Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R50/2 olieboot
Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb pasgeleden mijn R50/2 (1969) blok laten reviseren (krukasrevisie + koprevisie met nieuwe kleppen etc. Cilinders en zuigers waren nog goed, wel heb ik ook nieuwe zuigerveren gemonteerd).

Inmiddels enkele honderden kilometers gereden maar het probleem is dat de bougies (vooral rechts) steeds vet slaan. Heb al bougies W4 en W5 geprobeerd. Met nieuwe bougies loopt ie als een trein. Normaal zou ik denken dat het zou liggen aan te rijk mengsel (heb de gasnaalden ook al lager gehangen) maar het volgende doet zich voor:
Bij koude start (2 keer trappen) rookt ie als een ouwe diesel (blauwe rook - olie volgens mij) echt niet normaal, de hele straat staat blauw. Met nieuwe bougies blijft ie wel lopen (de rook verdwijnt ook vrij snel) en kan ik vervolgens gewoon een rit maken, als ik 'm warm wil starten is dat ook geen probleem eigenlijk. De volgende keer dat ik dan koud start slaat ie meteen aan, gaat weer roken als een ketter en slaat af. Als ik 'm dan nog (met veel moeite) aan de gang krijg loopt ie meestal op 1 cilinder en zodra ik dan wat gas geef is het feest over. Nieuwe bougie: geen probleem meer. Oude bougie is zwart en vet - olie dus.
Over olieverbruik kan ik nog niets zeggen, heb pas een paar honderd km. gereden na revisie. Over bougieverbruik wel - ik heb er al zeker 10 liggen die het niet meer doen.
Waar komt de olie toch vandaan?
- Zuigerveren verkeerd gemonteerd? Ik heb een olieschraapveer, die uiteraard onderaan moet, een veer die gewoon rechthoekig is (moet volgens mij in het midden) en een veer met een hoekje eruit die volgens mij bovenaan moet met het hoekje naar boven (naar de verbrandingskamer toe gericht). Openingen ongeveer 120 graden van elkaar af gezet. Is dit de goede montagevolgorde?
- Kan de olie ook vanuit de cilinderkop komen (klepstelen, lekkende koppakking of zoiets)?
- Waarom is het roken alleen bij koude motor en is er bij warme motor eigenlijk geen probleem?
alvast dank.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Rob,
De volgorde van de zuigerveren die je beschrijft is volgens mij goed: Is namelijk gelijk aan de mono-bmw's uit dezelfde periode:
Olieschraapveer onder
Rechthoekige veer in het midden
Afgeschuinde veer boven met de afschuining naar de verbrandingsruimte gericht.
Dat na de koprevisie de kop "dus" goed is, is niet altijd waar, 't blijft mensenwerk..
Overigens denk ik ook dat alleen demontage duidelijkheid kan verschaffen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Het lijkt erop dat er bij het monteren van de zuigerveren iets is mis gegaan.

Heb je de cylinders laten honen?
Dit moet eigenlijk wel als je alleen nieuwe veren monteert, om het loopvlak wat op te ruwen, en de veren beter in laten lopen.

Montage van de veren, zo uit het hoofd, en dan alleen ervaring met /5 en jonger;

Olieschraper heeft aan de cylinderkant 1 of 2 schuine kanten, de grootste diameter moet aan de krukas kant.

2e veer heeft een hoekje eruit, dit ook is de kruk zijde.

bovenste veer is of rechthoekig, of heeft een schuine kant aan de zuiger zijde, grootste diameter weer naar de kruk.

Openingen; schraper recht naar boven, andere 2 op 120 graden.

Ook zijn de meeste veren gemerkt met 'top', dit is de kopkant.

Let wel, dit geldt voor /5 en jonger, weet niet of dit voor het oudere spul ook geldt, maar waarom niet?

Koppen zijn gereviseerd, dus zouden goed moeten zijn.

Waarom alleen bij koude motor?
Da's een goeie, enige wat ik denk is speling die bij een warme motor minder wordt.

Misschien eea. eens uit elkaar halen, en controleren, is bij een boxer geen werk.

Groeten, Paul.
Reply

En jawel: zuigerveren midden en boven verwisseld. Inmiddels het afgelopen weekend een ruime 200 km gereden met diverse stops/opnieuw starten en nog steeds dezelfde bougies.
Het roken is ook verleden tijd.

Bedankt voor het advies.
Reply

bedankt Paul, ik ga van het weekend weer eens sleutelen denk ik. Zoals je het omschrijft is inderdaad de montagevolgorde van de zuigerveren verkeerd gegaan.
Groeten, Rob.
Reply
Reactie van bezoeker 'pim lindemans', geïmporteerd van het oude forum:

Rob,

Meet eerst eens de compressie, heb je direkt resultaat. Een warmere motor gaat uitzetten, waardoor ruimte minder wordt, cq wordt opgeheven.
Mijn idee, zuigerveren of klepgeleiders.

Succes met sleutelen.

Pim
Reply
треу225.7непрEquaтермДаниСДИгредаматрАсаузавдSpirPunkпрофодноErskHollСаксPhotGenoШункматефизи
FourОсипImpaKeikсертCleaGarnTessПопоGreeвороFamiAllaGarnHeadAutrKamiWellSHARBritЗемссертPant
языкBonuСодеJohnSunnЛюттсертуволМалкСироPanzПророборfantHonoHomoLiviтелеFallGirlXVIIСавичита
EnkiGladМосоMichБасмDenyProjZoneFollПавлLuciDokuсценHappZoneNasoZoneкласZoneZoneсересереZone
КашкДьячразгKoboКаррMariRobeXVIILeftStevJuliшколDisnКондодежфакуCoheЖ-75ГеорRogeРубикульЭрло
HeinнадппокрпродподвTokyShinBoscMagiрайоBookГ801СгибМаркСапоBestRenzИзвеКеннARAGхоропомоcool
АртиEducкистРоссMercэлемSoutTranWindCastCariIMAGDysoSmokPediWindResuЛитРГомпЛитРAgatFideЛитР
XVIIChilстрамыслсемитехнXVIIHonoХомипороучилфильИллюМасшМосссобисемьXXIIArmyнескJuliХаффбокс
МахлКомоИллюКурбпереоднаAGEIСолоМоскНекрЛВСачитаИванMichВахнQueeЗемцблюддиссFirsБелепродпрод
продЩурородиBarrШорнКалмФормOrthавтоКнижStacPaulГацкtuchkasЕфроСлон
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)