Dus 100.000 km lijkt mij aardig op tijd
Groeten, RenÈ - R100RT 1990
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:
Bij een vriendin van mij met een R100 is een uitlaatklep gebroken bij net geen 100.000 km. Je wilt niet weten wat voor ravage dat geeft, en dan liep de motor op het moment dat het gebeurde toevallig net stationair anders was de ramp helemaal niet te overzien geweest.
Ik heb me destijds laten vertellen dat de R100-modellen eigenlijk net een maatje te groot geworden waren voor het oorspronkelijke boxer-ontwerp. Dat zou zich uiten in te grote thermische belastingen met name van de cylinderkop en dus de (uitlaat)kleppen. Het advies om de (uitlaat)kleppen minstens elke 100.000 km te vernieuwen zou dus ook alleen voor de 1000 cc-ers gelden. In dat opzicht kan ik Klaas dan ook wel gelijk geven dat de 1000 cc-serie van de 'oude' boxers niet zo'n goed ontwerp was.
Dat is met de 'nieuwe' boxers (de 1100 en 1150 cc-ers) heel anders. Deze zijn zeker toegerust voor meerdere tonnen zonder revisie. Mijn eerste 1100 heeft 170.000 gelopen voordat ik hem wegdeed, en de huidige (mijn tweede) staat na 2 jaar op 40.000 zonder een centje pijn.
Voordat ik een 1100 had, reed ik trouwens een R80/7 en een R80. Die hebben ook redelijk probleemloos 170.000 km respectievelijk 120.000 km gehaald.
Een R100RT heeft volgens mij standaard een oliekoeler (heeft een 'kale' R100 niet), en misschien heeft dat eraan bijgedragen dat RenÈ's RT het zo lang uitgehouden heeft?
Dick (nu R1100RS).
Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik begrijp dat ze het kleppenmechanisme van de R800, R900, overgenomen hebben, en in de R100 gezet hebben, ja en dan kan het iets te licht zijn, ik ben blij dat niet alle type's van BMW last hebben van dit probleempje, BMW is toch van huisuit een probleemloze motor gebleken in de jaren, t'is met z'n stoterstangen geen veel toerenmakende sportmotor, maar eerder een betrouwbaar werkpaard, ik heb vroeger zelf ook een R90S gehad, die ik wegens omstandigheden heb moeten verkopen, en waar ik achteraf nog spijt van heb, omdat ze nu zo veel geld waard zijn, ma ja dat kan je ook niet allemaal van te voren zien natuurlijk!!!
Misschien koop ik ook nog eens een BMW!!
Ik wens jullie allemaal nog veel BMW Plezier!!
Groetjes. Klaas.
Reactie van bezoeker 'mike', geïmporteerd van het oude forum:
hier ben ik weer, allemaal bedankt hoor voor de reacties, ik heb ondertussende koppen eraf gehaald en naar een man gebracht ergens in Rijnsburg ZH, die reviseerd koppen, de onderdelen had ik besteld bij de hobbyist, op de klepsteel gelijders na, in plaats daarvan zijn mn oude gelijders geruimd en vervolgens zijn er speciale bussen terug geplaatst, voordat ze gereviseerd werden is er eerst naar de klepsteel speling gekeken en lekkage, drie kleppen haden wat speling maar daar had ik nog wel wat kilometertjes mee kunnen rijden, 1 uitlaat klep had een kleine lekkage ( vacuum test gedaan), het viel mij dus allemaal mee, dezelfde dag de koppen nog terug gehad en inmiddels alles weer oke, ennnnn ik moet zeggen, de boxer draait en loopt wel mooier hoor, minder getik, en het hele verhaal van afbrekende kleppen...... dat zit nu niet meer in me hoofd tijdens het rijden, dat komt over 100.000Km wel weer hahaha, gr mike
Reactie van bezoeker 'walter', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb altijd gedacht dat die afbrekende klepstelen alleen voorkwam bij de type klep waar de schotel aan de steel gelast zat. En dat bij revisie er eigenlijk alleen kleppen uit een stuk worden gemonteerd. Als dat waar is hoef je je ook na 100000km geen zorgen te gaan maken.
Misschien weet iemand hier meer over?
|