Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:
Beste lezers,
Vandaag een tourrit gemaakt van zo'n 150 kilometer, thuis aangekomen de R100R uitgezet en zoals altijd een stukje geduwd naar zijn slaapplaats.
Tijdens het duwen valt me op dat de motor een klakkend geluid geeft terwijl hij in zijn vrij staat.
De motor vervolgens op de hoofd standaard gezet en achterwiel zowel voor als achteruit gedraaid in zijn vrij.
In beide gevallen hetzelfde geluid.
De motor valt nog onder garantie zo'n 90000 km gelopen bj. 1994.
Ik ben benieuwd wat dit kan zijn.
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb met ook een R100R, bouwjaar 1992, inmiddels bijna 120.000 km gelopen, al 11 jaar geen garantie meer, hetzelfde gehad. Alle drie (!) de keren bleken er lagers in de versnellingsbak compleet aan gort te zijn. Uiteindelijk bleek na de laatste keer stom toevallig de oorzaak: de snelheidsmeter. Het nylon schroefdraadstompje waarop de kabel vanuit de versnellingsbak aan de snelheidsmeter geschroefd zit, was gescheurd en bij hevige regen lekte er water in, dat via de kabel zijn weg naar de versnellingsbak vond. Water is zwaarder dan olie, dus na veel & hevige regenbuien werden de lagers niet meer gesmeerd. Nieuwe snelheidsmeter (centjes!!) en sindsdien geen last meer.
Reactie van bezoeker 'ab', geïmporteerd van het oude forum:
JB,
onlangs geconfronteerd met hetzelfde verschijnsel. Mijn diagnose luidde toen een defecte kruiskoppeling of cardan
zo je wilt. De dealer dacht op basis van mijn verhaal en zijn ervaring een versnellingsbaklager.
Ik had gelijk.
advies; haal rubbernanchet tussen vernellingsbak en draagarm los en laat de cardan wentelen. Je voelt cq ziet dan de speling !
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:
JB,
Van mijn bmw-dealer kreeg ik de tip dat de bouten waarmee de kruiskoppeling aan de uitgaande as van de versnellinsbak vast zit wel eens los wilde lopen. Dit kan je tegelijkertijd met de vorige tip bekijken.
suc6
Jesper
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:
JB,
Van mijn bmw-dealer kreeg ik de tip dat de bouten waarmee de kruiskoppeling aan de uitgaande as van de versnellinsbak vast zit wel eens los wilde lopen. Dit kan je tegelijkertijd met de vorige tip bekijken.
suc6
Jesper
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt voor jullie reacties.
Motor gaat morgen retour dealer.