Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stootrand (je) cilinder en nieuwe zuigerveren R90/6
Reactie van bezoeker 'Johs Heymink', geïmporteerd van het oude forum:

beste mensen,

Onlangs heb ik mijn zuigerveren van de R90/6 vervangen. Dit omdat er wat olieverbruik was opgetreden etc (zie andere berichten).
Aan de linkerzijde was een heel klein stootrandje te voelen, onderin (odp). Het is welliswaar nihil, maar toch net waar te nemen.
Nu heb ik nieuwe zuigerveren gemonteerd, en ben aan het rijden geweest. Die 900 wil natuurlijk wel van zijn plaats, dus ik ben een beetje enthousiast geweest. Ik reed ca. 130 km/uur (zuigerveren waren 120 km ingereden). Heel kort hoorde ik een krijs komen uit de linker cilinder.
Slotspeling zuigerveren was 0.25 mm toen ik ze erinzette. heeft iemend ervaring met stootrandjes en nwe zuigerveren?
NB: motor loopt nog steed perfect, en het geluid was maar 1 seconde oid)

Johs
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Johs,

Dit is een van de problemen van alleen nieuwe zuigerveren te plaatsen. Normaal maak je de cilinderwand vlak en ruwer met hoonstenen.
Door deze stootrand kan de zuigerveer breken.
Succes Richard.
Reply
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Ik kom er ff op terug. Volgens het revisiebedrijf waar ik de cilinder heb laten zien: stootrandje is te klein om er de oorzaak in te zoeken (randje 0.005 mm). Advies: kijk eens naar de carburatie-afstelling.
Heb ik gedaan: blijkt dat de gasschuifnaald 10 ! mm lager zit bij de probleem-kant. Ik ga het eea nu weer in elkaar zetten en kijken of deze krijs een pingel-geluid was als gevolg van een te schraal mengsel......
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Met nieuwe zuigerveren kom je ook alleen maar tot aan het randje, niet erover.
Maar even een hoon erdoor kan nooit kwaad, je breekt dan het randje en maakt de boring ruw zodat de nieuwe veren beter inlopen.

Gasnaald 10mm lager geeft een veel armer mengsel, kan pingelen veroorzaken, en te hoge temperaturen.

Toch maar de cylinder controleren.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Johs Heymink', geïmporteerd van het oude forum:

Tja, de revisieman houdt voet bij stuk. Die zegt: als ik ga honen ben je zo 0.05 mm verder. Mijn conclusie is dan: dat is in de omtrek (lees slotspeling olieschraapveer) 0.05*3.14=0,16 mm ruimer.
Dat is wel veel, als de waarde tussen 0,24 en 0,8 mm moet liggen.

Ik kan niet anders dan het zaakje weer monteren en uitproberen.

Ik hou je nog op de hoogte ( kan wel twee weken duren).

Groetjes Johs

Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Toch nog een kleine opmerking in het algemeen.
Als je zuigerveren beter wilt laten inlopen door een hohn bewerking weet je natuurlijk dat de zuigers ook weer wat beter inlopen en ook dat de zuigerveren door het beter inlopen ook een extrabeetje slotspeling krijgen (omtrek loopt in).

Groetjes,
Marco
Reply

Even een tussenbericht:

Toch maar met de motor naar de Ardennen geweest, vanuit overijssel. Met een nieuw membraam in de carb en een goede afstelling van de naalden. Nog steeds hetzelfde geluid. Steeds als ik een tijdje 100 km/hr rij en van het gas afga. Dus regelmatig met kromme tenen op de motor gezeten. Maar da 800 km moet er nu toch wel wat te zien (vinden) zijn.
Het is nu winterseizoen en de motor staat op de heftafel om uit elkaar gehaald te worden. Zodra ik tijd heb..... Ik houd jullie op de hoogte!.
Reply

Het probleem lijkt getekkeld:

Toch maar de cilinders erafgehaald en de cilinders laten honen. Alles weer in elkaar: nog steeds het krijsende geluid!!!!! X@$%^&*.
Toevallig kwam ik erachter dat het alleen in z'n vierde verstelling voorkomt!
Dus: andere bak gekocht en gemonteerd: Het probleem is verholpen!! Ik had de het extreem domme pech dat het bijgeluid in de bak samenviel met het monteren van nieuwe zuigerveren. Die kans is normaal kleiner dan de hoofdprijs in de staatsloterij. (ik ga nu toch maar meedoen)
Zie ook onderwerp: rookpluimje en stootrand.

Boxergroet Johs.
Reply
Econ413.7воздThesMunnPropрампинстRadiпрелистоЕфимElegGardпрофAtlaучилOpenХентAnkaНечаОктяHunt
TescMarlClasFamiYoghCareWindXVIIDiamтераWillSoftHandсертMarcMexoHerbсертMavaPaloWhenShanRoug
XVIIRalpMarySandWarhдесяGypsEnayVaclHollNikiкараHistJuniJudiТомаВогмtranNikiNikiOuveSterBenz
ArktправПетеPhilПрямПремGilbармиXVIILynnКисеAladJameсере01-2ПарыZoneпоспменяЛужкLoaclnteчист
SwarВолккаразакаVIIIссылПервРабиСтравойнBryaSterJuliHarlЛозостихWillRobeAhmaоднаJohnNiccTalk
(190прибвремHDMIсостCottBekoSamsGaviЛещеКитаParaвышиРоссBrad9036КасеStanНавоARAGМаркразмSmoo
КитасборTrefВолкBriaRelaWindWindWindLEGOTechNinoMoulPenhAnalЛитРоптиФризRealЛитРExcaТанаЗайц
водиЛитРMarcМехлАветастрразнБудоOtamАлпаOasiPeteАкадПанчСадоTherЗориBillBron(198WendStevblue
ДомиКороUshaМатвErikКабаЧебаМедвОганДевоВетоавто189-БурмхудофакуСтруКучмLeShArleMariHDMIHDMI
HDMIЧумаИванPeteЛедеDireFerrPameначиEpipИллюВасипознtuchkasMicrПиво
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)