Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opnieuw moffelen frame en achtervork, ervaringen?
#1
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

De oude R100 waar ik nu mee bezig ben, is er qua lak van het frame erg slecht aan toe, acculekkage heeft daarbij ook niet echt geholpen. Het frame zit onder de roestplekken, en de achterbrug is zelfs al behoorlijk ingevreten op veel plekken.

Nu draai ik mijn hand niet om voor een koprevisie, maar verf en schuurpapier zijn nooit mijn liefhebberij geweest en daar weet ik dan ook zo goed als niets van.

Kan iemand mij daarom een beetje op weg helpen hoe ik het frame en de achterbrug weer een beetje strak in de lak/moffel kan krijgen? Wat zijn goede adressen, op welke kosten moet ik ongeveer rekenen (als ik een kaal frame, achterframe en achterbrug aanlever), en moeten de lagerschalen van het balhoofd en/of de achterbruglagers er b.v. uit getrokken worden voor het stralen of kunnen die blijven zitten door er b.v. een dopje overheen te doen?

Alvast zeer bedankt voor alle hulp!
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Ik heb hetzelfde voornemen met mijn R80 1985. Ik praat nog al eens met Jan Gol, die boxers restaureert. Hij laat ze poedercoaten ergens in Nijkerk. Daar wordt het frame eerst gestraald. Hij zegt dat de achterbrug lagers alsmede het balhoofdlager eruit moeten en vervangen moeten worden. Hij dekt niets af maar maakt de zittingen achteraf schoon. Ik zal me er nog verder in verdiepen. zodra ik meer weet zal ik dat melden.
Groeten,
Reyer
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Ik heb hetzelfde voornemen met mijn R80 1985. Ik praat nog al eens met Jan Gol, die boxers restaureert. Hij laat ze poedercoaten ergens in Nijkerk. Daar wordt het frame eerst gestraald. Hij zegt dat de achterbrug lagers alsmede het balhoofdlager eruit moeten en vervangen moeten worden. Hij dekt niets af maar maakt de zittingen achteraf schoon. Ik zal me er nog verder in verdiepen. zodra ik meer weet zal ik dat melden.
Groeten,
Reyer
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Jip Nijkerk is inderdaad een goed adres. Ik ben er ooit geweest samen met een vriend die zijn Matchless liet stralen maar heb het adres niet meer.
Hij straalt ook gietwielen en zet ze in een mooie gladde poedercoating.
En mijn wielen zijn zo langzamerhand wel aan een straalbeurt toe.
Ik zal eens kijken of ik het adres nog kan achterhalen.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het frame van mijn R75/5 ook laten stralen en poedercoaten. Dit heb ik laten doen via Theo Terwel in Vorden die het weer door iemand in Apeldoorn heeft laten doen. Je moet inderdaad je achterbrug en balhoofdlagers demonteren en vervangen. Ook het typeplaatje of het balhhoofd moet eraf. Zorg ervoor dat je frame absoluut schoon en vetvrij is! Gezien de temperatuur bij poedercoaten gaat achtergebleven vet smelten en loopt dat over je frame wat de poedercoating lelijker maakt. Een andere tip (gezien het feit dat je zegt dat de frame wat roestschade heeft), bij poedercoaten blijven oneffenheden in de oppervlakte zichtbaar! Als je een strakke finish wilt moet je je frame daarna alsnog laten plamuren op de slechte plekken en daarna laten overspuiten. Je zou dus ook je frame kunnen laten stralen, in de (zink)primer kunnen laten zetten en daarna laten overspuiten.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Goh, hartelijk dank alvast voor alle tips! Ik ben inderdaad benieuwd naar de concrete adressen in Nijkerk, Apeldoorn, ...? En kunnen jullie ook enige indicatie van de kosten geven (aanleveren kaal frame, en dat moet dan gestraald, geprimerd en afgelakt/-gecoat/-gemoffeld worden).

Wat is trouwens het verschil tussen pedercoaten en moffelen, en welke van de twee is beter (als je in dit verband van 'beter' kan spreken tenminste)?
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Poedercoaten en moffelen is hetzelfde.
Ze verstuiven poeder en zorgen ervoor dat het frame statisch geladen is t.o.v. het poeder.
Hierdoor trekt het frame zelfs op de kleinste kiertjes poeder aan.
Daarna gaat het de oven in en smelt het poeder tot een mooie harde vloeistofdichte "jas".
Voor roestschade kun je het beschadigde oppervlak egaliseren met bijv. tin of hardsoldeer.
Volgens mij was het;
Straal- & Poedercoatings Gerritsen
Nijverheidsstraat 44
3861RJ Nijkerk
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Martin ', geïmporteerd van het oude forum:

Theo Terwel zit in Vorden bij Zutphen. Hij is gespecialiseerd in BMW-motorfiets spuitwerk,
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Nogmaals veel dank voor de info. Ik zal deze bedrijven eens benaderen. Vermoedelijk ga ik van de winter daadwerkelijk met deze klus aan de gang, maar nu kan ik mij er vast goed op voorbereiden.
Groeten, Dick.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:

toch effe Theo zijn site geven
http://www.theoterwel.nl/
Groeten, Marc
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)