Reactie van bezoeker 'Paul Q', geïmporteerd van het oude forum:
Eindelijk; ik denk dat ik de oplossing bij mijn K75 heb gevonden.
Het was een zeer eenvoudig euvel. De gaskabel had namenlijk te weinig speling. Hierdoor bleef de gasklepsensor bij hoge toeren/snelheden hangen en schakelde dus niet. De gaskabel moet 0,5 tot 1 mm speling hebben. Dit kun je testen door bij gashendel de rubber bescherming van de gaskabel terug te trekken en vervolgens de buitenkabel ietsje naar links trekken. Dit moet de eerste 0,5 tot 1 mm zonder enige weerstand gebeuren (hij moet niet terugveren). Indien dit niet het geval is kun je de speling op die plaats verstellen.
Verder heb ik in de manual van mijn motor gezien dat BMW adviseert om pas onder de 1500 toeren terug te schakelen.
Op flying
www.flying brick.de wordt aangegeven dat "miszundungen" kunnen onstaan door 3 redenen:
- gasklepsensor,
- niet goed afdichtende (in/uitlaat)kleppen (volgens mijn dealer bij K75 bij 71.000 km vrijwel uitgesloten),
- lekken in knalpijp c.q. aangevoerde lucht (na de luchtmeter).
Welnu; ik heb de gaskabel gesteld en schakel nu pas terug onder de 1500 toeren. Ik hoor nu praktisch niets meer.
NB: Ik heb nog andere zaken geprobeerd (als onsteking vervroegen, stationair CO gehalte, luchtfilter opnieuw instaleren, bougies vervangen (door de oude). Het hielp allemaal niets. ->Alles weer in de orginele instellingen teruggebracht.
Ik vind het wel triest dat ik hier uren in heb moeten investeren en de dealer mij niet kon helpen.
Terwijl de oplossing zo simpel is.
Ik vind trouwens dat mijn BMW dealer zich steeds meer opsteld als een Quick Fit. Ze weten wat de instellingen zijn en kunnen monteren maar een specifiek BMW-probleem tackelen; ho maar.