Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olieverbruik R 90/6, rookpluimpje
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Al geruime tijd pluimt de rechteruitlaat een beetje blauwe rook. Ik kan niet goeg opmaken of het nu bij met gasgeven of juist bij het overschakelen gebeurt. Na een warme start bij een terrasje kan het soms blauw zien...
Ik heb de klepgeleiders gecontroleerd op de passing tussen klepsteel en geleider. Ook de slotspeling van de olieschraapveer bekeken.
Beide niet optimaal: slotspeling: 0.8 mm ipv max 0.4 mm. Klepsteel beweegt wel wat is de geleider. Helaas geen duidelijke oorzaak dus.
Olieverbruik: ca. 1 liter op 600 km. Bougie rechterkant: aangekoekt. Linker bougie OK. Motor 10.000 km na revisie.
Heeft iemand ervaring of de carterontluchting olie in de rechter inlaat kan druppelen?
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Johs,

Zijn de cilinders uitgedraait en gehoond? Controleer maar of je nog hoon groeven ziet.

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Als dit de resultaten zijn 10.000 km na een revisie, zou ik eens een praatje maken met degene die dit heeft uitgevoerd.
Lijkt nergens op, sorry.

Groeten, Paul.
Reply

Paul,

Dit is het grote probleem als je een BMW reviseerd.
De cilinders gaan altijd olie verbruiken, en dan heel veel. De klepgeleiders, die niet te ruim mogen zijn, worden maar in een maat geleverd. Dus deze zijn altijd te groot, dit gaat over de binnen diameter.
Dus na cilinder en kop revisie gaat de motor meer olie verbruiken dan dat hij daarvoor gedaan heeft.
De enige oplossing is nieuwe Nicasil cilinders kopen met nieuwe zuigers en voor de kop nieuwe kleppen met zelfgemaakte klepgeleiders. Dan is het verbruik van olie nihil.
Richard.

Reply

Hoi.

Richard, een vreemd verhaal vertel je hier.
Als je de cylinders boort en hoont op de fabrieksmaat, en dan nieuwe zuigers en veren monteerd is dat weer nieuw.

Zelfde geldt voor de klepgeleiders, nieuwe erin persen, ruimer er doorheen, nieuwe kleppen erin, klaar.

Zo zie ik een revisie, of heb jij andere ideeen?

Groeten, Paul.
Reply

Paul,

ik zoek al acht jaar klepgeleiders die op maat geruimd moeten worden. Als jij weet waar ik ze kan kopen, graag het adres. BMW leverd alleen klepgeleiders die op maat zijn.
Met de cilinders is er ook een probleem, ik geloofde er ook in om een overmaat zuiger te monteren nadat de cilinder is uitgeboord en daarna gehoond. Helaas na 10.000 km zeer hoog olie verbruik. En ik ben niet de enige die daar last van heeft.
Als je de kosten opteld dan had ik beter gelijk nieuwe nicasil cilinders kunnen kopen, dan was ik goedkoper uit
Richard, uit Voorhout
Reply

Hoi.

Geleiders heb ik nooit via BMW gekocht, worden altijd aangeleverd door het revisiebedrijf waar ik dat laat doen.
Tegenwoordig gebruikt men al geen geleiders meer, maar worden de oude voorzien van liners, of inzetbussen.
Deze voldoen ook prima.

Worden jouw cylinders niet te ruim gehoont, en komen die andere probleem gevallen niet toevallig bij het zelfde bedrijf vandaan?

Groeten, Paul.
Reply

Paul,

Het lijkt me sterk dat er drie verschillende bedrijven de zelfde problemen geven na 10.000 km. Een bedrijf dat de cilinders reviseerde komt uit Amsterdam namelijk R Ottenhoff, het volgende bedrijf komt uit Goes een revisiebedrijf, en de laatste is een BMW garage uit Oostende. Ze weten er allemaal van en ze zeggen altijd¥het kan gebeuren¥. Het grote probleem is altijd niks vergoed wordt. Dus je bent zelf altijd de....

Dus de beste oplossing is nieuwe cilinders kopen (nicasil) en dan ben je er 200.000km van dit gedonder af.
Het verhaal van de klepgeleiders is nieuw voor me, wordt de geleider voorzien van een nieuw slijtvlak?

Richard.
Reply
Reactie van bezoeker 'Johs Heymink', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat bij het opboren van de cilinders naar de eerste overmaat (en bijbehorende overmaat zuigers) er weer een soort nieuwstaat moet komen. Ook de olieschraapveer is nl de eerste overmaat.
De hoorgroeven zijn nog duidelijk waar te nemen, en er is ook geen stootrand aanwezig.
De klepgeleiders hebben wel een wel te grote speling.

Wat ik nu eerst ga proberen is het toepassen van een nieuwe generatie carterontluchter. Dit is een membraampje i.p.v. een kogeltje met veer. Aan het uitgaande rubberen buisje vanuit de ontluchter hinh namelijk een druppel olie.
Misschien was ik steeds olie aan het injekteren via dit buisje.....
Reply

Hoi.

Richard, laten we de discussie over het cylinders boren maar afsluiten, ik heb zo mijn ervaringen, jij de jouwe.

Het verhaaltje klepgeleiders is al wat jaren oud, de originele blijven in de kop zitten, maar worden opgeboord, dan een nieuwe voering erin, ruimen, klaar.

Met nieuwe Nicasil cylinders heb je helemaal gelijk, alleen passen die niet op een oud blok, tenminste niet op een R50-90.

Op een oud R100 blok misschien wel?

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)