Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:
Ik wilde op de afsluitdijk eens even kijken hoe hard mijn oude R100/7 [1978] nog kon. Dus ik naar de 5e versnelling, gas open tot maximaal, en wat bleek :
- snelheid was ca 160 km p/uur [echte kilometers, per GPS gemeten, dus niet wat de teller aangeeft]
- maar de toerenteller stond nog maar op ca 5800 toeren...
Dus in principe klopt er iets niet, want hij zou veel meer toeren moeten kunnen maken. De machine rijdt verder als een zonnetje, reageert normaal [= wat langzaam in mijn optiek] op gasgeven [voor zover ik kan beoordelen dus] en carburateurs zijn goed synchroon/afgesteld. Het is mogelijk dat er een membraan kapot is, er is er eentje vervangen 2 jaar geleden. Maar mijns inziens zou de motor dan toch meer moeten inhouden ?? Heeft iemand nog andere ideen ?
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Kan een membraam zijn, hoeft niet lek te zijn, na jaren trouwe dienst veranderd het rubber in trekdrop.
Als je er 1 hebt vervangen, had je ook de ander mee moeten nemen.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Jos,
Rij je met de RT kuip?
De snelheid klopt met de toeren. Het kan zijn dat beide membranen zijn gescheurd in de carbs. Dit is makkelijk te controleren door de inlaat buizen te verwijderen en flink gas te geven.
Richard
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:
Geen RT kuip. Wat bedoel je met de inlaatbuizen ? Die tussen carbs en luchtfilter ? En dan ? In neutraal en gassen ? Hoe verneem ik of ze lek zijn dan ? Domme vragen misschien, maar als je iets niet weet is vragen de enige oplossing, nietwaar ?
Jos,
Ja, ik bedoel de buizen van het luchtfilter naar de carburateur. Als je deze eraf haald dan zie je de gasschuif, start de motor en geef in een keer vol gas en gelijk weer terug. De motor haald nog geen 5000 toeren en je kan zien of de schuiven naar boven gaan. Doen ze dit niet dan zijn de membranen kapot.
Toevallig heb ik dat ook gehad met een R100/7 uit '77.
Trok niet hard op en de top was ook niet hoog maar draaide wel goed. Op de dynojet bank had deze maar 35 pk aan het achterwiel, zodoende erachter gekomen dat beide membranen lek waren waardor de schuiven niet omhoog gingen.
Richard
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt voor deze tip, ga ik ook proberen, ondanks dat bij mij membranen vernieuwd zijn (twee jaar geleden). Ik heb vergelijkbaar probleem:
Ik heb van mijn R75/7 de carbs gerestaureerd (ook membranen), en naar mijn idee goed afgesteld, want de motor start en loopt goed. Maar de top is nog nËt 160, dan houdt het op. Ook het volgende vind ik vreemd: Bij toerengebied boven 4000 heb ik strak beeld in mijn spiegeltjes, maar bij toerengebied tussen 3200 en 3800 zie en voel ik flinke trillingen. Ontsteking is electronisch, ook de vervroeger. (M.a.w. asje van mechanische vervroeger doet niet meer mee)
Zo'n test op een Dynojet, is dat zinvol om carbs af te stellen? , Ik wil graag zeker weten dat alles OK is, en optimaal afgesteld.
Hans,
op de dynojet bank zullen ze wel de fout vinden, en de carbs worden netjes afgesteld. Hou wel rekening mee dat niet iedere dynojetbank onderdelen van een Bing carb heeft.
Richard
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:
Richard
Onderdelen, bedoel je membraan (kan ik zelf reserve meenemen), of sproeiers? Die zijn nieuw, en mogen toch niet veranderd worden? Afstellen is toch alleen de verhouding stationair sproeier/aanslagbout gasschuif? Doet me denken, die vertoont wat lichte sporen in verticale richting. Zou daar het euvel in kunnen schuilen? Ook de vlinderklep zelf heb ik niet gedemonteerd, destijds.
Ander vraagje, ik zit in Rotterdam, weet iemand een goed bedrijf in de regio? Of desnoods iets verder rijden?
Dank.
Hans,
De gasnaald kan versleten zijn en ook de mengbuis, deze wordt ovaal. Dus het mengsel wordt dan te rijk.
In heel veel motorblaadjes staat advertenties van de dynojetbanken dus gewoon uitzoeken.
Richard
Reactie van bezoeker 'bas', geïmporteerd van het oude forum:
Ben je er al uit wat het was, jos ? Ik ben benieuwd !
|