Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
hoi, ik ben in het bezit van een colortune bougie, nog niet gebruikt, ik wil hem nu bij mijn r45 toepassen, om het stat. mengsel te bekijken op kleur.
heeft iemand hier ervaring mee. ??
ik hoor het graag
grt, peter
Reactie van bezoeker 'Huub', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Peter,
Ik heb enige ervaring met colortune. Werkt op zich goed, maar niet echt beter dan afstellen op gehoor. Ook het inschatten van de juiste kleur is immers een kwestie van gevoel. Voordeel is wel dat je de motor niet op een poot hoeft te laten lopen. Het is wel zaak om het toerental goed constant te houden voor stat. mengsel. Succes!
groet, Huub
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
Even een gedachtensprongetje:
Vroeger werd in de racerij met primitieve middellen gewerkt om motorvermogens tot een maximale waarde te brengen.
Hiervoor gebruikte men een bougie waarbij je in de verbrandingskamer kon kijken naar de kleur van het verbrandingsmengsel bij maximale belasting.
Bij die maximale belasting heb je een volledig mengsel met een grote verbrandingssnelheid.
Als je met optische middellen de verbranding bij een dunne verbranding, dus stationnair gaat bekijken denk ik dat je daarmee enigszins aan de feiten voorbij gaat.
Je hebt dan een lagere compressie einddruk door een behoorlijk vacuum in het inlaatkanaal en door het geringe brandbare mengsel in de verbrandingskamer is de verbrandingstemperatuur van het totale brandbare mengsel ook lager, waarbij je dan de neiging kan krijgen de motor te arm af te stellen.
Hierdoor is de kleurtemperatuur ook anders dus volgens mij mogelijk misleidend.
Het afstellen van Alfa motoren met drie dubbele carburateurs deden wij altijd inderdaad op het gehoor, wat Huub ook al vertelde.
Het mooiste werkt het met een toerenteller.
Als je van een te rijke situatie uit gaat en je gaat steeds een stukje armer bij 1 cilinder, dan kom je op een punt dat het toerental iets gaat zakken. Dit is het punt wat wij altijd hanteerden, dus juist het punt waarbij net geen toerental vermindering plaats vindt.
Zo kan je een motor met elk aantal carburateurs afstellen.
Voorwaarde is dat je de balans moet vinden in het juiste stationnaire toerental. Als je de stationnaire stelschroef hebt moeten corrigeren, dan moet je wel opnieuw kijken of de mengselstelschroeven nog goed staan.
Misschien doen jullie het op een andere wijze, dan hoor ik dat uiteraard heel graag.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'huub', geïmporteerd van het oude forum:
Marco,
Nog even voor de duidelijkheid: je kunt met colortune (dit is inderdaad een doorzichtige bougie) verschillende testen doen. Naast de test met een constant laag toerental, is er ook een test waarbij je snel gas geeft en daarna het toerental weer laat zakken en een test waarbij je telkens het toerental ietsje verhoogd. Het kleurenschema bij de colortune geeft de kleuren aan die je in de bougie moet waarnemen bij deze tests. De subjectiviteit zit in de beoordeling of de kleur van de colortune overeenkomt met die van het schema.
Vandaar dus dat het afstellen met het gehoor net zo goed werkt, inderdaad het punt zoeken waar het toerental van maximaal ietsje gaat zakken.
groet, Huub
Reactie van bezoeker 'bep', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb de colortunes al vaker gebruikt het is een prima visueel hulpmiddel, de juiste kleur van de verbranding is Bunzenblau ,dat is is de lichtblauwe kleur van een coorect afgestelde gasbrander ,zodra er iets geels te zien is is het mengsel te rijk (of er is oliegebruik),en gaat de kleur naar het witte dan is het mengsel te arm,op deze manier is het ook mogenlijk defecten aan de carburateurs en zels de motor vast te stellen.