Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Maurice,
Meet het verschil op van de cilinders.
Verwijder de valbeugel, dan kan je nog platter. Als je dan de grond raakt dan slijten je cilinderkopdeksels af, hierdoor krijg je nog platter.
Als je echt plat gaat en je raakt de grond met de cilinderkop dan rij je behoorlijk hard, maar kijk uit want als je nog platter gaat dat komt het achterwiel los, met hele andere gevolgen.
Richard
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:
Maurice,
Ik heb het even opgezocht, een R65 blok is 688 mm breed en een R100 blok 746 mm. Om dat te kompenseren heeft een R100 1 cm meer grondspeling (vermoedelijk door andere achtervering, de schokbrekers zijn nml langer). In Duitsland geeft BMW geen toestemming voor een R100 blok in een R65 frame omdat je te vroeg met je cilinders aan de grond komt. Als BMW het niet goed vindt komt hij bij onze oosterburen niet door de TUV en mag je er dus niet mee rijden. Het is echt alleen om die reden; voor zijspan gebruik staat BMW het wel toe.
Zie o.a. discussie op www.kleine-boxer.redeker.net.
Maar je kunt altijd nog die afgedraaide cilinders op je R65 zetten. Dan hou je dezelfde breedte en speelt het geen rol. Komplete cilinders met speciale zuigers, sproeiers, pakkingen en bougies levert Fallert voor Ä.1230,--. Zie www.fallert.com. Je hebt dan 848cc en 58 pk.
Ik zou dat liever doen dan zelf het buskruit weer uit te vinden, met alle risico van dien.
Sukses en houd ons op de hoogte!
Wil
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:
Wil
Goeie bal! Weet ik precies waar ik het spul kan uithalen.
Een maartje is er. De prijs..... Dat bedrag heb ik niet liggen. Sparen, sparen, sparen, en nog eens sparen.
Doch als ik het goed begrijp, zijn het alleen de potten met vliegende proppen, zonder de koppen. Toch.
En als ik nu de koppen van de R45 er nog onder heb, dan kan ik de rest wel helemaal vergeten. Hoe zit het precies, en wat zouden de andere koppen, carburateurs en de pijpen kosten, want de uitlaatgas verwerking moet ook dikker worden. Toch.
Overigens weet ik dat ik problemen met de goedkeuring kan krijgen. Dus het hele project is sowieso onzeker. Doch mijn drang naar perfectie is eneorm. Daar sta ik bekend om. Mijn huidige creatie mag zich ook laten zien en rijden. Daar ben ik trots op. Perfect doceerbaar, en een goed koppel van onderin. Goeie "Laufkultur" Mooi toch. En dat bij een 1:19 ‡ 1: 22 aan verbruik. Dat mogen ze me eens nadoen.
Ik hoor je met interesse!
Ciao.
Maurice.
Hallo Maurice,
Bij Fallert gaan ze uit van een R65. De koppen, dempers en carburateurs blijven orgineel. Alleen de afstelling van de carburateurs (sproeiers en mogelijk de naaldstand worden aangepast). Met een R45 schijnt het ook te willen lees ik hier net in mijn oude folders (1984) en dan is het vermogen 50 pk.
Overigens wordt aangeraden de uitlaatklep te vervangen door een exemplaar met dikkere steel (8mm ipv 7 mm).
BMW geeft zelf zonder opvoeren al
aan de uitlaatkleppen om de 60.000 te vervangen ivm materiaalmoeheid en het daardoor ontstane gevaar van afbreken. Vooral bij R45 omdat die door het geringe vermogen meestal in een hoog toerental gereden wordt.
Met keuring valt het in Nederland wel mee. In Duitsland gaat alles veel "grundlicher".
Het verbruik dat je opgeeft is normaal, dat haal ik ook met mijn R65LS.
Wil
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
Herkeuren hoeft hier toch niet? Dus dat is alvast geen probleem. Verder is alles pas te maken, als je een mazzeltje hebt en een R100 blok voor weinig kunt krijgen (probeer het eens bij Veerman in Almere, zie www.marktplaats.nl, dar adverteert hij regelmatig) ben je al halverwege.
Even een andere gedachte, meer de snelle kant op dan de koppelkant. Waarom kan een grotere (BMW R80/R100) die 700 extra toeren niet draaien? Wordt dan de zuigersnelheid al te hoog of vormen de stoterstangen het breekpunt? Iemand hier gedachten over?
