Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
toerenteller geeft 2x zo veel aan
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn toerenteller (R90S/'75) geeft ineens twee keer zoveel aan waarbij er een gierend geluid hoorbaar is, voor zover ik kan vaststellen uit het tellerhuis en niet het motorblok. Soms doet hij het ook weer normaal. De kabel is recent vervangen. Kan het de aandrijivng zijn of is de teller zelf defect?
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

slipt de koppeling niet?
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Robbert,

Het is mogelijk dat de teller zelf defect is maar als deze teveel aangeeft komt dat door het aanraken van de draaiende magneten die tegen de troomel waar de naald aan is bevestiged en dan slingert de naald heftig.
Hte kan ook komen bij een defect van de teller, dat het lagertje (sinterbrons) van de as waar de naald aan zit en de trommel, in de aandrijfas van de magneet die draait door de kabel, soms stroef gaat.
Ook kan de binnenkabel iets te lang zijn, hierdoor drukt deze tegen de aandrijfas en daardoor drukt deze as tegen de trommel en geeft de naald teveel aan.
Het is ook mogelijk dat je de motor als caferacer gebruikt en alles dubbel ziet Ha.

Groetjes
Marco
Reply

Marcel,

Het gaat over de toerenteller, niet de kilometerteller.

Het probleem doet zich met name voor bij optrekken (schiet van de 2500 ineens naar de 5000 tpm om bij het overschakelen weer terug te vallen)
Reply
Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Marco,

dank voor je reactie. Ik moet zeggen dat de kabel wel wat lang oogt, wat op zich weer raar is omdat deze wel het voor mijn fiets juiste nummer heeft. Maar is dan ook automatisch de binnenkabel te lang?

Als ik het teller huis open maak hoe kan ik dan controleren of het lager defect is?

Groet Robbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Robbert,

Hoe jouw toerenteller er uit ziet weet ik niet , maar er is altijd een soort Al dekseltje van ca.4 cm in diameter waaraan de as voor de naald zit.
De as loopt door het deksel heen ongeveer een een paar milimeter.
Het uiteinde van het asje is dunner en dat komt in het lagerbusje wat in de aandrijfas is geperst.
Het komt wel voor dat de aandrijfas, waar het vierkante gedeelte van de tellerkabel in komt een te grote axiale speling heeft (op en neer).
Mijn idee was dat als de binnen kabel te lang is of niet ver genoeg in het aandrijfrondsel in de motor is gedrukt, dat de binnekabel de aandrijfas in de teller omhoog drukt en daardoor de Al bus mechanisch meeneemt.
Aan de aandrijfas is een magneetje haaks op de draairichting gemonteerd en zorgt door het draaien voor een inductiestroom in het Al deksel.
Gelukkig is het een lineair verband tussen het aantal omwentelingen van de magneet en de inductiestroom in het deksel.
Aan de as van het deksel is een platte spiraalweer bevestigd, net zo'n veer als in de onrust van een horloge of mechanische klok.
Deze veer heeft ook een bijna lineair verloop binnen het bereik van de draaiing van de as van het deksel.

Omdat de spleet tussen de draaiende magennet en het deksel stabiel en klein moet zijn is de aanwijsas in de aandrijfas gelagerd met een busje.
Doe je olie in dit busje, dan zorgt de wrijving van de olie voor een veel te hoge aanwijzing, dit kan ook een oorzaak zijn van een veel te hoge toerenteller aanwijzing, olie uit de motor kan als de binnenkabel verkeerd is gewikkeld, dat er dus olie wordt opgepompt vanuit de motor naar de teller. Dit bij een lekkende afsluiting van de rindselas.
Ik wilde wegens tijdgerek een paar regels schrijven maar het weer een heel verhaal geworden, ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Marcel,

Het gaat over de toerenteller, niet de kilometerteller.

Het probleem doet zich met name voor bij optrekken (schiet van de 2500 ineens naar de 5000 tpm om bij het overschakelen weer terug te vallen)

slippende koppeling klinkt ook zo hoor!
als mijn koppeling slipt merk ik dat aan de toerentellen en NIET aan de kilometerteller..... (en aan het gierend geluid natuurlijk ;-)
Reply

Marcel,

je hebt gelijk.

Maar alleen de toerenteller giert, en niet het blok zelf.

Robbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:

De readswitch zit in het huisje waarschijnlik te dicht op het magneetje, of raakt hem af en toe zelfs aan, beetje uitbuigen
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Robbert, ik hoop dat je toerenteller weer normaal gaat doen.
In het verlengde van de vraag van Robbert heb ik ook een opmerking over de toerenteller.
Die van mij (R90S) zwalkt nogal heen en weer in een toerengebied van ca. 1000 Omw/min.
Hij geeft wel een goed toerental aan maar de naald is niet mooi stabiel.
Bekend verschijnsel?
De kabel is reeds vernieuwd, geen resultaat........
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)