Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olieverbruik R 90/6, rookpluimpje
Reactie van bezoeker 'Johs heymink', geïmporteerd van het oude forum:

Nou, ik heb een R 90 uit 1976. Ik ga eerst die carterontluchting onder handen nemen......
Reply
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Zo, zaterdag de eerste proefrit: geen rookpluimpje meer. Ook geen blauw-staand terras na een koffiebreak.
Of het nu aan de carterontluchting of de olieschraapveer gelegen heeft weet niemand meer.
De oude carterontluchting dichtte in ieder geval wel goed af. Misschien is die 0.8 mm slotspeling ipv de max 0.4 toch de boosdoener geweest.

Groet
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Fijn Johs, dat je weer met een gerust hart een kopje koffie kan nuttigen, zonder dat het hele terras in rook staat.

Ik heb jullie discussie gevolgd en ben op de achtergrond gebleven.
Je hebt de goede beslissing genomen met je grote slot speling van de olie veer.
Als een zuigerveer zo snel slijt is er iets aan de hand, wat is natuurlijk geschiedenis die niet meer is te achter halen.
De boosdoener was het zeker wel.
Groetjes,
Marco
Reply

Beste marco,

Ja ik denk ook dat het de olieschraapveer is geweest. De hele actie heb ik staan: http://home.planet.nl/~heymink
Het opmerkelijke is dat de zuigerveren zelf wel binnen de toleranties zijn. Alleen de olieschraapveer is blijkbaar versleten.
Groetjes

Reply
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Johs,

Met heel veel interesse en genoegens heb ik je prachtige foto serie bekeken en bestudeerd.
Ik vind persoonlijk dat het fantastisch is dat je dit hebt gedaan en ik ben jaloers op de geweldige werkomgeving waar je dit hebt gewerkt.

Ik heb toch een paar kleine details gezien waar ik graag een kleine opmerking over wil geven.

Bij foto 1 zie ik dat de cilinder bouten niet ver in het blok zijn gedraaid, misschien komt dat door mogelijk aanwezige bussen in het blok.

Foto 2 zie ik bij de zuiger dat de zuigerveren met de slotopening naar dezelfde kant liggen, dit kan ook voor de foto sessie zijn gedaan.

Zelf heb ik altijd drie delige olieschraapveren gebruikt na een hoon sessie, omdat hiervan de twee buitenste ringen van een chroom laag zijn voorzien, waardoor deze minder hard slijten, speciaal als het hohnen iets minder fijn van structuur is uitgevoerd.

De gietijzeren olieveer is veel meer aan slijtage onderhevig dan de hardstalen ringen die bij de driedelige olieschraapveren worden toegepast.
Dit is mijn ervaring, anderen denken daar misschien anders over.

In elk geval, je hebt een heel mooie motor en ik vewacht dat het olie verbruik definitief van deze cilinder verholpen is.
He, groetjes en bedankt,
Marco
Reply

Hallo Marco,
Ja die werkomgeveing is ingegeven uit het verleden. Ik heb altijd al met motoren gereden en gesleuteld. Mijn eerste motor was een CZ 125 (ik was toen 7). Een leuke klusomgeving is dan een prioriteit.

Foto 1: klopt, er zitten inmiddels helicoils in. Verder dan deze diepte kan ik ze er niet inkrijgen. Verder is ook niet gewenst omdat ikaan het einde (als de tuimelaaras erop komt) deze lengte wel nodig heb.

Foto 2: Ja, zo heb ik ze er niet ingezet. Dit was een toevalligheid!! NB: ik heb toch de 120 graden opstelling genomen, waarbij de olieschraapveer met de slotopening naar boven zit.

Ik denk inderdaad dat de eerste hoonsessie nog wat grof uitgevoerd is. Nu is het wel anders Smile.
Dat de olieschraapveer van gietstaal iets sneller slijt, is nog niet zo'n ramp. Liever de olieschraapveer versleten dan de cilinderwand.....
Ja, de motor is erg mooi. Sterker nog: ik heb hem in 1976 van mijn vader overgenomen, dus hij heeft een emotionele waarde.

Groetjes Johs
Reply
Reactie van bezoeker 'tak', geïmporteerd van het oude forum:

Op een 60/5 zitten toch origineel geen drukcompensatie-carbs ? Zou dat nog iets te maken kunnen hebben met olieverbruik ?

[edit: ik zou eigenlijk niet weten waarom, jullie misschien wel ? De vacu¸mkamers vielen me op.]
Reply

Hallo Tak,

Goed gezien. Er zitten CV carburateurs op. Eigenlijk is het ook een 900 CC blok in de R 60/5. Ik moets wat, toen mijn vrienden sneller gingen rijden als ik..... Nu hebben ze een probleempje om me bij te houden, vooral is bochtachtig gebied.
Reply
Reactie van bezoeker 'tak', geïmporteerd van het oude forum:

Aha. Maar het zijn toch geen 40 mm Bings zo te zien. Is het een blok uit een 90S ? Daarbij horen Dell'Orto's, of evt Bings, maar dan wel grotere dan die op een 75/5 (38 mm geloof ik) zitten. Ik zou zeggen dat die dat niet aan kunnen en dat zou een hoger olieverbuik kunnen genereren.
Of zijn het wel 40 mm Bings ?
Reply

Nee, het is een R90/6. Hij heeft niet van die extreme Dell'Orto's van 40 mm. Het zijn gewoon 36 mm Bings, voor de R90/6
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)