Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb een R75/6 met dubbele schijven voor. Ik probeer er achter te komen of het nodig is om de blokken te vervangen. Kan je dat zien zonder demonteren?
Hoelang gaan remblokken eigenlijk mee? Ik rij veel door de franse alpen, dus dat is stevig remmen!
Groet,
Henk
Reactie van bezoeker 'andre', geïmporteerd van het oude forum:
Henk,
Je kunt de beschermkapjes die boven de ankers zitten er afhalen door ze met een schroevendraaier los te wippen.
Je ziet dan de bovenkant van de blokjes zitten. Deze moeten nog een voering hebben van 1.5 mm (dus het frictiemateriaal en niet het plaatje waarop het frictiemateriaal zit meemeten) volgens Haynes service and repair manual. Ik zou hier niet van het minimum uitgaan. Bij twijfels gewoon vervangen.
groet
Andre
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
Van jou motor weet ik niet veel, maar in het algemeen kan je bij de meeste remmen snel zien of het goed of slecht is gesteld met de blokken.
Las de metalen plaatjes dicht bij de schijf komen is het moment aangebroken om te gaan demonteren.
Asl er een spreidveer op de plaatjes is aangebracht, meestal bij het merk ATE, dan mogen de metalen delen van de blokken in geen geval tegen de spreidveren komen.
Als je nieuwe blokken gaat monteren, maak de remtangen goed schoon, verwijder alle vet en vuil.
Probeer altijd eerst de nieuwe blok in de remtang heel vaak gebeurt het dat er bramen op ed metalen delen van de blok zitten, een soort fabrikage slordigheid omdat de metalen plaatjes worden gestansd, hierdoor zitten er dan bramen aan de glijvlakken.
Op de slijpsteen of met een vijl voorzichtig glad maken. Heb ik altijd gedaan, dan gaan ze tijdens het gebruik nooit vast zitten Ook moet je dan op de glijvlakken en precies op de plaats waar de zuiger tegen het blok komt ook een heel klein beetje koperpasta van welk merk dan ook op smeren. Dit is geen vet en voorlomt dat de blokken striever gaan en dat ze minder snel gaan piepen.
Eventuelen borgpennen okke heel weiging koperpasta op smeren.
Als de oude blokken zwaar uit de remtang gaan, weet je wat de oorzaak is, nooit met kracht tussen de remschijf en iets anders kracht zetten, je remschijf kan kromtrekken, vervelend om mee te rijden.
Heel veel goede schijven worden op deze manier verpest.
Remmen zijn je ho houdertje, dus wees heel precies en secuur hier mee.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum:
Marco, Andre, bedankt voor jullie reactie.
Als je van zo'n Col de la Bonette ofzo naar beneden raast, dan denk je wel eens, als die voorrem het nu begeeft, dan is het gedaan met me! Ik zal e.e.a. dus eens zeer secuur gaan nakijken.
Groet,
Henk