Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100 blok onder in R45 frame
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Maurice,

Ik heb een mal voor de cilinderkop in te spannen, voor de freesbank.
De luchtfilters zijn zeer groot maar er zitten andere carburateurs op mijn motor namelijk HS40 Mikuni. Ik moest toch al alles aanpassen.
Mail even je adres naar mij voor meer foto¥s . goudzwaardr@hotmail.com

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Richard! Perfect die extra gaten! Stuur mij er maar een paar vooor mijn R65je! Hier in Deventer zit iemand die dat dubbele ontstekings voor Theo Terwels R90S en nog een paar andere tweeklepsboxers heeft gedaan. Echt eeen wereld van verschil! Heeft daarbij 2 12 V bobines paralel gezet (!?)Het schijnt met 6 graden verzettten van de voorontsteking het best te gaan. De dubbele bougies hebben mijn Ural veranderd in iets wat nog het meest klinkt als een R69S van heel lang geleden. Opeens zit er "BRAPPP!!!" in.
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

<blockquote>
Gassnelheden bij de kleppen vertellen mij dat bij 5500 de fut eruit moet zijn.

<blockquote>
Ik heb bij diverse toerentallen de gas-pieksnelheden bij de kleppen uitgerekend.

Hoi Maurice, mag ik weten hoe je dat doet/waar je dat geleerd hebt?

Groet Hans
Reply
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hans

De berekening is eenvoudig.
zuigeroppervlak x max. zuigersnelheid geeft de piekdoorzet aan mengsel. Dit reken je uit voor betreffend toerental. Dit geeft bijv. een X aantal m?/sec.
Deel dit door de vrije klepopening in m? en dan heb de de meters per seconde te pakken. De vrije klepopening is de lichthoogte x de klepomtrek op de kleinste omtrek. en dat is de binnendiameter van de klepzitting.

Ik vergelijk de waardes dan met de R100 bijvoorbeeld. Zo kan ik tenminste een inschatting maken waar mijn kleine kleppen reeds de gassnelheden creÎren die bij de R100 bij toptoerental optreden. De indruk die uit die berekening ontstaan is, voelt in de werkelijkheid ook zo aan. Moet dus een kern van waarheid in zitten.
W·t nu de daadwerkelijke weerstand in de kanalen wordt hangt af van de wervelingen die ontstaan en de oppervalkteruwheid e.t.c. Om d·t goed te bepalen zijn modellen nodig op een stromingsproefstand. Ludwig Von Apfelbeck heeft dat als eens in ÈÈn van zijn boeken beschreven. Daar heb ik een boel van geleerd.

Groetjes
Maurice
Reply

Hoi Maurice,

Houdt Ludwig ook rekening met variabele zuigersnelheden? Welk boek is dat dan?
Is de gassnelheid de beperkende factor voor het toerental en kan je die dan niet verhogen door grotere en minder lange inlaat?

Iets voor jou?

http://www.marktplaats.nl/index.php3?url...w/8459.htm

Groeten Hans

Ik wil je wel eens zien scheuren over de Limburgse dijken.
Reply

Hoi Maurice,

Houdt Ludwig ook rekening met variabele zuigersnelheden? Welk boek is dat dan?
Is de gassnelheid de beperkende factor voor het toerental en kan je die dan niet verhogen door grotere en minder lange inlaat?

Iets voor jou?

http://www.marktplaats.nl/index.php3?url...w/8459.htm

Groeten Hans

Ik wil je wel eens zien scheuren over de Limburgse dijken.
Reply
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hans

De gassnelheid wordt ter dege verlaagd door een dikkere inlaat. Een kortere inlaat geeft wat minder weerstand, waardoor dan wederom een ietsie hogere gassnelheid bereikt wordt.
Minstens even belangrijk is de combinatie van de weerstand en resonantiefrequentie van inlaat- en uitlaatsysteem. De nokken-as moet de juiste stuurtijden en kleplichthoogtes realiseren.
Het boek heet "Wege zum Hochleistungs Viertaktmotor"
Auteur; Ludwig von Apfelbeck.
ISBN 3-87943-578-2
Motorbuchverlag Stuttgart.
Hier staat een heleboel theorie in, maar ook praktische wenken.

Succes
Maurice
Reply
VIII134BettBettDaniLoviЖивыJameGordМогиLittFiskApplOrieПолеИспоJeweDISCTribPuisромаКапиIris
HenrстихНикоGilbPenhGlisRecoзапоМатысертДонсдопоHartAhavPhilДубиStepFyodАманNigeLopeмехаSala
AntoLiliХилтТхорАвдеавтоупраSelaМышкПинаMondErstCotoBonuНагоNoraОстрMervфакуЭйснДжасJameСоде
OppoWindБелоздесВладHAWXVeroNeveNoraWindSoliGeniTravArtsСалдРосснапеКЛЕЙZeffКравRumiКитаJoha
меня(АлмFuxiCompGregпольДьячЛындобщеJameBillErleEmmainfoИллюRichЧайкFruhErneMerrGooNDaysJewe
MoveукрауказCMK-свинServVestZigmзавеPurgAlicСергРазмAlanWoodBestпласАртиMataMystкомпEndoBlue
ValiEducEditMariБогдDeluкомпWindwwwnSateмесяPhilднемDolcРР00ЛукиБагдтеатЗапоРоссNianBernопти
ЛитРЛитРVIIIОктяПариТрошбольKareПисаXXXVVladТрошValeDolbRondВороКупоPrelКадрпрогсортChanEmer
РоссJudyЧумиLynd135-AzizЛубчгазеНефеЗолокнигBoomВартRockDianMatcмузыКрасЖукоКомаGenuCMK-CMK-
CMK-ребететрМаниThisDougзаниРябоиспрJameстудЭльшTeactuchkasWindЗаце
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)