Reactie van bezoeker 'Harrie', geïmporteerd van het oude forum:
Marco
In ieder geval al vast bedankt voor de informatie van hier boven.
Ik heb de stekker los genomen en op wat ik denk nr 13 is de eerste vanaf de haak want er staan bij mijn geen nummers op gemeten deze is inderdaad 0 Ohm.
toen heb ik hem gemeten op 10 en deze is als hij gewoon op buiten temp. is ( Dus koud ) 2520 Ohm
daarna heb ik de motor gestart - wat trouwens niet lukte als ik de benzine slang niet dicht knijp - warm laten draaien tot de ventilator draaid en weer op 10 gemeten deze was nu 210 Ohm.
De bougie¥s waren weer zwart en drijf nat dus inderdaad hij krijgt constant te veel benzine .
Zal dit dan toch een gevalletje dealer worden wel me eerste keer in mijn motor bestaan en dat is toch al 38 jaar dat zit mijn niet lekker.
groetjes
Harrie
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
Harrie,
Morgen zal ik nog mer vertellen, wacht nog even met een afspraak.
Momenteel heb ik geen gelegenheid.
Groetjes,
Marco
Marco
Ik zal wachten met een afspraak maar het word nu nog vreemder .
Hij start nu als hij warm is weer perfect en loopt als een zonnetje ik zal morgen eens een stukje gaan rijden en dan nog eens gaan kijken of hij wil starten.
Het enige wat er verandert is dat hij nu op 7 liter reserve staat ik zal morgen hem weer vol gooien en kijken wat hij dan doet als hij weer vreemd doet moet het toch aan de pomp leggen te grote volume ofzo denk ik dan .
ik wacht morgen wel op je antwoord .
Dag Harrie,
Gisteren had ik nog een idee, nu is er nog een bij gekomen.
Ik zal eerst met het nieuwste idee komen, dat is denk ik eenvoudiger te controleren.
Fijn dat je nog hebt gereageerd, dit biedt perspectieven.
Voor de injectoren heb je een bepaalde benzinedruk nodig, deze moet constant zijn en is afhankelijk van de luchtdruk en de druk in het inlaatspruitstuk., technisch maar dat hoort er bij.
Je hebt de benzinedruk regelaar vervangen, prima. De drukregelaar werkt als volgt:
het is een soort dooje wat tussen de deksels is voorzien van een membraan ( zo moet het worden geschreven ).
Onder het membraan is via een slangetje de luchtdruk aangesloten, en een spiraalveer die het membraan naar boven duwt.
Boven op het membraan is een klepje, dit is aangesloten via een zitting naar een aansluiting die op een retourslang naar de tank is aangesloten
Ook zijn er nog twee andere aansluitingen boven het membraan, via ÈÈn aansluiting komt de benzine van de pomp met een te hoge druk, dus boven het membraan, hierdoor zal door de pompdruk het membraan, tegen de druk van de veer in, omlaag worden gedrukt, hierdoor gaat het klepje open en kan de overtollige benzine uit de drukregelaar kunnen stromen, terug naar de tank.
De derde aansluiting gaat naar de common-rail, waar de injectoren zijn aangesloten.
Door dit systeem komt er een constante druk op de injectoren te staan.
Het venijn zit misschien in retourleiding die de overtollige druk ( benzine ) terug naar de tank laat stromen.
In de eerste versie tot 1986 ongeveer is een soort terugstroomklep aangebracht.
Dit is een ventiel met een kogeltje en een drukveertje, waardoor de benzine niet terug kan stromen vanuit de tank naar de drukregelaar.
Hier zijn klachten over geweest, maakte herrie etc.
Later is het systeem veranderd met een buis in de tank.
Ik hoop dat je het tot nu toe enigszins heb kunnen volgen, het is moeilijk om zonder tekeningen en wordprocessor een foutloos en heldere beschijving te geven, maar ook het pogen is schoon.
