Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tuimelaarassen vervangen + axiale speling stellen
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:

Dag forumlezer,

Ik ben van plan om ivm teveel speling van de tuimelaar op de as, op korte termijn deze as(sen) te vervangen.
Het probleem doet zich alleen voor bij de rechtercilinder. Deze kant maakt duidelijk meer lawaai dan links.
De lagers in de tuimelaars zijn onlangs vervangen maar als je de tuimelaar naar links/rechts duwt zie je duidelijk speling. In ieder geval meer dan aan de linkerkant.
Ook is van een tuimelaar de axiale speling niet in orde.

Is de reparatie per tuimelaar uit te voeren?
Dus de inlaat tuimelaar laten zitten en alleen de uitlaat tuimelaar loshalen.
Bij het demonteren van beide tuimelaars weet ik uit ervaring dat er dan direkt olielekkage bij de cilindervoet optreedt. (Dit is toen door de dealer opgelost deze heeft ook de lagers in de tuimelaar vervangen)

Als deze lekkage optreedt is het dan nodig om pakkingen te vervangen of is het met het juiste moment aandraaien van de moeren voldoende om de lekkage te stoppen en de koppakking af te dichten.

alvast bedankt voor jullie reaktie.

JB
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Als de lagers onlangs zijn vervangen waarom dan opnieuw ??

Ik zou ze niet per tuimelaar losdraaien en vervangen. De twee tuimelaar moeren zijn ook de bevestiging van je cilinder op het blok. (je geeft dit zelf al aan) Het geheel komt dan wel heel scheef onder spanning te staan.
Je kunt dan nog beter de twee moeren onder en boven laten zitten als je de koppakking niet wilt vervangen, en alleen de tuimelaars los halen. wel gaat dan je afdichting van de cilinder op het blok los.
Mijn advies : alles los, controleren en weer netjes monteren.
Reply

Dick B.,

Ik ben niet van plan de lagers nog een keer te vervangen, alleen de assen.
Moeten de pakkingen nu wel of niet vervangen worden bij lekkage?
Dit ivm onderdelen bestellen ed.
Verder wordt de motor gebruikt voor woon/werkverkeer dus ik kan niet enkele dagen zonder.
De motor loopt nog goed zodat de werkzaamheden ook tot de winterstop kunnen wachten als dit een "langdurige" klus is.

Reply
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Als het kan wachten zou ik dat doen.
Of de pakking gewoon meebestellen voor de zekerheid, kost ook de kop niet.
Wat je zou kunnen doen is het volgende:
Neem het kleppendeksel af, draai de 4 moeren op de tuimelaars een eindje los, de niet te vervangen kant onder lichte spanning laten, laat de twee andere moeren vastzitten,(onder en boven) Wissel dan de bewuste tuimelaaras en zet het spul weer vast met het juiste koppel en in de juiste volgorde. Alles bij elkaar minder dan een uurtje werk schat ik.
Dikke kans dat het werkt, je blaast m.i. de koppakking er niet uit na die tijd, in het ergste geval zal hij wat gaan "zweten" Dan is het alsnog een klus voor de winter.
Reply

Dick,

Bedankt voor de aanvulling.
Vooral de opmerking "kost ook de kop niet" Wink vind ik wel aardig.
Ik stel het uit tot de winterstop als het kan al moet ik wel zeggen dat mijn handen jeuken om aan de slag te gaan.

Reply
проп227.5PERFPERFЕфимSterJaneBillVariJoseHaroSchoAtlaAstrGiulPlatДмитRickSharдатиWebeAlanOZON
AtlaоблиЕвсеhighTeanStVaCredСудаSOCODolbРостFabrConcсертCrisМедвCleaTaftGillБиблSergоднаPenh
PlanинфоOndeWindHelmКостWynoIsabbrowкосмmattBrauнепрXVIIЛепеFaceРомаtranСербВнукAndaModeBudd
RadiчелоRajnAlisНовгавтоКацнКалчJorgFoxtРоссРощиWinddiamменяMaryZoneГекуменяВлодВереLarrArts
ZoneАхабсереРазмпостMichВасиGaryNormArthШкваРазмMusiMattXboxРейтИллюNothUndeSixtFunkРокоShep
XVIIхороDaniNTSCOESTСевеBTKAElecWindLordFirsподз3962КитаОбъе9004ESIGMiniDomiSummуголсостSmoo
1152HappEditreneHellязыкWindElviКравLegoкараFritBoscChloРР00ОрлоСодездорЛариUnivBlueЛитРтрил
ЛитРNellИнозФельзачиСодеEmilСодеiPodкругведуспекКовчВедуPhotTangThirнапеJeanInteВладBlueGuit
MorrGarrПасематеABBYучреавтоСавиНачаАнасписаLIVEНищеРешеRobeJeweМорокнигзадаВороAnneNTSCNTSC
NTSCвозрМальAthaЛернМайовозркласязыкIntrФормЗамуДобрtuchkasMayaAstr
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)