Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie weet er meer van E.M.W.
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Als B.M.W. liefhebber, wil ik alles weten over dit merk.
Ik ben al in het bezit van diverse boeken over het merk, en heb veel plezier in het lezen over de historie van het merk.
Onlangs kwam ik zeer sumiere info tegen over een soort halfbroer van B.M.W. de zogenaamde E.M.W.
Wie O wie kan mij van meer informatie over dit merk voorzien???

groetjes Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'renÈ', geïmporteerd van het oude forum:

E.M.W. Eisenacher Motor Werke. Na de oorlog werden in de russische sector beslag gelegd op vanallres wat men er aantrof. BMW was in de oorlog 'ondergedoken' in een schacht (ondergronds dus) wegens bommen.Na de oorlog trok BMW zich terug naar de westelijke sector (Munchen). Nu waren er dus 2 'BMW's. Uiteindelijk, na getouwtrek, loste men het op door 2 namen te hanteren. Dit is heel sumier, waar het op neer komt.
Reply
Reactie van bezoeker 'frans kuypers', geïmporteerd van het oude forum:

nou zo zie je maar als je hier veel op deze pagina kijkt leer je nog eens iets. ik heb er al heel wat van opgestoken. allemaal hartstikke bedankt.
frans
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Ziet er wel BMW uit maar de kwaliteit waren ze vergeten...
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Uit het boek 'BMW 75 jaar moderne motorfietsen' van Wil Elbers:
"De BMW motorfietsen werden op het einde van de 30er jaren in Eisenach geproduceerd en dat ligt nu in Rusland. De Russen geven de overgebleven vaklui daar de opdracht weer BMW's te gaan produceren. Eerst oude voorraad en daar van is de R35 het model dat met de minste problemen kan worden uitgebracht. Zodoende wordt er in de 'Ostzone' een BMW geproduceerd, waar Munchen helemaal niet blij mee is. BMW-Munchen begint zelfs een rechtszaak over de naamsrechten en wint deze tenslotte. De Oostduitse BMW's worden ombenoemd tot EMW's. Eisenacher Motoren Werke. Zelfs vooroorlogse BMW-automodellen worden worden onder deze naam verder ontwikkeld en verkocht."
Reply
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Roel,
Volgens mij is Eisenach gewoon duitsland.
Arnold
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

@Arnold:
Roel citeert (interessante) tekst van een ander. Don't kill the messenger!
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Dat boek heb ik ook en 't is best leuk, maar je mag best controleren wat je citeert en igv fouten: hang 'm high!. Overigens ben ik ooit bij Wil geweest welke mij vertelde dat dit boek iets te prematuur was uitgegeven waardoor niet alle problemen tijdig waren opgelost. Welnu, even controleren leerde mij dat er niet staat dat Eisenach nu in Rusland lag, maar in de "Russische sector". Dat soort messengers lusten wij wel rauw...
Reply
Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum:

Lei, als je scherp hebt opgelet zie je dat er verderop in de tekst gesproken wordt van Oostduitse BMW's. Gezien deze tegenstelling in de tekst heb ik slechts geciteerd en geen mening erover geuit. Het leek me duidelijk dat Eisenach een Oostduitse stad was en iedereen weet m.i. dat de D.D.R. na de val van het IJzeren Gordijn niet onder Rusland is komen te vallen, maar onder Duitsland. Ik zal voortaan 'SIC' achter dergelijke citaten zetten.
Eisenach, de stad van Johann Sebastian Bach en de Wartburg (heb ik het gecontroleerd of niet?), lag ten tijde van E.M.W. dus inderdaad in de D.D.R.
Voor zover de topografie, nu weer op naar de B- en EMW's!
Reply
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Goed gedaan Roel,en onder aan de op rit naar de Wartburg (soort fort) was vroeger een BMW museum.
Ik weet niet of het nog bestaat.
Groeten Arnold
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)