Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startmotor
#11
Reactie van bezoeker 'mark', geïmporteerd van het oude forum:

De Valeo starters staan bekend [negatief] vanwege inderdaad geplakte magneten e.d. die loslaten met5 alle gevolgen van dien. Minder betrouwbaar dan de Bosch startmotoren dus, die bijkans onverslijtbaar zijn.
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Floris', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Willem,

Het lijkt er toch op dat je accu zijn beste tijd heeft gehad, even laten doormeten bij de accuboer.
Succes en alsnog van harte.
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:

Dank je Floris. Misschien is een druppellader een leuk cadeautje voor de aankomende winter. Iemand daar ervaring mee? Kan je meerdere accu's aan elkaar koppelen.

Reply
#14
Reactie van bezoeker 'anthony', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb al jaren mijn accu's in de wintermaanden aangesloten staan op een druppellader. In het voorjaar accu vervangen die 9 jaar dienst heeft gedaan!
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Het meten van een accu.

Het is moeilijk om een accu te meten, vroeger met de uitwendige poolverbinders was het veel eenvoudiger, je kon simpel de spanning per cel gaan meten als de accu onder lading stond.

Nu is de juiste manier om regelmatig het zuur te wegen met een zuurweger, deze moet wel geschikt zijn voor de kleine vulstopjes en met weinig vloeistof een goede indicatie geven.

Het accuzuur moet bij een volle accu een soortelijk gewicht (sg) hebben van 1.27 tot 1.28, afhankelijk van het merk accu.

Het is erg belangrijk dat alle cellen een gelijk sg hebben, dat betekent dat er geen verschil is tussen de cellen. Dit meten moet je doen als de accu aan het einde is van een oplaadcyclus.
Een verschil gaat ontstaan als een accucel te weinig lading krijgt of te weinig lading kan opnemen wegens een verminderde poreusheid van de platen in die cel.
Ontladen met een lampje en weer volledig opladen wil soms helpen, dit moet wel direct na het ontladen gebeuren.
Let op dat er niet teveel wordt ontladen, dan kan een zwakkere cel worden omgepoold en dat is einde cel.
De laadstroom moet niet te hoog zijn aan het einde van de lading, wel mag je in het begin met meer stroom laden, tot de celspanning bij een gezonde accu ongeveer 2,4 volt heeft bereikt, daarna moet de stroom af gaan nemen om te voorkomen dat de celtemperatuur te hoog wordt tijdens de lading en dat de cellen te hard gaan ìkokenî dit is gasvorming langs de platen.
Let wel op DIT GAS IS EXPLOSIEF.
De lading tot ongeveer 70 % van volledig vol gaat redelijk met een lineair verloop, daarboven neemt het rendement sterk af.
Laders zijn meestal erg optimistisch met de aanwijzing van de laadstroom, soms laadt de accu met 5 ampËre op, terwijl de meter 10 ampËre aanwijst.
De accu is vol als het sg van het accuzuur 1,27 heeft bereikt en niet meer toeneemt. De celspanning moet dan ongeveer 2,5 volt hebben bereikt bij een accu van gemiddelde levensduur.

De lader moet in principe berekend zijn op een bepaalde zgn. laadkarakteristiek, dat wil zeggen, dat deze een zodanige constructie moet hebben dat de stroom boven 2,4 volt per cel automatisch gaat teruglopen tot nagenoeg druppellading. Hieraan voldoen zeer weinig laders, niemand let daar op.

Een accu die ontladen is moet worden zo snel mogelijk weer orden opgeladen, dit om te voorkomen dat de negatieve platen gaan ìkristalliserenî hierdoor ga je krijgen dat de platen minder poreus worden en daardoor de startstroom minder wordt.
Als een accu te lang onder lading staat dan krijg je net als bij een te grote laadstroom dat door de gasontwikkeling binnen in de platen, deeltjes van de plaat gaan loslaten die dan op de bodem van de accubak komen te liggen.
Hierdoor kan je sluiting krijgen tussen de platen waardoor de accu snel gat ontladen, want elke accu heeft een eigen zelfontlading.
Deze zelfontlading kan je compenseren met een druppellader. Wel moet de laadstroom gelijk zijn aan de ontlaadstroom ten gevolgen van de zelfontlading.

Nog een kleine maar belangrijke opmerking is:
Bij het losschroeven van de stroomdraden, EERST DE MASSADRAAD loskoppelen.
Als je met de positieve aansluiting begint, is het mogelijk dat je met je gereedschap tegen de massa van de motor komt met als gevolg een flinke vonk ne dat willen wij niet.

Groetjes,
Marco
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)