Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gevoelig op uitlaat gebied???
#1
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Niet de hond maar mijn R65. Voor nood heb ik de voorbochten vervangen door - dikkere - bochten van een Russische boxer. Daar zit voor geen balanspijpje tussen. Met hett originele verrotte stel bochten heb ik niet gereden, maar met mijn noodoplossing heb ik eeenn enorme dip tussen de 4500-5500 toeren. Mijn R65 heeft een korte afstands woonwerkverkeersverleden. Dus ik houdt zelf rekening met lui zweet. Maar ik herinnerde me op eens mijn R75/5 van nog maar een kwart eeuw geleden. Die motor bleek ook zo gevoelig voor uitlaatmodificaties ( sorry, ik dacht toen nog dat meer geluid mooier was )Iemand suggesties?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Dolf,

Dit klopt. Probeer balanspijp weer er tussen te zetten. Waar zit die pijp bij de R65 bij de cilinders of bij de versnellingsbak?
Heb je de foto's nog van m'n motor, dan zie je waarom die uitlaatbuizen zover vanaf de cilinder bij elkaar komen. Dat is om de dip eruit te halen.
Richard
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Richard. Het zit hem in de naam denk ik. Dit weekend was er bij Theo's R90S treffen een bovenmodaal technische Richard. Uit Deventer... De -dunne- balanspijp zat origineel in het voor onder. Bij mijn monogeveerde R65 zit er grofweg onder de bak nog een collectorkoffertje vann waaruit de uitlaten vertekken. Toch maaar een setje echte bochten scoren dus???

Dolf
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Dolf,

Nee dat hoeft niet als je creatief bent met de slijptol.
Of gewoon de zaag in die NEP bochten. Gewoon een balanspijp tussen maken.
Of een twee in een maken met een grote herrie pijp.

Richard
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Goed plan! Ik ben gek op herrie!
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Dolf,

Als je herrie wilt hebben zet dan 20 cm na de cilinderkop de slijptol in de uitlaatbocht. Dan horen ze je op 10km al aankomen. Dat mag want het zijn NEP bochten.

Richard
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Hoeft niet meer. Ik heb een stel bochten gevonden. Via Maurice (ook op de site) gehoord dat de korteslagboxers inderdaad gevoelig zijn voor uitlaatmodificaties. Ik heb van Maurice teXt gektregen over zijn BMW R45/65 manipulaties. Hij gaat ver. Zelfs de sproeierbezetting links/rechts is aangepast!
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Dolf,

Ook de langeslag BMW's zijn daar gevoelig op.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Het heerst dus gewoon. Heb ooit een mooie 1969er R75/5 gehad. Toen ik jong was. Heb ik gerommeld met megatonnetjes en London/Hoske kooons. Klonk niet onaardig. Liep voor geen meter meer. Vind ik vreemd. Want gevoelsmatig is boxertechniek toch veel grondstoffelijker dan al die viercilinders met miljoenen kleppen en dingesten. Kameraad Ernies 1000 cc R80GS (met Israels setje) daarentegen loopt perfect en klinkt fantastisch met een Laverda GT 750 uitlaat aan zijn colllectorpot.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Dolf,

Het gaat om de verhouding diameter van de uitlaat buis, lengte en waar laat je de twee buizen bijelkaar komen. Je kan gebruik maken van een balanspijp of je maakt een twee in een.
Mijn uitlaatsysteem is al 8 of 9 keer verbouwd, door dezelfde reden.
Ik heb een twee in een uitlaat met een demper van een duc 916, termignoli. Zeer mooi geluid en rijd goed.

Richard
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)