Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ploffen uit uitlaat K75RT
#11
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb met precies hetzelfde fenomeen te maken
met mijn K75 RT.
Bougies verwisseld/kleppen gesteld en onstkingsstijdstip laten stellen (door dealer) bij 71.000 km.
En hij roffelt en ploft veel meer dan voorheen
met gas inhouden.
Kan het ook met een te laat onstekingstijdstip te maken hebben ?
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:

Er blijken veel klachten te zijn betreffende het ploffen van een K75 bij het gas dichtdraaien vanaf een hoger toerental.

Omdat ik er van uit ga dat een K motor wat techniek betreft enigszins vergelijkbaar is met een personenauto motor, kan ik toch wel enig vergelijk maken.

Bij een personenauto is het ploffen in de uitlaat meestal het gevolg van niet correct afsluitende uitlaatkleppen, als de meeste andere zaken in orde zijn, zoals ontstekingstijdstip, klepspeling etc.

Als een uitlaatklep niet goed afsluit komt dat door een et grote speling op de klepsteel, veroorzaakt door een te goed werkende valveseal, ingeslagen klepzittingen / kleppen of verbrand.

Door deze fenomenen lijkt het alsof de kleppen tijdens het afstellen een goede speling hebben maar dit behoeft niet te betekenen dat de kleppen daadwerkelijk goed afsluiten.

Als de sluitvlakken van de klep / zitting randen vertonen, kunnen de kleppen hier achter blijven haken en daardoor een lekkage hebben.

Compressie meten geeft meestal een juist, niet destructief beeld van de kwalitiet van de kleppen.
Graag zou ik willen horen van jullie of er iemand is die deze ervaring heeft meegemaakt bij de K serie en kennelijk speciaal de K75, die natuurlijk in vergelijking meer voor de kiezen krijgt dan de K100 serie.
Alvast bedankt,
Marco
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Dat ploffen kan ik mij nog goed herinneren van mijn k75. Het liep op een gegeven moment een beetje uit de hand. Vooral in tunnels. Ik heb eens een paar mensen achter hun stuur weg zien duiken!

Het probleem was echter snel uit de wereld toen een echte kenner de motor heeft afgesteld. Geloof mij, dat is moeilijk en en volgends mij werk voor een vakman. Grote dealers die diverse merken verkopen hebben, mijns inziens, onvoldoende kennis om dit goed te doen. Ik had de mijne in onderhoud bij Bruurs in Noord Scharwoude (NH).
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Paul Q', geïmporteerd van het oude forum:

Eindelijk; ik denk dat ik de oplossing bij mijn K75 heb gevonden.
Het was een zeer eenvoudig euvel. De gaskabel had namenlijk te weinig speling. Hierdoor bleef de gasklepsensor bij hoge toeren/snelheden hangen en schakelde dus niet. De gaskabel moet 0,5 tot 1 mm speling hebben. Dit kun je testen door bij gashendel de rubber bescherming van de gaskabel terug te trekken en vervolgens de buitenkabel ietsje naar links trekken. Dit moet de eerste 0,5 tot 1 mm zonder enige weerstand gebeuren (hij moet niet terugveren). Indien dit niet het geval is kun je de speling op die plaats verstellen.
Verder heb ik in de manual van mijn motor gezien dat BMW adviseert om pas onder de 1500 toeren terug te schakelen.

Op flying www.flying brick.de wordt aangegeven dat "miszundungen" kunnen onstaan door 3 redenen:
- gasklepsensor,
- niet goed afdichtende (in/uitlaat)kleppen (volgens mijn dealer bij K75 bij 71.000 km vrijwel uitgesloten),
- lekken in knalpijp c.q. aangevoerde lucht (na de luchtmeter).

Welnu; ik heb de gaskabel gesteld en schakel nu pas terug onder de 1500 toeren. Ik hoor nu praktisch niets meer.

NB: Ik heb nog andere zaken geprobeerd (als onsteking vervroegen, stationair CO gehalte, luchtfilter opnieuw instaleren, bougies vervangen (door de oude). Het hielp allemaal niets. ->Alles weer in de orginele instellingen teruggebracht.

Ik vind het wel triest dat ik hier uren in heb moeten investeren en de dealer mij niet kon helpen.
Terwijl de oplossing zo simpel is.
Ik vind trouwens dat mijn BMW dealer zich steeds meer opsteld als een Quick Fit. Ze weten wat de instellingen zijn en kunnen monteren maar een specifiek BMW-probleem tackelen; ho maar.

Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Paul,

Heel fijn dat je het hebt gevonden en dat alles weer normaal werkt.
Groetjes,

Marco

Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Paul,

Nog even de laatste regels van je gelezen en daar kan ik mij ook volledig in vinden.
bij de plaatselijke BMW dealer heb ik weleens gesolliciteerd om daar als motorfiets monteur te gaan werken, ik dacht niet veel verdienen, leuk werk zonder stress en met heel veel ervaring niet moeilijk om dit te mogen doen, weer eens iets anders dan voor de klas staan en proberen jonge lui die niet willen natuurkunde enscheikunde te leren.

Echter ondanks dat ik niet veel salaris vroeg en bereid was hard te werken heeft men zoals de directie mij mededeelde, een straatmaker in diensr genomen, die kon nog iets leren.
Dan denk ik, misschien zou het zijn opgevallen dat men zelf zo weinig weet en dat is niet de bedoeling, dus maar een straatmaker, dat valt niet op en kan harde klappen uit delen. Ik heb vroeger 21 jaar een autodealer bedrijf gehad dus de ervaring is er wel denk ik.
Groetjes,

Marco
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Het ploffen heeft toch nog een staartje gekregen. Welliswaar is het minder, maar omdat ik erop ben gaan letten blijf ik het irritant vinden.
Interresant hierbij is dat ik laatst het ontstekingstijdstip probeerde te controleren met een stroboscoop.
Hieruit bleek dat, bij een stationair toerental, de ontsteking vrij onregelmatig verloopt.
Ik richt op een van de 3 schroefjes waarmee het rotortje op de krukas is gemonteerd en ik zie het schroefje om de 2 a 3 ontstekingen een ruk naar rechts maken (ca 2 cm). Is dit normaal of is hier sprake van een slecht werkende bobine.
NB: de toerenteller werkt naar normaal.

Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Kees K', geïmporteerd van het oude forum:

Als je je BMW goed af wil laten stellen dan moet je naar de BMW delaer Ger de Jong in Alphen aan den Rijn gaan. Die hebben er echt verstand van. Wat het knallen betreft. Dat is heel normaal voor een K75. Die van mij staat inmiddels op 185.000 km en heeft ALTIJD al (flink) geknald. Hoe ruiger je rijdt hoe harder hij knalt. Kan geen kwaad. Gewoon lekker laten knallen.
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:

Hij knalt niet, hij praat tegen je Smile
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)