Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo iedereen.
Ik ben al jaren met mijn naar R65 omgebouwde R45 onderweg, Doch de ultieme "trekpower" is nog niet d
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Maurice,
Ja, je kan een R100 blok inbouwen, let wel op het bouwjaar van dat blok. Alles na '82 past gelijk. Als je eigen blok niet kapot is kan je wel 1000 cc cilinders monteren. Het verschil tussen de R45, R65 en de andere boxers 2 kleppers is de slag. Jouw blok heeft de korte slag en kan meer toeren maken.
Nieuwe cilinders met zuigers kopen (nicasill) en de cilindervoet afdraaien. De cilinderkoppen moet je ook aanpassen, 900cc of 1000cc.
De cardan moet je ook aanpassen (overbrenging 33/11 is een aanrader). En als laatste de nokkenas, gelijk de 336 kopen.
Uiteindelijk heb je een 940 cc die 700 toeren meer maakt dan een 980 cc (1000cc wat ze opgeven) en zeer veel koppel heeft, en die zeer goed rijd.
Als je meer vragen hebt dan lees ik dat wel,
Richard
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:
Richard
Thanks voor de hoopgevende info. Nu nog de vragen.
Hoeveel moet ik van de cilindervoeten afdraaien?
Welke gasfabrieken moeten erop? (Sproeiers inregelen is mijn specialiteit, en daar heb ik zeer forse resultaten mee) De 33/11 eindgear zit er al lang op, dus.....
Wat bedoel je met een nokkenas 336? En wat zal me die zwik bijelkaar gaan kosten?
Ik hoor je.
Maurice
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Maurice,
Foutje, de uiteindelijke cilinderinhoud is maar 853 cc
De slag van een orginele 1000cc 2 klepper is 70.6mm. De slag van een R45 en R65 is 61,5mm. Dit verschil (9,1mm) moet je van de cilindervoet afhalen om de zelfde compressie verhouding te krijgen. Bij mijn BMW is er 8mm van de cilinders afgedraaid. De stoterstang pijpjes kan je overzetten of verder in het cilinderhuis persen.
Een setje nieuwe Nicasil cilinders met zuigers kost ongeveer 800 euro.
De nokkenas 336 geeft meer koppel op lagere toeren, bij een orginele 1000cc is dat maar een paar Newton Meters, maar het koppel zit er ongeveer 1500 toeren eerder. Deze nokkenas leverd ook een 7 tot 10 extra pk. Met een ander uitlaatsysteem komen er nog een paar pk bij. Voor de 336 nokkenas heb ik 225 gulden betaald bij de Hobbyist. Let op als je een nokkenas koopt, doe er wel een nieuw lagerhuis op en tandwiel op persen.
Er zijn nog meerdere nokkenassen (totaal 10) zoals de 320 en 344, maar ik weet niet of de Hobbyist deze ook verkoopt.
Als laatste de carburateurs, ik heb 40mm en dit moet genoeg zijn, ik heb zelf ook 38mm gehad van Dell¥orto, en dat ging ook goed.
Hoeveel alles bij elkaar kost weet ik niet want dat is afhankelijk in welke staat je het koopt vooral de carbs.
Het afdraaien van cilinders kan in elke machine werkplaats gebeuren.
Richard
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Maurice,
Een 1000cc blok is waarschijnlijk goedkoper dan alles te verbouwen. Je ziet dat alles mogenlijk is,
Richard.
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:
Richard.
Dit is allemaal info waar ik wat aan heb. De prijzen heb ik mij zelf al gecalculeerd, en kom tot dezelfde slotsom.
Ik denk, ongeveer en dikke 1700 euri kwijt te zijn, als richting. Zit er voorlopig niet in, dus sparen. Liever zo'n special bouwen, dan dat ik hem klaar als zo'n tegenwoordige nieuwe motor koop. Mijn huidige R45 /65 loopt subliem van af 2000toeren tot 6500toeren. Een K75 verslikt zich er vaker deerlijk in. Met een 33/11 gear loopt ie 140. Niet beresnel, maar het geeft aan, welk koppel het beestje nu al levert. En dat met 1:22 aan verbruik.
De wendbaarheid die ik niet kwijt wil, en de hang naar tÛch n'g meer koppel en wat vermogen extra is de reden tot mijn vraag. Ik heb een draaibank, en ben er erg geroutineerd mee, doch de cilinders zijn te groot voor deze actie. Doch ik ken een aantal errug goeie draaierijen met veel vakmanschap. Dus dat kan in de toekomst wat worden. Ook ken ik mensen die 2e hands BMW spul verkopen, en goed spul. Mijn 33/11 gear is er een voorbeeld van. Doch aangezien ook de uitlaten anders moeten en zo, verhoogt het de totaalsom. Sparen dus. En daar schaam ik mij niet voor. Ik wed zelfs, dat je van de huidige prestaties van mijn "fiets" onder de indruk zult zijn. De plaatselijke BMW motordealer en reparateur heeft hem gereden. Hij was heel stil ervan.
Doch zo te horen heb jij er veel ervaring mee. Kun je dit toelichten? En ik weet, dat er meerdere uitvoeringen van nokkenassen met div andere open en sluittijden waren, maar dat er een keuze uit een aantal van een 10 waren of zo, dat wist ik niet. Ze staan niet in het boek..... Zelf heb ik een nieuwe nokkenstok moeten plaatsen omdat het achterste lager ingelopen was bij de vorige eigenaar. De keuze wa Ûf een sport nokken-as, of koppel in lage en middeltoeren. Het laatste heb ik uit overtuiging gekozen. Hij was nog R45. Vandaar.
Ik hoor je.
Maurice.
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Maurice,
De nokkenassen kun je vinden op www.wuedo.de
wudo shop
alle teile/ all parts
Hoofdstuk 11
doorbladeren tot nockenwelle
alle typen van orgineel tot sport en koppel. (7 stuks, geen orginele)
Op deze site vind je alles van snelle spullen.
Sterkte met zoeken, Richard
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:
Ik denk dat met een R100 blok in een R45/65 frame eerder met je cilinders aan de grond zit bij het bochtenwerk, die steken namelijk verder uit.
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Wil,
Het frame van de R45 en R65 zijn gelijk aan de andere boxer 2 kleppers. De hoogte is ook nagenoeg gelijk, alleen het blok is aan beide zijden 9,1 mm smaller. Er zijn weinig mensen die hun kleppendeksel aan de grond rijden zonder dat ze er naast liggen en dit is met een 1000 cc blok.
Richard
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:
Wil
Deze reactie had ik eigenlijk al een beetje verwacht.
het blok is inderdaad breder, en Richard....en denk dat dat meer dan 9,1mm per kant is. De R100 heeft echt hoge cilinders. Toch? (Moet wel wat vanaf als ik een ombouw doe, da's waar) De mijne heb ik met gewaagd sturen ÈÈn keer met de valbeugel aan de grond gereden. Dat was eng man!! Een andere keer ging de motor erop liggen zonder dat ik dat wilde. Dat was dus nog erger.
Hoe dan ook......Ik moet echt veel moeute doen om hem te laten ritsen. En het is en blijft zonde van materiaal en zenuwen.
Groetjes,
Maurice
|