Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Bep', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn r75/7 1977 heeft een kleine olielekkage langs de schroef die dient om het olie kanaal dat door het blok loopt af te sluiten, en wel die die zich onder de druk- sensor bevind.
Heeft een van jullie dit ook al eens meegemaakt en wat is de eenvoudigste reparatie-procedure?
Deze schroef zit namelijk in het blok achter de onderste frame-pijp.
BVD voor jullie reactie
Bep
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Bep,
Heb dit ook gehad bij m'n R80/7. Afdoende bij mij was om met een schroevendraaier (opletten dat deze goed past in de schroefsleuf, anders draai je de schroef kapot) de schroef goed vast te zetten. Je kan meteen goed voelen of de draad nog goed is, schroef moet strak vast zitten, anders lekkage. Houdt de schroef na aandraaien nog maar even in de gaten voor de zekerheid, je moet er niet aan denken dat hij er helemaal uitkomt! Beter is misschien nog de schroef eerst te verwijderen en vervolgens met locktite vast te zetten. Het is weliswaar lastig, maar je kan net tussen frame en schroef komen met een schroevendraaier
Succes,
Ton
Reactie van bezoeker 'Bep', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Ton ik kan er echt geen schroevendraaier recht in krijgen ,alleen schuin (is er soms verschil tussen een r75/7 en een r80/7 ) ,maar dan draai ik zaagsnede van de schroef kapot als ik echt kracht wil zetten.
Zou er trouwens een voorgeschreven aanhaalmoment voor deze schroef zijn en een montage voorschrift van BMW .
Ik kan het niet vinden in mijn peters handboek.
Mischien moet ik toch de motorsteunen en uitlaatophanging maar losnemen ,en het motorblok 1 tot 1,5 cm omhoogkantelen met een schaarkrikje ,als dat lukt kom ik er mischien net bij.
In ieder geval bedankt voor je reactie, ik ben gerustgesteld dat ik in ieder geval niet de enige ben met van die zeldsame storingen aan z'n motor.
Bep
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Bep,
Draai de schroef niet te ver het blok in want anders sluit die het olie kanaal af. De schroef moet gelijk liggen met het blok en niet verder.
Als de schroef verder het blok ingaat is het gevolg is dat de motor te warm wordt en na 10.000 km vast loopt. Ik heb zo¥n blok (de schroef zit er 4 gangen tever in).
Probeer de schroef eruit te halen en een nieuwe erin te zetten en borgen met Locktite, zoals Ton ook beschreef.
Sterkte met de operatie, Richard