Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startmotor perikelen
#11
Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Marc,

Als het rondsel van de startmotor niet goed meer in de starterkrans valt, is Ûf het rondsel defect, dit kan worden vernieuwd, Ûf de as e.d. v/d startmotor is vet, waardoor het rondsel niet snel genoeg in de starterkrans schiet, Ûf de starterkrans is op de plaatsen waar het meest het rondsel het aangrijpingspunt heeft is versleten.
Dit laatste komt minder vaak voor.
Het is mogelijk om de tanden weer in fatsoen te slijpen of vijlen (meer werk maar wel zekerder).

Het rondsel is nauwelijks reparabel en moet dan worden vernieuwd. Is niet moeilijk, het wijst zichzelf, als je maar op eventuele vulpjaatjes of shims let.
Gelijk als er bronzen bussen in zitten, smeren met olie en in laten trekken, duur ongeveer 24 uur.
Groetjes,
Marco
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Marco,

Indien ik een gereviseerde (of nieuwe) startmotor installeer, zal in ieder geval het rondsel probleem zich niet meer voordoen, toch?

Wanneer het probleem zich dan nog voordoet zal ik de starterkrans onder handen moeten nemen?

Is het raadzaam om de starterkrans te smeren en zo ja waarmee?

Groeten,

Marc
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Marc,

Het geluid komt van de Bendix die tegn het vliegwiel draaid.
Het probleem is dat de startmotor al gaat draaien voordat de bendix in het vliegwiel is. Dit kan verholpen worden door een nieuwe vork te monteren en het asje waar de vork mee vastzit ook vernieuwen.
Als je toch de startmotor open maakt dan vervang je ook maar even de twee glijlagers. Een revisiset van twee glijlagers (bussen ) en 4 koolborstels kost ongeveer 10 Eurie en de vork moet je bij de Hobbyist bestellen. Dit alles kost geen 75 Euro en je behoud je eigen startmotor.
Dit is echt alles.

Richard
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Marc en Richard,
Neen, door het beginnen met draai ven de startmotor komt het rondsel naar buiten ne zoekt zich in de tanden van starterkrans.
”f het rondsel wordt met het startrelais wat dan op de startmotor is bevestigd en tevens de stroomverbinding van de accu met de startmotor zelf tot stand brengt en via een hevel over de as van de startmotor, met rechte spiebanen of splines, naar de starterkrans gedrukt, in de tanden.
Als de tanden van het rondsel en de andere componenten versleten zijn, gebeurt het steeds vaker dat de tanden niet meer pakken en langs elkaar gaan draaien. De aansturing met de hefboom laat dit toe.

”f er is een extern relais, met een spiraalvormige spiebaan waarover het rondsel naar buiten wordt geschoten door de massa vertraging van het rondsel en de hoge versnelling dit het toerental van het anker van de startmotor maakt tijdens de aanloop periode bij het inschakelen van de startmotor.
Als de componenten versleten zijnzal de ingrijping van het rondsel in de starterkrans belemmerd worden.

In het eerste geval is er een vrijloopsysteem in het rondsel, dat als de motor aanslaat, dat het anker niet metde starterkrans gaat mee draaien.
In het tweede geval zal bij het aanslaan, het rondsel terug worden geuwd uit de starterkrans, omdat er geen hefboomdruk aanwezig is en de as van het anker spiraalvormige spiebanen heeft.

Bij het vernieuwen of repareren van de startmotor zal in beide gevallen de strtprocedure als vanouds gaan , tenzij er sprake is van versleten tanden van de starterkrans, dan moeten de tanden daarvan worden bijgewerkt.

Je hoeft niet bang te zijn dat de starterkrans te dun gaat worden, of de tanden te kort, mijn raceauto had een starterkrans van 3,5 mm!

Groetjes,
Marco
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Marc,

Nog vergeten om te vertellen dat je de starterkrans NIET mag smeren, dit om een paar redenen:

1- als de tanden glibberig zijn, kunnen de tanden gemakkelijker uit elkaar gaan als er sprake is van een geringe schuine afslijting van de tanden van de starterkrans.

2- het smeersel zal van de starterkrans worden afgeslingert en je krijgt dan een vette boel op plaatsen die door de fabrikant droog zijn gehouden.
Groetjes,

Marco
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Marco,

Het verhaal wat je hebt geschreven klopt, maar je verteld niet dat de vork die het tandwiel in de starterkrans duwd door het startrelais bediend wordt.
Deze gaat uitlubberen,dwz alle gaten worden te groot. Wat is het resultaad: een startmotor die wel ronddraait maar niet de motor aan de praat krijgt.

Marc,

De gouden tip, uit elkaar die startmotor, alles controleren en wat versleten is vernieuwen. Het steld niks voor. Alle onderdelen kan je los kopen.

Richard
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Marco,

Het verhaal wat je hebt geschreven klopt, maar je verteld niet dat de vork die het tandwiel in de starterkrans duwd door het startrelais bediend wordt.
Deze gaat uitlubberen,dwz alle gaten worden te groot. Wat is het resultaad: een startmotor die wel ronddraait maar niet de motor aan de praat krijgt.

Marc,

De gouden tip, uit elkaar die startmotor, alles controleren en wat versleten is vernieuwen. Het steld niks voor. Alle onderdelen kan je los kopen.

Richard

Sorry Richard, ik heb het een hevel genoemd en duidelijk vermeld, What's a name?
Marco
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik heb enige problemen met mijn startmotor, heb het forum al meerdere malen doorgespit, maar geen duidelijk antwoord gevonden op mijn probleem. De motor waarover het gaat is een R100RS uit '77.

De symptomen:

Het komt regelmatig voor dat wanneer ik de startknop indruk de startmotor normaal aangrijpt, wanneer de motor dan niet in een keer aanslaat en ik na enige seconden gewacht te hebben, weer de startknop indruk maakt de startmotor een scherp bijzonder onaangenaam krijsend geluid. Meestal grijpt ie volgende keer weer gewoon aan.

Ook wil het wel eens voorkomen dat bij het bedienen van de startknop enkel de klik van het startrelais te horen is.
Na een aantal malen doet ie het altijd wel, waarbij het voorgaande symtoom zich dan ook regelmatig voordoet.

Gr,

Marc

Wanneer moet het klaar zijn ?

Het gaat wel allemaal lang duren zo ! bovendien vind alle correspondentie onder werktijd plaats. (Als ondernemer ben ik daar niet blij mee)

Koop een nieuwe bij de hobbyist of laat hem door hen reviseren ! dan weet je dat dat alvast goed zit.

Reply
#19
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Marco,

Iedereen weet dat je graag gelijk wilt hebben, maar daar heeft marc niets aan. Er is niks zo makkelijk als een startmotor. Het gaat niet om de werking ervan maar om het juiste te repareren zodat die het weer goed doet.

Richard
Reply
#20
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt allemaal voor de goede tips.

Ik zal mijn startmotor vervangen / reviseren. Als het euvel dan nog niet verholpen is ga ik met de starterkrans aan de gang.

Wordt vervolgd!

Groet,

Marc
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)