Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zingend lager?
#1
Reactie van bezoeker 'Han Beker', geïmporteerd van het oude forum:

Twee jaar geleden heb ik van een particulier een R1100RT gekocht. Mijn oude R100T heb ik verkocht.
Ik had nog nooit op een R1100RT gereden.
Wat me opvalt aan deze moter is het geluid van de transmissie.
In alle versnellingen met of zonder gas hoor ik een hogere toon. Deze toon verdwijnt zo gauw je de koppeling intrekt. Het lijkt een beetje op het geluid dat je soms in de stadsbus hoort als deze afremt op de motor(kardan?). Mijn oude R100T had dit geluid absoluut niet.
Is dit normaal en typerend voor de R1100RT of moet ik eens langs een dealer?
Mijn probleem is dat ik de motor zelf onderhoudt en dus weinig feedback krijg van iemand met verstand van zaken. Verder rijdt het ding prima maar het bijgeluid knaagt een beetje. Het wordt nu naar 7000 km niet erger en in de 5e versnelling is het ook eigenlijk niet meer hoorbaar (maar dan overstemt het windgeruis alles). Je hoort het eigenlijk het beste met gas loslaten en de wat hogere toeren.
De kilometerstand is 41000 en bouwjaar 1997.

Bij voorbaat dank voor reacties
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Druklager van de boite? Neem een dun darmpje en houd dat tegen je oor. Aan de andere zijde duw je dat tegen je boite ter hoogte van het druklager dat op de koppelingspen zit achteraan je boite.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Han,

Als ik het verhaal lees van je dan moet ik concluderen dat er een geluid ontstaat vÛÛr of in de versnellingsbak.

Van de R1100 heb ik niet veel verstand, maar in het algemeen kan je stellen dat er een geluid wordt geproduceerd in een gedeelte wat met het zelfde toerental draait als de motor.
Als het de versnellingsbak is dan moet je denken aan een lager van de priseas, de ingaande as, of een lager van de torenas, de as met de "vaste" tandwielen.

Als je de koppeling inknijpt dan stopt het geluid, dus kan je concluderen dat de assen in de versnellingsbak die rechtstreeks meedraaien met het achterwiel, inclusief het cardan dit geluid niet veroorzaken als je stilstaat en als het geluid verdwijnt tijdens het rijden met ingeknepen koppeling, dan komt het geluid niet uit de bak.

Probeer stilstaand in de vrij, is het effect dan nog gelijk, dan kan het geluid uit de bak komen. Zelf verwacht ik dat het al of niet inknijpen van de koppeling geen invloed zal hebben op het geluid, als het geluid niet uit de versnellingsbak komt.

In de K serie waar ik veel meer van weet, zijn twee tusseentandwielen in het motorblok gemonteerd, waarvan ÈÈn tanwiel bestaat uit twee tandwielen, die tegen elkaar liggen, ÈÈn tanwiel is vast aan de as gemonteerd en het andere tandwiel met een soort springveer verbonden met het vaste tandwiel.
Door spanning op de veer te zetten en de tanden dus van het losse tandwiel een paar tanden te laten verspringen ten opzichte van zijn vaste tweeling tandwiel, zal de speling van de vaste tandwielen van de twee assen tussen de aangedreven tanden zonder speling zijn.

Dit wordt gedaan om het zingen van de tandwielen te voorkomen.

Als er een probleem met de veerspanning is of er een axiale speling op de assen aanwezig is zul je een verschil in geluid kunnen horen.

Het kan een zingend druklager zijn, wat meedraait als je de koppeling los hebt, dus zonder drukbelasting en daardoor kan gaan zingen.
Bij ingeknepen koppeling krijgt het lager een drukbelasting, waardoor het zingen stopt.

Het kan ook een lager van de uitgaande as van de motor zijn, die op de speling zingt en bij axiale druk zonder de radiale speling draait, dus als je de koppeling inknijpt.

Wat ook een mogelijkheid is dat de tussentandwielen in het blok door lagerspeling van positie veranderen bij het inknijpen van de koppeling en daardoor een ander liedje gaan zingen.

Wat Johs schrijft, een darmpje is een slangetje.
Zelf gebruikten wij vaak een lange schroevendraaier, het heft tegen het oor en het blad tegen de plaats die je wilt beluisteren. Het geluid plant zich dan goed hoorbaar voort door de schroevendraaier.

Door de richting van de schroevendraaier te veranderen kan je de richting gaan bepalen. Doe dat op een paar plaatsen, dan kan je ook een vast punt gaan lokaliseren wat op een bepaalde plaats binnen in het geheel zit.
Een soort driehoeks meting.

