12-31-2003, 02:00 AM
Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb pasgeleden mijn R50/2 (1969) blok laten reviseren (krukasrevisie + koprevisie met nieuwe kleppen etc. Cilinders en zuigers waren nog goed, wel heb ik ook nieuwe zuigerveren gemonteerd).
Inmiddels enkele honderden kilometers gereden maar het probleem is dat de bougies (vooral rechts) steeds vet slaan. Heb al bougies W4 en W5 geprobeerd. Met nieuwe bougies loopt ie als een trein. Normaal zou ik denken dat het zou liggen aan te rijk mengsel (heb de gasnaalden ook al lager gehangen) maar het volgende doet zich voor:
Bij koude start (2 keer trappen) rookt ie als een ouwe diesel (blauwe rook - olie volgens mij) echt niet normaal, de hele straat staat blauw. Met nieuwe bougies blijft ie wel lopen (de rook verdwijnt ook vrij snel) en kan ik vervolgens gewoon een rit maken, als ik 'm warm wil starten is dat ook geen probleem eigenlijk. De volgende keer dat ik dan koud start slaat ie meteen aan, gaat weer roken als een ketter en slaat af. Als ik 'm dan nog (met veel moeite) aan de gang krijg loopt ie meestal op 1 cilinder en zodra ik dan wat gas geef is het feest over. Nieuwe bougie: geen probleem meer. Oude bougie is zwart en vet - olie dus.
Over olieverbruik kan ik nog niets zeggen, heb pas een paar honderd km. gereden na revisie. Over bougieverbruik wel - ik heb er al zeker 10 liggen die het niet meer doen.
Waar komt de olie toch vandaan?
- Zuigerveren verkeerd gemonteerd? Ik heb een olieschraapveer, die uiteraard onderaan moet, een veer die gewoon rechthoekig is (moet volgens mij in het midden) en een veer met een hoekje eruit die volgens mij bovenaan moet met het hoekje naar boven (naar de verbrandingskamer toe gericht). Openingen ongeveer 120 graden van elkaar af gezet. Is dit de goede montagevolgorde?
- Kan de olie ook vanuit de cilinderkop komen (klepstelen, lekkende koppakking of zoiets)?
- Waarom is het roken alleen bij koude motor en is er bij warme motor eigenlijk geen probleem?
alvast dank.
Ik heb pasgeleden mijn R50/2 (1969) blok laten reviseren (krukasrevisie + koprevisie met nieuwe kleppen etc. Cilinders en zuigers waren nog goed, wel heb ik ook nieuwe zuigerveren gemonteerd).
Inmiddels enkele honderden kilometers gereden maar het probleem is dat de bougies (vooral rechts) steeds vet slaan. Heb al bougies W4 en W5 geprobeerd. Met nieuwe bougies loopt ie als een trein. Normaal zou ik denken dat het zou liggen aan te rijk mengsel (heb de gasnaalden ook al lager gehangen) maar het volgende doet zich voor:
Bij koude start (2 keer trappen) rookt ie als een ouwe diesel (blauwe rook - olie volgens mij) echt niet normaal, de hele straat staat blauw. Met nieuwe bougies blijft ie wel lopen (de rook verdwijnt ook vrij snel) en kan ik vervolgens gewoon een rit maken, als ik 'm warm wil starten is dat ook geen probleem eigenlijk. De volgende keer dat ik dan koud start slaat ie meteen aan, gaat weer roken als een ketter en slaat af. Als ik 'm dan nog (met veel moeite) aan de gang krijg loopt ie meestal op 1 cilinder en zodra ik dan wat gas geef is het feest over. Nieuwe bougie: geen probleem meer. Oude bougie is zwart en vet - olie dus.
Over olieverbruik kan ik nog niets zeggen, heb pas een paar honderd km. gereden na revisie. Over bougieverbruik wel - ik heb er al zeker 10 liggen die het niet meer doen.
Waar komt de olie toch vandaan?
- Zuigerveren verkeerd gemonteerd? Ik heb een olieschraapveer, die uiteraard onderaan moet, een veer die gewoon rechthoekig is (moet volgens mij in het midden) en een veer met een hoekje eruit die volgens mij bovenaan moet met het hoekje naar boven (naar de verbrandingskamer toe gericht). Openingen ongeveer 120 graden van elkaar af gezet. Is dit de goede montagevolgorde?
- Kan de olie ook vanuit de cilinderkop komen (klepstelen, lekkende koppakking of zoiets)?
- Waarom is het roken alleen bij koude motor en is er bij warme motor eigenlijk geen probleem?
alvast dank.