Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100 blok onder in R45 frame
#21
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Maurice,

Volgens mijn onderhoudsboek heb je 28 mm carburateurs op de R45 of heb je 32 mm carburateurs gemonteerd?
wat wil je weten van de kleppen, de grootte?? Bij een 1000cc kop heeft de inlaatklep een grootte van 44mm en de uitlaatklep een grootte van 40mm. Het inlaatkanaal is ook groter dan een R65 namelijk 40 mm en het uitlaat kanaal is 38 of 40 mm. Een 1000cc blok heeft 38 mm of 40mm carburateurs nodig.
Zoek een setje 1000cc cilinder koppen en maak dit passend.
Nu even wat anders, heb je wel eens over gedacht om de R65 cilinder kop te flowen en een ander uitlaatsysteem te maken, hier win je pk's mee. Dan gaat de motor ook boven de 5500 toeren goed door. In deze cilinderkop kan je ook grotere kleppen pas maken.
Als je dan een setje 32 mm carburateurs monteerd dan heb je ook meer vermogen boven de 5500 toeren.

Richard
Reply
#22
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Richard.

Klepmaten zijn me bekend uit de vakliteratuur.
Ik heb bij diverse toerentallen de gas-pieksnelheden bij de kleppen uitgerekend. Daaruit leid ik af, dat ik met mijn R45 kleppen bij 5500 reppies aan de tax zit van het mogelijke zo ik het al zou doen. (eerst sparen als de wilden....) En ik heb er Ècht 26mm gasfabrieken op zitten. In een vroeger leven was het een 27 pk versie, en die hadden nu een maal (juist ja) 26 mm carbs. Staat erop, en heb ik gemeten. Mijn fiets komt uit Duitsland, en wordt in het Peters Handboek immers niet beschreven.
Niet erg, info zat, en ik ken hem van binnen en van buiten.

Groetjes,
Maurice
Reply
#23
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Maurice,

En wat dacht je van flowen???
Het inlaat kanaal vergroten op een goede manier zodat er meer lucht naar de verbrandingskamer kan. Samen met een goed uitlaat systeem win je PK's.
Richard
Reply
#24
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Richard

FLowen is inderdaad een optie, en makkelijk zelf uit te voeren ook. Ik denk dat het flowen tot zijn recht komt als ik de gasfabrieken vergroot. Ze zijn nu op de kleinst denkbare maat die BMW in het programma had.
32 mm jongens hebben al 50% meer doorlaat. Dat scheelt naar mij dunkt. Eigenlijk hink ik op twee gedachten.
- Ik wil het mooie koppelverloop in de lage en middeltoeren niet kwijt. Houden dus
- Het koppel is nooit genoeg, en dat vergt "bei Bedarf" veranderingen.
En het loopt nu goed, en dan moet ik het weer uitelkaar halen. Ik sleutel graag, maar "why change a winning team"

De kleine kleppen werken perfect voor lage en middeltoeren, en met nog meer CC's wordt dat zeker nÛg beter (There's no substitute for cubic inches). Als dit echter leidt tot tÈ grote flauwte in hogere toeren, dan moÈt ik wat aan de koppen gaan doen. Vervangen is kostbaar, en flowen........Mwoeaa. ReÎle optie. En d·n zou zelfs het gedrag in de lagere toeren niet naar de knoppen zijn.

De krukas met de korte slag geeft een mooie motorloop, en een heel reactief motor gedrag. En daar ben ik helemaal weg van. Een R 100 doet dat niet op die manier.
Een R100 blok levert welliswaar een prachtig koppel, doch als ik het helemaal zou uitvoeren met grote koppen, R100cilinders (Keurig aanpassen), grote uitlaten en 40mm carburateurs, dan ontstaat er een motor die feilloos in de toeren klimt, en veel vermogen levert bij z'n 850 cc. D·t zou "Der Hammer"zijn. doch ook kostbaar.

Flowen........Gaat in ieder geval bestudeerd worden. Hoevel "vlees" er is voor grotere longen......


Groetjes.
Maurice
Reply
#25
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

O ja, haast vergeten.
De zoektocht naar betaalbare cilinders met zuigers met levenservaring van een R-100 gaat gewoon door. Ooit....., ooit......, dan.......

Een hardop denkende
Maurice
Reply
#26
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zoek in ieder geval lekker met je mee, ben erg benieuwd naar je project!
Reply
#27
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Maurice,

Als je in de buurt woont dan kan je een proefrit maken op mijn motor, een R100 uit '82 en niet orgineel. Dan weet je het verschil wat flowen doet samen met een snellere nokkenas en een eigenbouw uitlaatsysteem.

Richard
Reply
#28
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Richard

Lijkt me heftig! Die van mij is niet geflowd, haalt echte 150 in zijn vierde, waarbij het originele klokje vrolijk rond de 165 dobbert. Zowaar een ongeloofwaardige getuige dus.
Dat alles doe ik met 26 mm gasfabrieken, de koppen van een 27 PK R45 uit oosterburenland, en R65 cilinders met de zuigers van de Duitse 27PK versie erin. Het laatste, om de compressie op maat te krijgen zonder dat ie de "coulissen" in gaat. Wat zal het wezen. 45 PeeKaa?
Een leuk resultaat t.o.v. 27 originele paarden.
Dan moet die van jou een echt raspaard wezen. Hoeveel vermogen heeft ie nu, En omschrijf het rijgedrag van hem eens! Met mijn ogen dich zal ik hem al vast rijden. Voor de echt als ik in de buurt ben.

Ciao
Maurice, wiens defecte inbouwijskast vandaag een wak in de begroting heeft gelagen....
Reply
#29
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Maurice,

72 PK aan het achterwiel en 78 NM bij 4000 toeren.
De 100 meter stoplichtsprint win ik bijna altijd. De topsnelheid is boven de 200 km/h. Het rijgedrag is iets anders dan een orginele BMW want ik heb een kleiner voorwiel, dit is om sneller te sturen en om wheely's tegen te gaan.
PS ik woon in de omgeving van Leiden.
Reply
#30
Reactie van bezoeker 'ed v leeuwen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Maurice,

72 PK aan het achterwiel en 78 NM bij 4000 toeren.
De 100 meter stoplichtsprint win ik bijna altijd. De topsnelheid is boven de 200 km/h. Het rijgedrag is iets anders dan een orginele BMW want ik heb een kleiner voorwiel, dit is om sneller te sturen en om wheely's tegen te gaan.
PS ik woon in de omgeving van Leiden.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)