Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
cilinder kop bout
Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:

Bij het monteren van een set gereviseerde koppen op mijn '86 R80RT merkte ik dat de onderste kopbout, eigenlijk meer een draadeind die de kop met de cilinder verbindt, niet meer op de vereiste 35 Nm is vast te zetten. Ik denk dat hij uit de draad loskomt. Heeft iemand ervaring met het zetten van een helicoil op deze plaats of een andere oplossing?

BVD, Walter
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Walter,

Een Helicoil gebruiken is onder normale omstandigheden altijd veel beter dan het gewone getapte schroefdraad.
Daarom wordt het bij zwaardere belastingen in de machinebouw vaak toegepast.

Dus bij een dolgedraaide bout in je cilinder- blok, kan je met een zeer gerust hart een Heliciol in monteren, doe het dan bij de ander shrioefgaten ook.
Je moet je voorstellen dat als je rechter schoen is versleten, dan is de linker ook versleten.

De dolgedraaiede bouten komt meestal door geen olie gbruiken op de bout met het monteren en het te vast draaien.
Soms als de draaid erg droog is van een bout, dan beschadig je het zwakste metaal van de verbinding ook met het losdraaien.

Stel dat de bout droog wordt gemonteerd , dus geen smeermiddel op de draad en ook niet onder de kop van de bout of de ring, dan ga je met het vastdraaien van de bout met een momentsleutel, niet alleen de aantrekkracht van de bout meten maar ook de wrijving van schroefdraad en van de kop van de bout.
Soms zal deze wrijving groter zijn dan het aantrekkoppel.

Hierdoor kan je de draad veel te zwaar gaan belasten tijdens het gebruik omdat de bout dan trilt in de schroefdraad verbinding.
Het is maar microscopisch maar wel heel veel malen per 100.000 Km.
Daarom gaan ook pakkingen vaak stuk.
Een lang verhaal, als je het maar begrijpt.
Groetjes,
Marco
Reply

Dank voor je reactie, Marco.

Dat droog monteren zou inderdaad wel eens een rol hebben kunnen spelen. Alhoewel ik wel kruipolie voor het demonteren gebruikt had. De onderste en bovenste kopbout krijgen natuurlijk met pekel e.d. te maken. Ik zal mijn momentsleutel ook eens proberen te ijken.

Ikzelf heb geleerd bij het natrekken de moeren eerst even een kwart slag te lossen, maar wat de vorige sleutelaars hebben gedaan is mij niet bekend.

Zou het niet meer vast kunnen zetten van de onderste moer lekkage langs de koppakking kunnen veroorzaken, want ik hoor bij volgas op lagere toeren (3000-4000) een geluid dat ik voor het vervangen van de kleppen, zuigerveren en big-end lagerschalen nooit gehoord heb. Meteen spijt dat ik de zuigerdiameter niet heb gemeten, want het zou ook een kantelende zuiger of misschien wel pingelen kunnen zijn. Of iets anders dat door de toegenomen compressie zwaarder belast wordt? Het is lastig luisteren met je hoofd naast de tank en volle acceleratie.

Groeten,
Walter
Reply
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

@marco:
ik heb toch altijd begrepen dat bouten zeker die onder spanning gemonteerd worden, droog gezet moeten worden. anders ga je de schroefdraad smeren waardoor de spanning op de bout te hoog uit kan komen: door het glijden gaat het eenvoudiger waardoor de bout verder op de draad word geperst.
ik hoop dat je mij hier een antwoord op kan geven.
maarten.

Reply
Reactie van bezoeker 'Johs Heymink', geïmporteerd van het oude forum:

hallo Maarten,

Dat is volgens mij de reden waarom er ook een alternatieve methode bestaat om voorspanning te creeren op crusiale plekken (krukasbouten): Aandraaien tot een relatief laag aanhaalkoopel en vervolgens een vaste rotatiehoek (bijv 180 graden). Dan heb je een vaste afstand (rek) ipv alleen maar koppel.
Als je ziet wat voor spreiding er in de wrijvingcoefficient zit voor ongesmeerd en gesmeerd, dan is dit nl enorm.
Reply

Het verder indraaien is niet aan de orde tenzij er enkele hondersten van een milimeter wordt bedoeld.

Wat wel bij het smeren een zeer belangrijke rol speelt is dat het mogelijk is dat er in de boring van van het schroefdraad een "plasje" olie komt, waardoor de bout niet diep genoeg ka.
Daarom spaarzaam en geen olie in de boring doen svp, maar droog maken.

Wat betreft de voorspanning creÎren het volgende.
Juist om het feit wat ik eerder heb verteld, zijn veel fabrikanten overgestapt op het monteren van zgn. rekbouten.
Deze bouten zijn over de lengte van de :borst" van de bout, dunner gemaakt.
Ze moeten dan na een bepaalde voorspanning te hebben gegeven een pepaalde hoek, meestal in de orde tussen 30 graden en 60 graden, worden doorgetrokken.

Dan rekt de bout enigszins uit en op de rekkracht van de bout krijg je dan een juiste spanning.

Nadeel is dat de bouten slechts ÈÈn maal te gebruiken zijn. Dit is te controleren om de juiste diameter op de voorgeschreven plaats te meten.
Dit wordt door de fabrikant dwingend voorgeschreven.
groetjes,
Marco

Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Het is inderdaad niet de bedoeling je aandraaimoment in bout-moerwrijving te stoppen. Als je hier olie aansmeert is dit al beter dan niks, maar die olie blijft niet zitten. Doe er maar kopervet aan, blijft 't goed gaan, en voor lostrillen oid hoef je niet bang te zijn; bij mij gaat 't al jaren goed!
ps: heb nog een gereviseerd r50\2 blok te koop. Iemand interesse?
Groet Lei.
Reply

Uit nieuwsgierigheid zal ik experimenten uit gaan voeren met de verschillen in scgreofdrradwrijving met diverse glijmiddelen.

Als mijn bevindingen conform mijn theoriÎn zijn zal ik dit schrijven in het forum.
De juiste proefmethode zal vergelijkend moeten zijn met de realiteit waar wij iets aan hebben.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

scgreofdrrad?
Reply

Hi Marco,

Ook als je tot nieuwe inzichten komt zijn wij natuurlijk benieuwd naar de resultaten.

Ik zie met belangstelling tot welke discussie een eenvoudige vraag leidt. Wat mij echter nog steeds bezighoudt is of de onderste moer wezenlijk bijdraagt tot het vastklemmen van de koppakking en ik dus snel de draad gerepareerd moet zien te krijgen.

Groeten,
Walter
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)