Veel succes met je experimenten en ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt.
Groetjes,
Marco
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marco,

Bedankt voor je uitgebreide deskundige reactie en je toelichting op enige (belgische?) termen.
Bij stilstand, in de vrij, is geen enkel bijgeluid hoorbaar. Het geluid doet zich voor alleen tijdens het rijden en houdt abrupt op bij intrekken van de koppeling.
Het geluid wordt sterker naarmate er meer toeren worden gemaakt en doet zich voor in iedere versnelling.
Wat me wel opvalt is dat als de motor op de bok staat en in de vrij het achterwiel lichtjes mee wil draaien. Dit kan je met de voet tegenhouden. Enig mogelijk verband?
Verder zou ik willen weten of deze geluiden een spoedig ingrijpen vereisen. Voor zover ik weet kunnen zingende lagers verder niet zo'n kwaad maar misschien ben ik hierin abuis. Graag je mening hierover.
Bij voorbaat dank!

Groet,

Han
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Han,

Uit het laatste van je zou ik op kunnen maken, dat het te maken heeft met het leveren van vermogen van de motor, dus zodra de motor vermogen moet leveren Ûf dat de motor moet afremmen het geluid zich voor doet.

- Het is dus geen druklager.
- Het is geen cardan.
- Het is geen versnellingsbak, want op de bok hoor je niets, terwijl de tandwieltjes en lagers mee draaien.
- Het is geen verband met het zachtjes mee draaien van het achterwiel op de bok. Dit is normaal.
- Het zou best kunnen zijn dat de tandwiel overbrenging wat ik heb beschreven in de motor het probleem zou kunnen zijn.

Ik denk dat het misschien verstandig is om naar een BMW specialist te gaan en geheel vrijblijvend en diagnose te laten stelle met een reparatie advies. Zal niets of weinig kosten en je kan dan beslissen wat je gaat doen.

Het is zonde van zo'n fantastische motor om enig risico te lopen met een probleem wat misschien eenvoudig is op te lossen.

Zonder enig belang te hebben bij het bedrijf, wellicht kan je bij de hobbyist te raden gaan, er zijn alleen maar positieve berichten over, dat geeft heel veel vertrouwen.
Men is daar zeer deskundig.

Een leuke rit, waar men is gevestigd weet ik niet, elke richting is toch weer fijn met de motor.
Groetjes,
Marco
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marco,

Je advies om een expert te laten kijken heb ik opgevolgd. De Motoport dealer hier in Rockanje heeft nog maar pas geen BMW dealerschap meer maar naar verluid nog wel de expertise. Hij heeft op mijn motor gereden en vond het geluid niet bijzonder. Hij zei dat ze allemaal dit geluid maakten en het zou te maken hebben met de cardan die stiller te maken zou zijn met behulp van shims. Echt nodig was het verder niet (terwijl het wel een ingrijpend reparatie zou zijn) dus ik zie er verder maar van af. Mijn auto (Volvo Amazone) vertoont hetzelfde euvel maar dan in het kwadraat. Zolang de giertoon geen bromtoon wordt schijnt men daar nog "eeuwig" mee te kunnen doorrijden. Wat me wel intrigeert is dat mijn vorige motor (een R100T) veel meer had gelopen maar helemaal geen bijgeluiden maakte. Ook ontdekte de Motoport man wat speling op het achterwiel en vond dat het achterste cardanlager bijgesteld moest worden. Eveneens geen urgente zaak maar toch mooi dat ik dat nu weet. In zijn algemeenheid vond hij dat er in de "aandrijving" wel wat speling zat. Ik vind dit soort zaken altijd moeilijk te beoordelen. Eigenlijk kan je dat alleen goed als je een aantal motors van hetzelfde type vlak achter elkaar kunt berijden iets dat natuurlijk niet zo gemakkelijk te realiseren is. Ik heb de motor 2e hands gekocht en het kan best dat de vorige eigenaar een onrustige rijstijl had wat slijtage aan de overbrenging denk ik bevordert. Aan het uiterlijk van de motor is het echter niet te zien want hij ziet er als nieuw uit (al zeg ik het zelf).

Groet,

Han
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Han,

Ik rij ook op een R1100 RT 58000 km en heb dezelfde veschijnselen als jouw motor. Ik heb deze nieuw gekocht en het geluid uit de bak is gewoon langzaam onstaan en eigenlijk zelfs erger geworden tot ongeveer 30.000km en blijft nu hetzelfde. In de lagere versnelingen hoor je het beter als in de hogere en in zijn 5 hoor je het nauwelijks. Het schijn normaal te zijn, heb er zelfs nog voor naar de importeur gebeld tijdens de garantie periode. Ik heb verder nog geen problemen met de bak gehad en de olie ziet er iedere verversing goed uit.

Groeten Ludi.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Han,

Fijn dat je bent geweest. Toch denk ik dat het beter zal zijn om eens een keer naar een gerenommeerde BMW specialist/erkende dealer te gaan, niet in Rotterdam waar ik in de buurt van een dealer woon, daar heb ik eens gesolliciteerd om mijn laatste actieve jaren in de motor branche te slijten als monteur.
Men heeft een straatmaker genomen die het vak nog moest leren?

