Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
klepspeling R serie
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Als ik de klepspeling van mijn R75/7 uitlaatkleppen netjes volgens de handleiding bij koude motor op 0,15 afstel bij het BDP merkteken dan tikken ze meer dan normaal bij warme motor.
Draai ik de motor terug, dus voor BDP dan meet ik 0,25 klepspeling. De koppen zijn gereviseerd, nieuwe kleppen , zittingen en geleiders. De axiale speling van de tuimelaars op de as heb ik ook goed afgesteld, dus daar kan het niet aan liggen. Wijst dit op een versleten nokkenas of iets anders?

Reply
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Is de nokkenasketting vervangen ?? timing wel weer goed ingesteld ??

Dick
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Is het misschien het verkeerde BDP. Kleppen stellen in de arbeidsslag BDP (dus na het sluiten van de inlaatklep) en niet op het tuimelpunt (beide kleppen beginnen te bewegen)

Gr.
Ton
Reply
Reactie van bezoeker 'harry', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Peter
Als je kleppen gaat stellen moet je het vliegwiel op OT zetten de kant die dan op tuimellen staat stel je dan als eerste af inlaat 0,10 en uitlaat 0,15
Daarna draai de krukas verder tot OT weer in het kijk gat staat, nu moet de andere kant op tuimellen staan.
En kan je deze op kant afstellen.
Daarna wel even controleren door de krukas weer rond te draaien of de afstelling niet verloopt.
Mocht de afstelling toch blijven verlopen dan moet je de distributie ketting en axiale speling van je tuimellaars controleren.
succes
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Ik weet niet waar Harry het vak geleerd heeft, maar kleppen stellen die op tuimelen staan kan niet. Ze tuimelen omdat ze net geopend of gesloten worden. Er is dan dus GEEN klepspeling.
Je stelt de kleppen van de cilinder die in het BDP niet op tuimelen staat.

Succes
Ad
Reply
Reactie van bezoeker 'harry', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo Peter
Als je kleppen gaat stellen moet je het vliegwiel op OT zetten de kant die dan in de compressieslag enige speling heeft stel je dan als eerste af inlaat 0,10 en uitlaat 0,15
Draai de krukas verder tot OT weer in het kijk gat staat, nu moet de andere kant in de compressieslag enige speling hebben
En kan je deze kant afstellen.
Daarna wel even controleren door de krukas weer rond te draaien of de afstelling niet verloopt.
Mocht de afstelling toch blijven verlopen dan moet je de axiale speling van je tuimellaars controleren.
succes
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)