Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Lei,
Het gaat toch lekker zo en waarom zou ik het wiel moeten uitvinden, die hebben we toch al, inclusief Macadam!
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Klaas.', geïmporteerd van het oude forum:
Marco.
Nu je toch lekker op dreef bent, een balanspijp in het uitlaat systeem ? Wat is het nut of misschien zelfs noodzaak van dat ding ?
Alvast bedankt, Klaas. (op een R80)
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Klaas,Om uit te leggen waar een balanspijp voor dient zal ik eerst een stukje achtergrond informatie verstrekken, opdat je wat meer inzicht kan krijgen in de zeer complexe materie van de drukgolven en gasstroming in de inlaat en de uitlaat.
De eerste benzine motoren hadden weinig vermogen en konden geen hoog toerental halen.
Dit kwam omdat men nog niets wist van wat er allemal in de inlaat, de verbrandingeskamer en in de uitlaat van een motor gebeurde.
Deze drie delen vormen eigenlijk een eenheid en zijn sterk afhenkelijk van elkaar. het geheel is een spel van gasstroming en van druk golven.
Door de kinetische energie ( de energie die een lichaam heeft door de beweging van plaats), zal de luchtkolom in de carburateur en in het inlaatkanaal die in beweging is, door willen gaan als de inlaatklep wil gaan sluiten, ook als er een druk wordt opgebouwd door het begin van de compressieslag, als de zuiger al naar boven gaat.
Dit betelend dat als deze energie goed wordt gebruikt, er meer gas in de motor kan komen, de vorm van het luchtfilter, de lengte en inhoud van de ruimte voor en na de gasklep tot de inlaatklep speelt ee belangrijke rol om een optimale vulling te kunne krijgen bij een bepaald kleppensysteem en een bepaald toerental.
Je begrijpt dat de gassen die in de motor hun werk hebben gedaan, ook uit de verbrandingskamer moeten worden afgevoerd.
Hier komt het zelfde effect van de kinitische energie om de hoek kijken.
Het is erg belangrijk dat de inhoud en lengte van de uitlaatpijpen vanaf de cilinderkop voor elke cilinder even lang zijn.
Dan is het belangrijk dat de gassen samen komen in een ruimte die het effect aan de gassen kan geven door gebruik te maken van de kinetische energie om door hun massa en snelheid een onderdruk te kunnen produceren bij de uitlaatklep van de cilinder waarvan de zuiger voor het onderste dodepunt is gekomen, op het moment dat de uiltaatklep gaat openen.
Als de uitlaatklep weer gaat sluiten, moet door de zuigende werking van de uitlaatgassen van een andere cilinder, er nog een nazuiging plaatsvinden in het betreffende uitlaatkanaal, waardoor de nieuw instromende inlaat gassen kunnen gaan binnen stromen in de cilinder.
|Hierdoor krijg je in de omgeveing van het bovenste dodepunt van de zuiger, dat er zowel de uitlaatklep en de inlaatklep tegelijk zijn geopend. De oude gassen helpen de nieuwe om sneller binnen te komen, er is maar weinig tijd voor.
Bij motoren waarbij de cilinders elk een eigen uitlaatsysteem hebben, zal er geen wisselwerking kunnen plaatsvinden tussen de beide uitlaatsystemen.
Om hier toch een voordeel te kunnen krijgen van de uitlaatgassen van de ene cilinder in het voordeel van de andere cilinder, monteert men een verbindingspijp tussen de uitlaatsystemen om de eerder genoemde effecten te kunnen krijgen.
Beter zou zijn om toch naar ÈÈn systeem te kunnen gaan, dat gebeurt ook two in one or four in one noemen ze dat wel met een moot nederlands woord.
De vebinfdingspijp die tussen de twee of meerdere systemen wordt aangebracht heet de balanspijp.
Deze pijp wordt niet altijd correct door de heren fabrikanten uitgevoerd en is vaak voor verbetering vatbaar, je moet dan wel heel goed weten wat je doet en waarom.
Soms wordt er ook bij meerdere inlaatkanalen een verbinding aangebracht, om een voodel te kunnen hebben van een betere vulling bij de inlaatslag.
Beter is om vÛÛr de gasklep een gezamelijk aanzuiging te hebben van alle inlaten.
Er is ook wel een dunner buije aangebracht, om van carburateurs de fabrieks toleranties te compenseren, speciaal bij een lager toerental.
Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden omtrent de hele gashuishouding.
Er is natuurlijk heel veel meer te vertellen over dit onderwerp maar ik denk dat het buitenhet bestek van het forum zal vallen.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum:
Marco, bedankt.
Ik hoefde het verhaal maar twee keer te lezen om het te begrijpen. Didactisch zit het dus wel goed bij je.
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Klaas,
Fijn, Bedankt.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:
Beste K rijders,
Hoezo SUPERIEURE techniek? Zo te lezen kampen jullie vaak met soortgelijke problemen als andere motorrijders. Alle techniek, hoe mooi ook is nog steeds niet in staat gebleken altijd 100% betrouwbaar te zijn of ons te vrijwaren van slijtage en veroudering. Daar gaat het toch ook niet echt om. Op dit forum merk ik dat we als motorrijders er gewoon plezier in hebben om zelf onze motoren te onderhouden en problemen op te lossen, niet in de laatste plaats door ervaringen met anderen te delen. Verder maakt het niet uit of je nu plezier in een K, R of andere smaken hebt.
Ton
R80/7 > 140000 km
Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Ton,
Het is niet de bedoeling om mensen te kwetsen op het forum of om mensen die een positieve bijdrage willen leveren om andere BMW rijders te op welke wijze dan ook meer of mindere mate te helpen en te stimuleren met hun hobby, hun liefde voor hun machine, en mischien hun terechte trots.
