Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Harrie', geïmporteerd van het oude forum:
na een rit toen ik moest tanken heb ik de motor uit gezet ik kreeg hem niet meer aan .na een tijd zoeken maar niets heb kinnen vinden behalve dat er zoveel benzine uit de bougie gaten kwam heb ik de toevoer dicht geknepen en toen starten hij wel .
Thuis gekomen heb ik de drukregelaar vervangen en de bougie
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
Het kan nog liggen aan vervuilde en daardoor lekkende injectoren. Het spraypatroon kan door vervuiling ook helemaal verkeerd zijn waardoor de B niet genoeg verneveld.
Komt bij auto's ook regelmatig voor. Je kan ze laten cleanen bij de Bosch technische dienst
Als een B-drukregelaar kapot is heeft de leiding maximale druk en kan het zijn dat er extra benzine door de vacuumstuurleiding wordt aangezogen. Dus ook dit is mogelijkerwijs een oorzaak geweest.
Je stationairmengsel kan wel eens veel te rijk staan.
Kijk ook eens of je luchtfilter misschien te veel vervuild is
Reactie van bezoeker 'Ed Pronk', geïmporteerd van het oude forum:
Heb ik ook gehad tijdens de vakantie de pomp sloeg op hol enz.
Bleek ook dat het luchtfilter dicht zat terwijl hij pas vervangen was
Reactie van bezoeker 'Harrie', geïmporteerd van het oude forum:
marco
deze heb ik al vervangen en als je de draaden er van af trekt werk hij volgens mijn niet mee maar dit helpt dus niet.
Zou het aan de gasschuifcontact kunnen liggen dat deze niet werkt
Reactie van bezoeker 'Harrie', geïmporteerd van het oude forum:
Ed
deze is juist om deze reden vervangen maar heeft niets geholpen ik begin te denken aan vervuilde injectoren zoals jan heeft aan gegeven maar ik twijvel nog wel.
Reactie van bezoeker 'M.C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Harry,
Het maakt terdege verschil uit, wat betreft de temperatuursensor.
Het effect is hetzelfde als de ouderwetse choke van een automotor. Probeer te starten met een warme motor en uitgetrokken choke, dan verzuipt de motor en slaat nauwelijks aan of in het geheel niet.
Dus als het bij jou geen verschil uit maakt denk ik dat er toch iets aan de hand is met juist dat gedeelte.
De weerstand is ongeveer:
380 Ohm @ 85?C
2650 Ohm @ 20?C
5650 Ohm @ 0?C
Neem de proef op de som volgens de beschrijving op de website van Bert.
Het gasklep contact heeft alleen invloed boven 2000 toeren, bij een defect is er een probleem juist boven 2000 toeren.
Wat betreft de suggestie van injectoren, zie ik niet wat de temperatuur daar mee te maken heeft, behalve als er 1 een defecte spoel heeft, dan heb je toch altijd nog een paar over.
De temperatuursensor moet wel goed aan de aarde liggen, de twee aansluitdraden zijn respectivelijk 1 voor "de choke regeling", de andere voor de bediening van de ventilator. Volgens mij zijn ze verwisselbaar.
Nog even met je mee denken, verzuipen betekent dat er te veel benzine in de motor komt. Is dat plotseling, dan zijn de bougies tijdens de rit mooi licht bruin van kleur. Zijn ze zwart, dan heb je in ieder geval altijd te veel benzine.
Wel voor je dit probeert, de bougies mag je nooit met een warme motor uit een aluminium kop schroeven, tenzijn je koperpasta op de draad hebt gedaan.
Welke invloed oefent de temperatuur nog meer uit op de benzineverhouding?
Veel te hoge pompdruk, deze wordt door de pompdruk regelaar gecontroleert en deze is nieuw, dus niet.
Dicht knijpen van de slng helpt zeg je, dus de ontsteking werkt prima.
De regeleenheid is de computer voor de motor en gebruikt signalen om alles te regelen. Als deze defect is dan kan ik mij voorstellen dat er teveel benzine zou kunnen worden gegeven, maar het ligt meer voor de hand bij een defecte regeleenheid dat er geen brandstof wordt gegeven of op een totaal verkeerd moment, dan loopt de motor voor geen meter.
Wat wel zou kunnen is dat er een massa contact van de regeleenheid geen goed contact maakt.
Dit kan je controleren door de stekker van de regeleenheid af te halen en op de STEKKER aansluiting 13 te meten of deze goed massa maakt.
NOOIT op de regeleenheid zelf meten en voor je de stekker los maakt eerst de accu klem losdraaien om eventuele vernieling van de regeleenheid te voorkomen.
Ik hoop dat je hier aan wat stof tot overdenken hebt,
veel succes,
Marco.
Reactie van bezoeker 'Harrie', geïmporteerd van het oude forum:
beste Marco,
De site waar je naar verwijst is "under construction". Ik kan hier dus nog even niets op zien.
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Harrie,
Het is simpel, boven de accu is een kunsstof zwarte doos ongeveer 4 cm hoog, die zie je als je het zadel omhoog doet.
Je ziet een deksel tegen deze doos, ongeveer 15 cm breed.
Dit deksel kan je er af trekken daarna zie je de brede stekker zitten.
Vanaf de achterzijde kan je deze naar je toe trekken, dus war de dikke kabel naar binnen gaat, maar eerst de accu spanning loskoppelen.
Aan de binnen zijde van dezestekker zie je twee rijen platte pennen zitten. Er staan nummers bij.
Je moet op pen 13 meten wat de weerstand is, tegen de aarde. Dit moet 0 Ohm zijn.
Meet ook tussen aarde en pen 10.
Deze moet overeenkomen met de waarde die ik eerder heb geschreven. Let op de temperatuur van het koelwater. Meet een keer bij een koude motor en een keer bij een warme motor.
De waarden zijn ongeveer maar moeten in de buurt liggen.
Het meten doe je met een universeelmeter. Een simpele kan heel goed werken, een dure doet het ook.
Bij montage van de stekker letten dat deze schoon is bij de pennen, zelf heb ik moeite met een kruipolie achtige vloeistof, hier willen weleens stoffen in zitten die op de duur bijtend kunnen zijn, ik spreek uit ervaring.
Deksel goed monteren, dat er geen water in kan komen, daarna de accu klem weer aansluiten.
Groetjes,
Marco