Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gas/vast-cruise control K1100 RS
#1
Reactie van bezoeker 'Mark Kooister', geïmporteerd van het oude forum:

Wie heeft er ervaring met een "gas/vast" systeem? Bij de Hobbyist heb ik iets zien liggen wat in de plaats komt van het gewicht op het uiteinde van de stuurhelft. Wel mooi, maar lijkt me onhandig te bedienen aan het uiteinde.
Bedankt voor enig advies!
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Mark,

Heel veel cruise controls ingebouwd in auto's, altijd met een stuk electronica voor de veiligheid, bijvoorbeeld:

- Als je de koppeling bediend dan schakelt het systeem uit.
- Bij het bedienen van de rem dan schakelt het systeem uit.
- Als de motor plotseling meer toeren gaat maken door slippen of een andere oorzaak, dan schakelt het systeem uit.
- Als je hebt afgeremd en weer op je oude snelheid wilt terug komen druk je op een knop en whoeps dar gaat hij weer naar de oorsprokelijke snelheid terug.
- rij je een bepaalde snelheid en je wilt even iets seleer bijv. om te passeren geef je iets gas bij en ben je klaar dan laat je het gas los en automatisch kom je op de oorsprokelijke snelheid terug.

Dit is vielig en ontspannend. Tevens voorkom je op een onbewaakt moment dat je te hard gaat en een duur presentje krijgt.
Nu gaan wij naar een konstant gas systeem door het blokkeren van het gas en geen enkele beveiliging.
Ik heb het nooit geprobeert en ik zal het ook nooit proberen. Voor mij is safety first.
Ik denk dat vroeger in die goede oude tijd dat er geen files waren en dat je langs de snelweg in de berm mocht stoppen en onbeperkt het gas kon openen, er met lange trajecten, met veel plezier met een gas blokkering zou kunnen rijden.
Ik hoop dat er mensen zijn die beargumenteerd mij het tegendeel kunnen bewijzen, met alle respect overigens.
Groetjes,
Marco.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb zo'n ding. Het is in feite een grote moer die je 'naar het gashandle toe' kan draaien, en die het gashandle zodoende tegen de knoppenkast klemt zodat het niet meer vanzelf terugdraait als je het loslaat. Door het gashandle met de hand dicht te draaien kan je het gas natuurlijk wel sluiten. Het werkingsprincipe ('klemmen') is dus eigenlijk hetzelfde als de 'gasvastzetschroef' die je bij de oudere boxers onderin het gashandle kon schroeven.

Het is inderdaad wat lastig te bedienen als je al op de snelweg rijdt want je moet eerst het gas loslaten om de schroef vast te draaien. Dat is dus niet zo handig. Ook loopt de klemkracht langzaam terug door afwisselend gas te geven of het gas dichter te draaien (en soms moet je wel even van het gas af, of even gas bijgeven voor een inhaalactie), want daardoor draait de klemmoer ook telkens een beetje mee, en logischerwijs meestal alleen maar in de richting 'los'. Het gebruik van dit systeem vergt daarom enig 'vooruit denken'. Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat ik de schroef alvast vastdraai als ik voor het laatste stoplicht voor de snelweg sta, of op het moment dat ik het gas toch dichtgedraaid heb wanneer ik afremmend op de motor op de oprit afrijd. Het oprijden van de snelweg gaat dan vervolgens iets moeizamer (omdat je gas ineens zo zwaar draait), maar daarna kan je het gashandle wel gelijk loslaten als je eenmaal op 123 km/h zit (de 'flitsgrens'). Daarna is het zaak om tijdig af en toe de klemschroef weer even een slagje bij te geven wanneer je wat inhaal- of afremacties hebt gepleegd, zodat de klemkracht niet ineens zo ver verminderd is dat het gas ineens 'vanzelf' dicht gaat.

Dit klinkt allemaal omslachtiger dan het is. Als je er eenmaal aan gewend bent is het best lekker om op de snelweg niet de hele tijd in het gashandle te hoeven knijpen maar de hand ontspannen op de rechter stuurhelft te kunnen laten rusten. En het is best lekker om niet de hele tijd bezorgd de snelheidsmeter in de gaten te hoven houden. Ook is het best geinig dat je bij flitspalen echt iedereen voorbij rijdt (behalve mensen die (ook) een cruise control hebben), want al die schijtebakken gaan voor de zekerheid 10 km/h te langzaam rijden omdat ze hun bibberende rechtervoetjes niet vertrouwen terwijl jij er comfortabel met 123 km/h langs flitst zonder geflitst te worden. Je ziet ze gewoon groen van jaloezie in hun koekblikken zitten.

Maar ik heb ook wel eens op een R1200C met echte electronische cruise control gereden en dat is echt veeel beter en prettiger in gebruik. Mijn huidige oplossing werkt op zich wel, maar het blijft toch altijd enigszins behelpen.

Groeten, Dick.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:

Dick,

Bedankt voor je uitgebreid verslag. Wat je schrijft vermoedde ik al. Vogens mij moet het mogelijk zijn om op een K een electronishe cruise control te monteren.
Vroeger kocht ik ze altijd bij John Gold in Amstelveen.
Amerikaans materiaal made in Japan!, gemakkelijker te monteren en werkt beter dan Duits fabrikaat.
De Amerikanen zijn trentsetter geweest met het controleren van de snelheid met behoorlijke boetes en strafpunten.
Groetjes,
Marco
Reply
#5
пере159.8BettBettавтозачеГодяНовоXVIIсохрРоссDekoElegALL4XVII1с63BodyDeclРоссSupePujmХентK070
МосокапиMaurстудсертNeutPureОсипШтокPantСодевозрСлонсертсертRobeДруцКрасрелиМаршМироXVIIсерт
SplaminuскоравтоВысоФещеКурнMariКашкHermКитаToscPeppAlleJohnссылMichэтапИллюfantJuleоргаGrea
TravсертгражRoseJaroдиреSideдеятправPlayBeraRAMSApasсереMichTranFritприкKarlTintДашкwwwgреда
ArtsзавеArtsсереSwarФоскУэдсMarrАманТрубDaviRajnРжешBriaDigmFilmJayaWindCokyСилиzafoАнисKaro
RomaукрасвинHarmХубэКитаFrosDavoSainWindОтвэАверупакСЕ-0BoheRubiплас4734ПолиJeweкопесодеBlue
ProtраскинстиндиГолуCotoмобиInteNapoExclSidePhilMoulсертChowчетвЛитРСветкримЛитРSunnоптиЛитР
БелобдьюКаннКуроFatbХрущфакуЛитевынуCharErstBernMichРешеСанкдопоFrauШадрГуккKrisфотоWorlRony
вокрскучучебБаскупакХалфпринКочаавтоRobeНефеХарчWind243-ФормСтэндатиDisnФрузMargAlanHarmHarm
HarmAutoрадиавтоOverPhilEstoULovPierPresSomeSafeХаусtuchkasJaneфизи
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)