Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startmotor perikelen
#1
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb enige problemen met mijn startmotor, heb het forum al meerdere malen doorgespit, maar geen duidelijk antwoord gevonden op mijn probleem. De motor waarover het gaat is een R100RS uit '77.

De symptomen:

Het komt regelmatig voor dat wanneer ik de startknop indruk de startmotor normaal aangrijpt, wanneer de motor dan niet in een keer aanslaat en ik na enige seconden gewacht te hebben, weer de startknop indruk maakt de startmotor een scherp bijzonder onaangenaam krijsend geluid. Meestal grijpt ie volgende keer weer gewoon aan.

Ook wil het wel eens voorkomen dat bij het bedienen van de startknop enkel de klik van het startrelais te horen is.
Na een aantal malen doet ie het altijd wel, waarbij het voorgaande symtoom zich dan ook regelmatig voordoet.

Gr,

Marc
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Gezien de leeftijd van de motor denk ik dat je eens aan een revisie moet denken.
Zoveel kost dat niet en als je te lang doorrijdt moet er meer vervangen worden en is dat dus duurder.
Ik heb die van mij rond de 250.000 laten reviseren.
Nooit meer hopen dat hij het doet in (ook niet in gevaarlijke situaties).
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Coen Zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Marc,

Ik had precies dezelfde klachten. Ook bij een RS uit 77. (kmstand 135.000) Oorzaak een combinatie van slijtage en uitdroging na 1,5 jaar stilstand. Is allemaal opgelost door een revisie. Kosten 75 euro. Toen ik op zoek was naar een bedrijf dat de revisie kon doen, merkte ik wel dat niet iedereen op zo'n oud ding zit te wachten. Ben uiteindelijk terecht gekomen bij een bedrijf in Vlaardingen. (sorry Hobbyist! maar ik woon nou eenmaal in Rotterdam) http://members.chello.nl/c.zondervan/con...blog5.html

Groeten, Coen
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Heel vaak worden problemen met startmotoren veroorzaakt door de collector.
Omdat de collector bestaat uit lamellen van koper die van elkaar zijn geÔsoleerd met isolatieplaatjes, mica, kunsthars, pertinax, etc.
Deze isolatieplaatjes zijn doorgaans harder dan de koperen lamellen.
Dit betekent dat de borstels meer op de isolatie gaan komen dan op het koper.
Remedie: wij gebruikten een speciaal zaagblaadje hiervoor dat niet als een ijzerzaag is gekartet maar vlak.
Dit blad was voldoende sterk om net als een verstekzaagje met de punt te kunnen zagen.
Kwartiertje werk en de startmotor deed het weer als nieuw.
Jammer dat ik dit stukje gereedschap niet meer heb.
De laatste keer heb ik een gewoon ijzerzaagblad genomen en plat geslepen, werkte ook prima.
Bij slechte contacten van de koolborstels kan je vreemde geluiden gaan horen.
Groetjes,
Marco
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Marco,

Dus als ik het goed begrijp kan het geluid onstaan doordat de borstels als het ware de isolatieplaatjes schampen?

Wat ik niet begrijp is dat wanneer het euvel zich voordoet , de startmotor kennelijk wel draait (hij maakt dan het krijsende geluid), maar hij dus niet aangrijpt in het vliegwiel, weet jij waarom?

Groeten,

Marc
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Coen Zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marc,

nog ff een nabrandertje. bij mijn startmotor was de bendix (as met tandwieltje erop) versleten. Dat was bij mijn auto overigens hetzelfde (vw diesel >200.000 km)
In beide gevallen koolborstels, bendix (as) en lagers vervangen. Bij testen op de werkbank bleek het gierende geluid gewoon te reproduceren. De as draaide niet meer netjes gecentreerd maar slingerde en veroorzaakte zo het geluid en kwam de startmotor niet of niet ver genoeg meer uit.
Dit verschijnsel kan in de beginfase ook voor bijgeluiden zorgen. De as komt wel snel genoeg uit, maar keert niet snel genoeg weer terug. Het gevolg is een gierend tandwieltje nadat je heb gestart.

groeten, coen
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Coen,

Bedankt voor de uitleg, zoals het zich laat aanhoren kamp ik met zelfde euvel als jij had.
Ik zal de startmotor ook maar eens laten reviseren.

Groeten,

Marc
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Marco ', geïmporteerd van het oude forum:

Beste marc,
De diagnose die Coen heeft gesteld is volgens mij hartstikke goed.
Groetjes,
Marco
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Een gereviseerde startmotor kopen kan ook nog, ruil je de oude in, kun je meteen weer verder.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb gisteren de startmotor uitgebouwd teneinde deze te vervangen voor een gereviseerd exemplaar. Echter de startmotor lijkt het gewoon goed te doen. Op het 'droge' kan ik het krijsende geluid niet re-produceren.
Na inspectie van de strarterkrans, zie ik hier en daar wat tanden die afgeslepen zijn, ze zijn niet afgebroken ofzo, maar je kunt zien dat ze gebruikt zijn.

Ik denk dat het krijsende geluid komt van het startmotor tandwiel dat tegen de starterkrans aandraait, dus hij grijpt niet aan in de starterkrans. Meestal na een tweede poging grijpt de startmotor wel aan.

Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel en een eventuele tip om dit probleem te verhelpen, zonder dat ik meteen het hele vliegwiel moet vervangen?

Groeten,

Marc
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)