Het dealerschap van Rockanje is al veel langer geleden dan recentelijk, ik ben op Voorne en Putten heel goed bekend.

Het cardan is in de fabriek afgesteld volgens heel nauwkeurige specificaties en het is niet in de lijn der verwachting dat er met zo weinig kilometers gereden sprake is van enige slijtage, zodanig dat er met vulringen dient te worden gewerkt (shims).

De populaire wijze van meten van de speling op het achterwiel door in een versnelling te zetten en voelen is verkeerd, de bepaalt dan de speling van de totale aandrijflijn met bijbehorende tandwielen tot aan de krukas en dat zijn er nogal wat.

Draai de vuldop van het cardan los en stop een strookje stevig paier in de olie en bekijk de kleur, dat zecht veel over de slijtage.
Donker is verbrand en honing kleur is prima.
Bij twijfel kan je ook aftappen en door nieuwe heel goede voogeschreven olie vervangen.
Let dan op slijpsel in de oude olie.
Het beste is om dat warm te doen, dan loopt het eventuele slijpsel gemakkelijk mee.
Wij horen het wel van je.
Groetjes,
Marco
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ludi,

Aha het verhaal klopt dus. Goed dit te vernemen van iemand die dit proces vanaf "nieuw" heeft kunnen volgen. Het geluid is verder niet erg storend, zeker nu ik weet dat het "normaal" is. Meestal rij ik met gehoorbescherming en hoor ik het zowiezo niet. Ik heb wel begrepen dat een pignon kroonwiel overbrenging van een auto met cardan aandrijving zeer gevoelig is voor de afstelling en dat het veel vakbekwaamheid vereist die afstelling eventueel te corrigeren. Iedere afwijking kan lawaai veroorzaken maar hoeft verder geen schadelijke gevolgen te hebben. Pas als de zingende geluiden overgaan in bromtonen is het oppassen geblazen.
In hoeverre een autocardan te vergelijk valt met die van een BMW motor weet ik niet. Bestudering van de plaatjes in mijn "Reparatur Anleitung" levert niet veel op. Ik zie nergens de pignon kroonwiel combinatie duidelijk uitgetekend, laat staan of deze op de een of andere manier te stellen zou zijn (kan dat ¸berhaupt?). Wat ik toch vreemd vind is dat bijgeluiden van de cardan als "normaal" moeten worden beschouwd bij motoren die zo weinig gelopen hebben (die van mij 41000 km). Ik heb het bij auto's wel vaker meegemaakt maar dan spreken we over kilometerstanden van 300000 of een calamiteit (verkeerde olie in het diffirentieel van een Peugeot 404 bijvoorbeeld)
Enfin, mooi te weten dat er niks ernstigs aan de hand is en dat het een eigenaardigheidje is van de R1100RT.

Groet,

Han
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Marco,

Goed te weten dat de enige BMW dealer in Rotterdam een stratenmaker als monteur in dienst heeft genomen.
Dat moet dan wel Breeman zijn. Ik heb er zowiezo nogal moeite mee mijn motor naar een autodealer te brengen. Ik ben er een keer geweest en toen kreeg ik het gevoel dat ze de motors "erbij" deden en het vooral ging om de handel in nieuwe en bijna nieuwe BMW's.
Van Motoport in Rockanje heb ik vooralsnog wel een goede indruk. Laatst heb ik er een nieuwe voorband laten monteren en dat ging uiterst secuur en zorgzaam. Natuurlijk kan je beter naar een "up to date" BMW specialist gaan maar ik zit hier (Brielle) geografisch gezien niet echt handig. Het is allemaal hartstikke ver. Ik krijg al jaren uitnodigingen van Zwartepoorte in Goes om eens langs te komen maar dat is hier meer dan 100 kilometer vandaan. Ze hebben een ophaal service tot 70 kilometer. Verder heb je dan alleen Breeman in Rotterdam en Houtrust in Den Haag. Op de kaart misschien niet al te ver maar in tijd wel. De motor ff wegbrengen voor een beurt en dan ophalen is een hele toestand. De hobbyist is een prima zaak. Ik ben er wel eens geweest en heb diverse keren bestellingen bij ze gedaan. Alleen voor mij te ver om als "huis" reparateur en adviseur te dienen.
Ik ben het overigens wel met je eens dat genoemde bijgeluiden eigenlijk niet moeten mogen. Morgen zal ik eens controleren hoe de kleur van de cardanolie erbij staat. Maar ik vermoed dat daar een mooie honingkleur uit te voorschijn gaat komen want pasgeleden heb ik nog gekeken en toen viel me op hoe mooi die olie eruit zag. Maar met het papiertje heb ik nog niet getest. Het is natuurlijk een betere methode.

Groet,

Han
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)