Het maakt toch niets uit of je met trots je oude beestje van 50 jaar oud laat zien, waar je met bloed zweet en tranen je lust enzaligheid aan hebt gegeven voor het bereikte resultaat.
Mijn lijfspreuk is: Àr bestaan BMW's en andere motoren".
Door de jaren heen is de BMW het toppunt van de techniek geweest voor de tijd dat ze zijn ontwikkeld.
Dit geldt zeker voor de R serie's, maar ook voor de K serie,s en nog vele anderen.
Welk merk motorfiets rijdt na 200.000 Km zonder revisie of noemenswaardige reparaties nog steeds perfect en zonder olieverbruiK? Juist de BMW. Niet de aller snelste meer in zijn klasse mischien, maar wel een klasse apart.
Welke boxer is zo goed als de BMW, welke 4 cilinder gaat tonnen mee net als de BMW?
Kijk nar motoren van 20-30 jaar oud, dan zie je bijna alleen BMW. dan mag je toch wel bewondering hebben voor de kwalitiet of hoe je dit wilt noemen.
Dat bedoelen wij er meer denk ik.
Elke positieve bijdrage in dit forum zal voor iedereen welkom zijn. Niet iedereen is technicus op het gebeid van motoren, daarom weten wij met z'n allen heel erg veel.
Dat is de reden dat veel mensen die met hun BMW ook willen onderhouden, graag naar het forum gaan om te leren en te proberen om het beter te kunnen doen dan de meeste motor bedrijven.
Ik heb eens getracht om bij een BMW dealer te solliciteren als monteur, leek mij wel leuk, kennis en ervaring voldoende.
Men heeft toch gekozen voor een jong mens die op dat moment stratenmaker was en het vak wilde gaan leren. Het zal je motor maar wezen.
Het was overigens een echte dealer.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Coen Zondervan', geïmporteerd van het oude forum:
Leuke discussie is dit :-) Ik ga toch een beetje olie op het vuur gooien want ik vind de betrouwbaarheid en levensduur van de gemiddelde motorfiets (en dus ook die van BMW) behoorlijk tegenvallen. Ik ken verschillende rijders met verschillende machines die allemaal voor het bereiken van 100.000 km (als ze het al halen) tegen forse reparaties aanliepen. (achterbrug vervangen, cardan defect, uitgelopen lagers, krukas! etc) Als ik dat eens afzet tegen de laatste 5 auto's die ik heb gehad (3 volvo's en 2 VW's) waarmee ik zonder noemenswaardige problemen voorbij de 250.000 km kan rijden dan geeft dat toch te denken. Ga jezelf maar eens na, zou je nog een auto kopen met een onderhoudsinterval van 7500 - 15.000 kilometer? Denk het niet, maar bij je motor is dat nog steeds normaal! Belachelijk!!
Ennuuh over de betrouwbaarheid van BMW in het bijzonder. Er staat een grappig artikeltje over in Motor Revue waar wellicht een kern van waarheid in zit. Daar wordt 's gekeken naar de eigenaren. Wordt de gemiddelde BMW niet gewoonweg beter verzorgd dan een "andere" motor? Als je 's naar het profiel van de doorsnee BMW-rijder kijkt zou dat best wel eens kunnen. Gaat het dan ineens niet meer over het merk maar over de zorg die men aan een motor besteedt? Ga maar 's op een oldtimer treffen kijken. BSA, Norton, Ducatie, Aermachi, Puch en ga zo maar door. Allemaal nog rijdend te zien en goed onderhouden!. Overigens heb ik een overbuur(jonge)man die in het bezit is van ÈÈn of andere Honda. Het ding staat al 3 jaar op straat. zomer en winter en nooit afgedekt. Het ding wordt nooit gepoetst en een dealer...?
En raadt eens wat. Zelfs al staat die motor wekenlang stil. Starten en rijden, zonder problemen. Daar kijk ik toch wel eens met een bedenkelijk oog naar als m'n RS het niet zo goed doet omdat het vochtig is ;-)
Desondanks rijdt ik toch graag op m'n eigenwijze boxer. Het was tenslotte destijds een revolutionair ontwerp, die kuip. En dat geluidje he... :-) En het is een BMW!
Coen Zondervan
R100 RS > 135.000 km
http://members.chello.nl/c.zondervan
Reactie van bezoeker 'xavier', geïmporteerd van het oude forum:
Waar een vraagje over een benzinelekje niet allemaal kan toe leiden ;-)
Ik ben het eens met Coen dat de eigenaars van een bmw hun motot waarschijnlijkk beter verzorgen als het gemiddelde maar ik zou dat niet overdrijven.
Niemand zal ontkennen dat BMW -zowel in auto's als moto steeds vooruit geweest is op de concurrentie. Bovendien geven ze (naar mijn bescheiden mening) de voorkeur aan duurzaamheid en robuustheid boven piekprestaties. Er bestaat nl geen hardere testomgeving dan de Duitse autobahn waar je kilometers lang aan hoge snelheid kan scheuren. De fabriek weet dat hun klanten dat zullen doen, dus maken ze maar beter een machine die ertegen kan. Dit in tegenstelling tot onze italiaanse broeder waar je gewwon met veel lawaai en supersnel het dorp moet kunnen uitrijden en waar je moet opvallen met je dingen...
In de andere landen van Europa wordt niet zo gescheurd dus worden die machines minder belast, daardoor gaan ze langer mee....
Behalve als je (zoals in mijn geval een k75 hebt waar een idioot op koude motor eens goed gaat mee doortrekken...)
Kan allemaal clichÈ en simplistisch klinken maar volgens mij is dit de basis van het imago van de merken van vandaag.
T lek is nog niet hersteld, ik hou jullie op de hoogte
Groetjes
Xavier
|