Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ploffen uit uitlaat K75RT
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Het volgende probleem doet zich voor bij m'n K75RT
:
Als ik tijdens het rijden mijn gas helemaal dicht draai hoor ik de uitlaat ploffen. Het euvel begon nadat de bougies vervangen waren. Oude bougies had ik niet meer dus deze kon ik niet terugzetten. Van de week heeft mijn motor een 60.000km beurt gehad, klepspeling gecontrolleerd en gesynchroniseerd. De dealer zegt dat het ploffen normaal is maar ik weet het niet zeker, temeer omdat ik het eerst niet had.

Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad?
Alvast bedankt voor de reactie.

Vr Gr Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Richard,

Behalve de bougies vernieuwd, zijn er kennelijk nog meer zaken aan de motor gedaan.
Ploffen in de uitlaat komt doordat er onverbrande benzine in de hete uitlaat komt, zonder dat er voldoende lucht bij de benzine is.

Dit kan veroorzaakt eorden door een niet goed afgestelde of defecte schakelaar die achter op de gaskleppenas is gemonteerd.
Deze schakelaar is er voor om bij een toerental boven 2000 t/min. de injectoren geen benzine te laten geven als je het gas dicht draait.

De afstelling is als volgt:

Bij niet draaiende motor moet je het gas langzaam voorzichtig open draaien.
Als de gaskleppen net gaan bewegen moet je de schakelaar zacht een klik horen geven ten teken dat deze schakelt.
Bij het weer dicht draaien van het gas moet je de klik ook horen.

Als de schakelaar werkt, komt er geen benzine in de motor en kan deze ook niet ploffen.
Er kunnen ook meerdere oorzaken zijn, doch de schakelaar ligt het meest voor de hand.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

De meeste K75 modellen ploffen wat na in de uitlaat, dat is normaal.
Het moeten geen harde klappen zijn, natuurlijk.

Schakelaar afstellen zoals Marco zegt, CO afstellen en de uitlaat controleren op lekkage.

Wat hij dan nog ploft kan geen kwaad, mijn huidige K doet het ook, net als mijn vorige, en nog een paar die hier rondrijden.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Christophe', geïmporteerd van het oude forum:

Af en toe ploffen nadat je het gas hebt dichtgedraaid is een typisch K75 fenomeen, vooral bij heet weer en/of goed warme motor, bv bij een afrit van de snelweg.
Niet verontrustend zolang het niet het "spuigat" uitloopt.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Marco,

Schakelaar achter de gasklep gecontroleerd, en hoor deze schakelen als ik de gashendel heel langzaam open draai. Deze is dus in orde.
Van het weekend nog wat geprobeerd, en met name als ik het gas langzaam dicht draai dan merk ik dat het ploffen veel minder is. Uitlaat is ook niet lek, dit gecontrolleerd.

Vr Gr Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Richard,

Als je gelegenheid hebt is het wellicht interessant om met een universeelmetertje te controleren op de aansluitingen van de schakelaar of deze inderdaad correct werkt.

Het probleem is dat boven 2000 toeren bij het gas dicht draaien, de brandstof wordt gestopt, dus eogenlijk kan er niet worden geploft, tenzij er wel brandstof wordt aangevoerd en dat wordt door de schakelaar bepaald.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Alex', geïmporteerd van het oude forum:

Ik rijdt een K100 en met het warme weer van de afgelopen tijd heb ik het ook een aantal malen meegemaakt dat de uitlaat wat ploft. Dit was bij hoog toeren gas terug nemen en direct weer snel optrekken. Ik vermoede al dat het iets met de warmte te maken had.
Grtx, Alex
Reply
Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum:

Is de klepspeling wel juist afgesteld ??
Rij ook K75RT en ploffen in de uitlaat zijn er bijna niet tenzij je sterk gaat afremmen op de motor.
Als jet het voordien niet had en nu wel loop dan eens terug langs je dealer
succes
Reply
Reactie van bezoeker 'frÈ', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn K75RT heeft dat ook.
Ik heb deze nog maar net en het is mijn eerste. Het viel mij wel meteen op, maar ik vind het wel leuk klinken.
Onlangs had ik bij het gas terugdraaien plots ÈÈn luide knal, dat klonk minder fris, dus ik denk toch dat er iets niet helemaal in de haak is. Zal bovenstaande meten eens uitvoeren.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Het volgende probleem doet zich voor bij m'n K75RT
:
Als ik tijdens het rijden mijn gas helemaal dicht draai hoor ik de uitlaat ploffen. Het euvel begon nadat de bougies vervangen waren. Oude bougies had ik niet meer dus deze kon ik niet terugzetten. Van de week heeft mijn motor een 60.000km beurt gehad, klepspeling gecontrolleerd en gesynchroniseerd. De dealer zegt dat het ploffen normaal is maar ik weet het niet zeker, temeer omdat ik het eerst niet had.

Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad?
Alvast bedankt voor de reactie.

Vr Gr Richard
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)