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Ralf,
zeer goede tip voor Maurice, want A. Veerman is niet duur.
Een 1000cc blok met een slag van 70.6mm gaat pas boven de 9000 toeren kapot De zuigersnelheid is niet het probleem, maar de klepbediening. De kleppen gaan zweven. En wat een groter probleem is, is de krukas met drijfstangen, deze gaan vervormen waardoor er geen druksmering meer is. Door dit lopen de big-end lagers eruit.
Bij een R65 gebeurd dit ook alleen bij een hoger toerental.
Richard
Wil
Dat van die afbrekende kleppen?...... daar weet mijn motor bij zijn vorige eigenaar en nog steeds goede vriend helaas alles van. Kapitale schade dus.
Nu loopt hij met de koppen van een R45 als R65 rond. En dat gaat heeeeeel mooi moet ik zeggen. Doch zouden die dikke potten ook met de kleppen van een R45 nog lekker op 6000 toeren te trekken zijn? Want dat is echt het maximale wat ik normaal doe, mocht het gek worden. Meestal hou ik bij 5500 Ècht op. De carbs zijn 26 mm. Dus dat zou in de lage toeren een prachtig koppl betekenen. Toch?
Een R100 blok heeft dikkere uitlaatpijpen, en dan zou ik die ook moeten vervangen. Ik zal moeten kijken wat ik in de toekomst ga doen. Doch ÈÈn ding staat vast. Ik ben aan mijn motorfiets gehecht. Hij loopt echt anders dan alle andere R modellen die ik ooit gereden heb. Heerlijk soepel, en sterk van onderin. Als ik mijn gelijkgezinde motorgekken wel eens laat rijden, en ikzelf er op hun K75 achteraan mag, dan schrik ik van mijn eigen motor die rap wegstuift. Leuk, toch. En met nÛg dikkere cilinders moet dat nog beter worden.
Maurice.
Hallo Ralf,
Of je een motor laat herkeuren is een keus die je zelf moet maken. De cilnderinhoud gaat van 650 naar 850 en die cilinderinhoud staat op je kentekenbewijs en in je verzekeringspapieren. De verzekering kan daar moeilijk over gaan doen als je een ongeval veroorzaakt en de (buitenlandse) politie kan moeilijk gaan doen bij kontrole.
De keuring stelt in Nederland niet zo veel voor. Als alleen de cilinderinhoud is veranderd is het meer een administratieve afhandeling.
Het lijkt je misschien allemaal wat vergezocht, maar mijn mening is dat je moeilijkheden beter kunt voorkomen, dan wachten tot ze opduiken.
Wil
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
Ja dat is waar, van die veranderde cilinderinhoud. Had ik niet aan gedacht. Maar als je het opvoert, wat dan? Dus dynojet en andere moderne rommel. Dan verandert het vermogen (in sommige gevallen behoorlijk wat). Moet je dan ook herkeuren?
Leuke gedachten dit! Maurice, hou ons op de hoogte!
(ps je moet de groeten van Dolf P. hebben)
Ralf
Alvast de groeten aan Dolf terug!! Thanks.
Waar staat trouwens de dichtsbijzijnde "dynojet"bij mij in de buurt? Het zou leuk wezen al daar eens op gestoeid kon worden. Doch voorzichtig gedacht denk ik niet dat er nog veel meer muziek in zit, gezien de "kippehalsjes" van de 26 mm gasfabrieken. Mijn "Dynojet" is de openbare weg. En het Zuid-Limburgs landschap tovert allerlei belastingstoestanden op het menu.
De ontstekingscurve is aangepast, waardoor aan de door de ombouw gewijzigde verbrandingssnelheden tegemoet gekomen wordt. Daardoor is het vanaf 2000 toeren al prettig vertoeven. Ik kan hem echt schakellui rijden.
Nee, het is geen Suzuki TL 1000 S of Ducati 998S, of Yamaha Bulldog. Doch afgemeten aan de cilinderinhoud is ie erg leuk. Rest nog steeds de vraag wat R100 cilinders in combinatie met de huidige kleppen en gasfabrieken zouden doen.
Wie geeft me een hint? Gassnelheden bij de kleppen vertellen mij dat bij 5500 de fut eruit moet zijn.
Groetjes,
Maurice
|