Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
electrisch probleem K100LT 1991
#1
Reactie van bezoeker 'Benno', geïmporteerd van het oude forum:

Dagelijs ben ik onderweg van huis naar mijn werk op de motor. Sinds een paar dagen heb ik problemen met het electrisch systeem. Het begon met het niet draaien van de startmotor, daarna gingen de knipperlichten vreemd doen. Links werd rechts of alle vier tegelijk. Toeter begaf het. Na de motor te hebben aangeduwd leek het probleem weer weg. Dag of twee later begon het weer. Bij veel toeren (boven de circa 5000) heb ik geen probleem.
Iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken (sluiting??)?
Bedankt!
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Benno,

Behalve de toeter lijkt het een beetje op het niet bijladen van de accu.
Begin eerst met de zekeringen na te kijken of oxide aan de aansluitingen is.
Controleer de massaaansluitingen van de akbels aan het cassis, dat zijn er meerdere.
Het gebeurt dat er oxidatie aanwezig is tussen de verbinding met de chassisaansluiting, ook de bout moet blank zijn. Een klein baatje copaslip voorkomt oxidatie en bij goed vast draaien is er geen overgangsweerstand.
In de relaiskast komt ook weleens een probleem voor. Meestal slechte verbinding door oxidatie.
De toeter vind ik een vreemd verschijnsel, lijkt op water in de schakelaar.
Als je het elektrische schema nodig hebt ik je mailen.
Groetjes,
Marco
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum:

Benno,
Zelf heb ik deze problemen ook eenmaal gehad ook start problemen enz,
Voor mij was de oplossing ,alle contacten vrij te maken van oxidatie, zeker in de bediening/handvatten/schakelaars, met wd40 inspuiten en toen waren mijn problemen over.
Gr.
Ed
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Arie Wit', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zou eens kijken of de draadboom die aan de voorkant
uit de relais kast komt niet is doorgesleten .Deze draadboom loopt strak onder een dwarsverbinding in het frame door en wil nog wel eens doorslijten.

Vgr
Arie Wit
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Dit is een bekend probleem van de K series. De oplossing is het schoonmaken cq vernieuwen van de koolborstels van de startmotor. Nu de uitleg: In het electrisch systeem zit een relais nl het ontlastrelais welke vrijwel alle (verlichtings ) gebruikers uitschakeld tijdens het starten. Dit relais krijgt zijn massa via de koolborstel van de startmotor, waardoor door vuil etc het relais niet inkomt waardoor problemen met allerlei electrische systemen gaan ontstaan. Als de motor of startmotor weer even gedraaid heeft staat de startmotor weer op een ander punt waardoor het probleem vaak tijdelijk weer verdwenen is. De startmotor is op de K100 en K1100 zonder ABS II vrij eenvoudig te verwijderen.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:

Het spijt mij dat ik moet reageren op het bericht van Dirk.
Het is bijna helemaal zeer correct, echterDe startmotor krijgt de spanning van het startrelais.
Deze positieve startspanning wordt ook direct aan het ontlastrelais toegevoerd.
Hierdoor wordt voorkomen dat er onnodig stroom wordt verbruikt , die niet voor het starten noodzakelijk is.
Als er een probleem met de startmotor is, dan zal het ontlastrelais wel werken, alleen de startmotor weigert dienst te doen.
Het een en ander kan je duidelijk in het bedradingsschema terug vindne.
Als je dit niet direct voorhanden hebt, kan je dit o.a. downkoaden via de volgende URL:

http://www.gerhard-reger.de/flybrick/dkj.../index.htm

Ik hoop dat je voldoende informatie hebt.
Groetjes,
Marco
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Dirk ', geïmporteerd van het oude forum:

Marco,
Sorry, kijk even grondig naar het schema, dan kan je wel degelijk zien dat het relais 'zijn' massa vindt via de startmotor, .... en geloof me ik heb hier enige ervaring mee.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Marco,
Toch nog maar even een uitleg;
het ontlastrelais krijgt aan de ene zijde direct spanning, de andere zijde is aangesloten op de + van de startmotor (zoals jij ook zegt) als de startmotor NIET draait is deze + via de startmotor een massa waardoor het relais aangetrokken wordt en alle verbruikers van spanning voorziet. Als de startmotor nu onder spanning komt te staan dan krijgt dit relais 2x een + en valt ditrelais af waardoor de gebruikers licht etc uitgeschakeld worden. Als nu echter de startmotor collector en koolborstels vuil zijn, dan krijgt het relais ook geen massa en valt het relais af alsof de startmotor in werkingis. Vandaat dat dit soort problemen, slecht of af en toe niet starten gepaard met verlichtingsproblemen vrijwel altijd te wijten zijn aan de koolborstels cq collector (= koperbaan) van de startmotor.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'benno', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor alle reacties. Het was inderdaad de startmotor. Koolborstels vervangen en hij rijdt weer als een trein.

Gr Benno
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:

@Benno,
bij welke kilometerstand is dit opgetreden?
Ik rijd zelf K75RT, momenteel 65.000 km.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)