Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
accu kortsluiting
Reactie van bezoeker 'Danny de Neef', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben ik het bezit van een r80 monolever uit 1984. Rijdt perfect, maar om de 6 maanden moert ie compleet m'n accu. Bij test zit er dan 0 spanning meer in. Niemand komt erachter (tot nu toe) wat dit kan zijn. Ik zet 'm draaiend weg en dan de volgende dag is het over (na een maand of 6). Laadlampje gaat soms wel aan bij staionair voor 't stoplicht, en hij laad ongeveer 14 volt bij. Wie weet wat dit kan zijn of waar ik het systeem goed kan laten testen??? Ik en de accuboer zijn radeloos (6 maanden valt namelijk binnen de garantie van de accu)
Groet Danny
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Eerst nog even een paar vragen. Is de accu van de juiste capaciteit ??
Kookt ie droog of verliest ie veel water tijdens deze 6 maanden of eerder. Een accu die kapot geladen wordt zal zeker veel water verliezen. Start ie ook moeilijker na verloop van een aantal maanden??
Trillen de platen niet los ??? Ik heb dit al een paar keer gehad, een ander merk accu deed wonderen.
Zeker omdat ie dan 0 V levert lijkt het mij op een interne breuk, een "versleten" accu verliest z'n capaciteit maar gaat niet naar 0 V.
Reply
Reactie van bezoeker 'Danny', geïmporteerd van het oude forum:

Dick, dank voor je reactie. Ik heb zo'n beetje alle accu's geprobeert, en deze is conform aanbevelingen van de fabriek. Ik vroeg me af wat de oorzaak kan zijn van deze 0 v meting

groet Danny
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Danny,

Zit er nog water in de accu?. En wat is de Laadspanning bij +/- 2000 toeren en bij 4000 toeren bij een nieuwe accu. Controleer het onderdeel nummer van de spanningsregelaar, dit kan een ander type zijn.
Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Je meet 14V als je wat gas geeft? (2-3000 toeren)
Blijft dit ook zo, of loopt het voltage nog verder op bij hogere toerentallen?
Als de spanning te hoog oploopt, zeg 16-17V, mol je elke accu.

Ander probleem kan zijn dat de gelijkrichter niet alle wisselspanning gelijkricht, je krijgt dan het idee dat alles ok is, maar een beetje wisselspanning op de accu is ook slopend.

Groeten, Paul.
Reply

Te gek dat jullie gelijk reageren, dank daarvoor. Ik zit zelf nu te denken om zowel de spanningsregelaar als de gelijkrichter maar te vervangen.
Dat is denk ik goedkoper dan het weer een keer helemaal door te laten meten. Zou het misschien ook te maken kunnen hebben met het frame? (aarde)
Reply

Aan Richard. Er zat nog genoeg water in. Twee compartimenten waren wel wat gezakt. Morgen haal ik de nieuwe accu op, dus dan kan ik testen wat ie laadt bij 2000 en 4000 toeren. Dat van dat onderdeelnummer zou ook best eens kunnen verschillen, ga ik checken!
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:

Als een accu snel ontlaadt, dan is er meestal sprake van een verbruiker die de "stroom wegsneopt" als het contact uit staat.
Dit kan je makkelijk controleren met een ampËremeter of een zwak lampje.
De massa klem los maken en tussen de losgemaakte kabel en de accu min pool meten of er sprake is van ontlading.
Vroeger heb ik als ontwikkelaar gewerkt op het lab van een grote accu fabriek en ik heb eigenk=lijk nooit mee gemaakt dat een accu zo snel op nul volt kwam door zelfontlading.

Er kan een probleem zitten in de spanningsregelaar bijvoorbeeld.
Anders zet je de motor weg, met een startbare accu, draait de massaklem los en kijk na de te verwachten ontlaadperiode, zoals je de accu terug zou vinden op nul volt, of de accu ook op nul volt is gekomen, zonder aangesloten te zijn.
Dan pas weet je zeker dat hij inderdaad ter ziele is.
Groetjes,
Marco.
Reply
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Eigenlijk zou je dus de accu eens op moeten laden met een acculader en dan kijken hoelang ie dat vast houdt en dan ontladen met een koplamp en berekenen hoelang ie dat vol moet houden.
Dan weet je of de accu gesloopt is of alleen ontladen.
Zo heb ik ooit eens het (bekende) probleem gehad met een rotte elco in de klok die de accu snel leeg trok (maar niet in ÈÈn nacht).
Reply
нель205.34PERFPERFРытхForzГурчHowaлесоAgatТолмAtomCafeRondБараWindтрилSonaРудаErneLeigJohnЗубр
ШерсXVIICR30GeleblonBylyPresБуреWillBobbMikhIlluКузиTotaобслskelPantакадсельКурьMingZhanPenh
PenhmuchпотракваVoltЗахаJeweKennЧугуGiorвешацепоPianШляхсертValeIrenLuxoВолоМалкAquaPartParo
LittElecКопыФилиTirsRichНагаТереБобрWindсмерValiKennхар-ArtsавтоДангАльбArtsКолпMichHastArts
diamLarrHappосвясереДекуHonoанглIrwiSelmPaulGipsDigiJavaCompKrisКазаARCHSandMillSideonliAfri
ЛаврАГПокомпмесясостРазмToshПроиMika8998ЗароBefl3969Pola(05-ТурцAntoSpeeAVTOJeweRussспецFree
ValiсиликистHobbинстзаряGammJeweфотоиголDefeBrauPhilCITYWhisЛитРДолжMicrHeinRayeDouzHeleЛитР
ТихоЛитР1923(карИллюГущеКазаРомаHeisВороKissСтанакадDisnBogdФедепримExceАнонтехнОсипJohnкарт
ТурчSelmАхреЛимиШеведеятКостГригВолоунивSureКуруJazzGibsКнижКащеХорсСычеRickСтепWillмесямеся
месяпредМарчавтоИванGamzсупеЛебеMagiКазаМусаРомавсегtuchkasWellкниг
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)