Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Johs, toen ik gereageerd hed, realiseerde ik mij dat ik voor mijn beurt gesproken had.
Fijn dat je nog even reageert!!!
Arnold, dank voor je waardevolle toevoeging.
Groetjes,
Ludo
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Johs, toen ik gereageerd hed, realiseerde ik mij dat ik voor mijn beurt gesproken had.
Fijn dat je nog even reageert!!!
Arnold, dank voor je waardevolle toevoeging.
Groetjes,
Ludo
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo allemaal die hebben meegeholpen met dit leuke onderwerp.
Het byzonder van het gehele verhaal is dat met een viertakt automotor juist het tegenovergestelde wordt gedaan, om te voorkomen dat met een te geringe klepspeling, bijvoorbeeld een stoterstang niet geheel in de stoter of tuimelaar, dat de klep in geopende stand tegen de zuiger aan kan komen.
Vandaar dat mijn monteurs altijd het advies van Arnold moesten opvolgen van mij, om dit te voorkomen.
Wij zetten altijd bij een 4 cilinder de zuigers halverwege de cilinder, met een prop in het bougiegat.
Zo zie je dat er altijd wat moois is te leren,
Bedankt,
Marco
Reactie van bezoeker 'Johs heymink', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb vroeger stage gelopen bij een motorenrevisiebedrijf. Die hadden mij geleerd dat bij een viercilinder, je de overstaande cilinder " op tuimelen' moest zetten. Dus 1 stellen: 4 op tuimelen. 2 stellen 3 op tuimelen etc. Bij een tweecil boxer: 1 op tuimelen: 2 stellen. Op tuimelen: in en uitlaatklep worden beiden net nog (al) bediend.
Groetjes