De druk die jou pomp levert is niet zo relevant, als het maar voldoende is, de drukregelaar regelt de druk wel af tot de gewenste waarde, mAAAAAr: kan de overtollige benzine niet goed terugstromen naar de tank, dan wordt de druk hoger afhankelijk van de restrictie in het retoursysteem, of als er een te hoge druk in de tank is.
Met goed hierover te hebben gedacht, vermoed ik dat hier het probleem heel wel zou kunnen schuilen.
Het eerste idee was de luchtmeter, maar om geen lamme vingers te krijgen, moet je eerst het voorgaande bestuderen.
Heb je vragen, dan spui dit en zal ik proberen dit te beantwoorden.
Groetjes,
Marco
Marco
Het verhaal van de drukregelaar klopt precies alleen van de druk regelaar naar de tank zit volgens mijn niets tussen dus dat is een vrije doorgang tenzij het zit tussen de tank en de slang maar hoe krijg je hem dan er tussen uit is dit dan geen vaste klep.
Ik zal vanavond nogmaals kijken en de tank demonteren om te zien waar de klep zich moet begeven.
Groetjes Harrie
Beste Marco
Ik heb inderdaad de klep gevonden deze zit in de tank geschroeft deze er uit gehaald en met lucht geprobeerd op een 0,5 bar blaasd hij gewoon door .
Iki moet er ook bij zeggen ik heb hem eest weer geprobeerd te starten en hij start weer perfect .
Ik heb wel het idee dat er wat mee aan de hand is geweest met dit klepje dit lijkt mijn de meest voor de hand liggen omdat hij gisteren in een keer weer goed begon te lopen .
een andere reden kan ik mijn niet bedenken .
Jij wel
In ieder geval bedankt met het mee denken en mocht het terug komen zal ik me weer aan melden in dit forum misschien treffen we elkaar weer .
Groetje
Harrie
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Harrie.
Met aandacht heb ik dit alles zitten te lezen en het vermoeden dat ik het zelfde euvel aan mijn K75C bj '85 te hebben. Ik heb al bij bert op z'n site gekeken {een mooie} en het grafiek bekeken, maar nu het geval met de retourleiding en het bewuste klepje. Waar heb je die gevonden en is de storing niet meer terug gekomen?
In mijn geval was er plotseling rook uit de uitlaat en de volgende dag startte hij niet meer. Na advies nieuwe bougies gemonteerd, die echt door en door nat waren, en warempel hij liep en loopt nog steeds. Alleen stationair niet en met iets gas erop komt er wat donkere rook uit, met wat meer gas erop wordt die blauw. Als of er teveel benzine er in gaat. Ik wil de weerstand controleren van de voeler maar ik wil ook dat klepje waar Marco het over had ook even checken. Hoe heb je dat gedaan?
Dag Hans,
Het is ook mogelijk dat de luchtmeter klep blijft hangen of dat de contactbaan van de "potentiometer" versleten is, die bevestigd is aan de luchtmeetklep.
Dit systeem geeft aan de regekeenheid het signaal hoeveel brandstof er moet worden ingespoten.
Dit is direct afhankelijk van de hoeveelheid lucht die er wordt aangezogen, dus de stand van de luchtmeetklep.
In de buurt van het lagere toerental wordt de minste lucht aangezogen en zal de klep het meest zich in deze stand bevinden, dus slijt de contactbaan daar het snelst.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Hans vd Snee', geïmporteerd van het oude forum:
Marco,
Tof dat je ook bij dit probleem wil meedenken.
Ik kan me bij je suggesties zeker wat bij voorstellen. Ik zal proberen de potentiometer te controleren. Maar...vooralsnog starte de motor vanmiddag goed en leek het er op dat tie niet ging roken. Mischien te vroeg gedacht dat er iets heftigs aan de hand was. Ik had vernomen, dat als je verscheidene keren de motor start en weer uit zet, de bougies kapot kunnen gaan.
Het roken wat hij daarna nog deed was mischien nog wat bezine restand.
Vrgr. Hans.