Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo iedereen.
Na jaren niet meer te hebben gereden, twee jaar geleden weer rustig begonnen met een oude Honda. Sinds kort echter toch maar terug gekeerd naar mijn oude liefde; de BMW R-serie jaren '80. Ik heb momenteel een R65 tic (met RT-kuip).
Op zoek naar wat informatie kwam ik op dit forum terecht. Wat een bulk aan informatie komt hier aan de orde. Prachtig.
Ik heb alleen ook een vraag. Ik ben op zoek naar een nieuwe helm. Het moet alleen wel een systeemhelm zijn die achter de RT kuip zo weinig mogelijk ruis geeft.
Zijn er suggesties?
Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb een R80 met S stuurkuipje.
Ik draag een Schuberth concept helm ik ben er erguh tevreden over. Het zonneschermpje is een uitkomst.
Of'ie echt stil is.... ik gebruik oordoppen bij hogere snelheden tegen de windruis.
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:
Idem,
Ook een Schuberth systeemhelm.
is in ieder geval stiller dan de BMW systeem 2.
R100RT met verhoging.
Altijd doppen in.
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Eric,
Ik gebruikte eerst een Jethelm en heb nu een Schuberth C2 systeemhelm (en rij een R100RT met verhoogd scherml. De Schuberth scheelt echt HEEL veel in het lawaai. Maar voor langere ritten (vooral bij stukken snelweg) heb ik toch oordopjes in. Anders toeteren m'n oren zo lang na.
Ik wil nog een keer experimenteren met het verhogen van m'n scherm (hoop dat ik dan de oordoppen achterwege kan laten).
Veel succes,
groet, Marc.
Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum:
Alvast bedankt voor de spontane reactie's. Blijkt Schubert toch erg goed te bevallen.
Ik heb zelf een standaard scherm op mijn kuip. Ik lees bij jou, Marc, dat je wilt experimenteren met het verhogen van het scherm. Wat heb je daarbij in gedachten?
gr. Eric
Reactie van bezoeker 'dogger polyesterwerk', geïmporteerd van het oude forum:
hallo, in het verleden hebben wij in ons bedrijf speciale ruiten gemaakt v.d. boxer kuipen en k serie deze zijn hoger en breder maar vooral met spoilervorm effect, de ruiten worden ophoogte gemaakt, naar de persoon die er op rijdt, zelfs de rijks politie was er zeer tevreden over, ik zoek al jaren naar een opvolger, om mijn bedrijf over te nemen,maar helaas. groeten e. dogger
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Eric,
M'n scherm ophogen. Tja.. een tijdje terug las ik hier op het forum een paar berichten over zelf je voorruit maken.
De 'nieuwere' RT modellen hebben allemaal zo'n verstelbaar bovenste scherm. Lijkt me niet moeilijk maken en misschien met wat alu strips o.i.d. vast te monteren op m'n ruit. Hij kan dan een paar centimeter hoger worden en in een hoek iets rechterop staan.
Dan zal de lucht die er ook onderdoor stroomt de totale luchtstroming wat omhoog duwen waardoor ik meer uit de wind zit.
Maar het zijn maar ideeÎn. Nu het warmer wordt weet ik niet of ik wel zo helemaal uit de wind wil zitten :-)
groet, Marc.
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:
Heren,
Ik zie enthousiaste antwoorden over ruiten verhogen, o.a. met aluminium strips! Houdt er rekening mee dat mocht je gelanceerd worden, (wat niet te hopen is) dat het ruitje niet een al te grote barriere wordt! Om die reden heb ik eens een imitatiekuip van mijn motor verwijderd omdat ik bij aanrijding klem zou komen te zitten. Gebruik a.u.b. je verstand, een ongeluk zit in een klein hoekje!
Veel BMW motorplezier!!
Johan.
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:
En ik wil graag nog even waarschuwen voor al te veel optimisme over de mogelijkheden om met spoilervormen e.d. het geluidniveau zover omlaag te krijgen dat je zonder oordoppen zou kunnen rijden. Door schade en schande half doof geworden (de eerste 10 jaar zonder doppen gereden) ga ik nu altijd met doppen de weg op (BMW systeemhelm 4, R1100RS met de hogere ruit van de 1150 erop). Besef dat bij geluidniveaus van meer dan 80 dB(A) er altijd permanente gehoorschade optreedt. Bij 80 dB(A) gebeurt dit na ca. 2 uur blootstelling per dag, bij 100 dB(A) is dit al bij meer dan 10 minuten blootstelling per dag het geval. Op een gemiddelde motor en met een gemiddelde helm zit je bij 120 km/h al boven de 100 dB(A) met het windgeruis in de helm. Als je met 'suizende oren' van de motor stapt, heb je ver in de gevarenzone gezeten, en loop je reÎle kans op blijvende gehoorschade ook al lijkt het de volgende dag weer verdwenen te zijn. Oordoppen zijn daarom een absolute must wil je met 50, 60 jaar niet hardstikke lawaaidoof zijn.
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:
Johan en Dick,
Bedankt voor jullie ontnuchterende ervaring !
Zal m'n oordoppen maar eens wat consequenter gaan gebruiken.
groet, Marc.