Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"gewone" acculader vs. druppellader
Reactie van bezoeker 'VarioMAAT', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Forumridders,

Hoewel ik via de functie "zoeken" al veel wijzer ben geworden omtrent het onderwerp "accu" wil ik jullie toch de volgende vraag voorleggen:

Is een normale acculader (snel of langzaamladen, 6/12 volt) bruikbaar voor een K100RS accu? Of geniet een druppellader toch de voorkeur?

Eerstgenoemde heb ik al, een druppellader moet aangeschaft worden.....

Hoe te gebruiken/aansluiten en aanschafadviezen.....GRAAG ! ! !

Arjan
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Druppelladers zijn er voor luie vergeetachtige mensen.
Gewone laders kun je prima een auto- of motor-accu mee laden.
Het is alleen zaak om, zeker bij een relatief kleine motorfietsaccu, de laadtijd in de gaten te houden.
Anders kook je hem droog.
Lader is bijv. 4 amp.
Accu is er een van 25 amp/u.
Laten we zeggen dat hij half leeg is dus dat is 12 amp/u. Drie uur aan de lader is dan voldoende.
Dus met bijv. een timer ertussen zou je met een normale lader net zo goed kunnen werken als met een druppellader.
Ik ben de gelukkige eigenaar van "de designfout op twee wielen" van BMW.
Met andere woorden ik bezit een R100RT.
En die laden niet bij stationair.
Dus ik heb net als velen de gewoonte om mijn dimlicht uit te schakelen als in in de winter voor een verkeerslicht sta te wachten.
Maar meestal geef ik heb ik mijn accu in de winter twee keer een "powershot".
Dan hang ik hem een paar uurtjes aan de lader en zet een klokje met een alarm aan zodat ik hem niet vergeet.
Echt altijd de accu aan de druppellader hangen hoeft niet.
Twee of drie keer per winterseizoen een gewone lader is ook voldoende. Ook als je 's winters niet rijdt. Het geeft hetzelfde resultaat.
Eigenlijk is het goedkoper. Je hoeft de druppellader niet aan te schaffen.

Jan
R100RT '79 270.000km Alle seizoenen.
Reply
Reactie van bezoeker 'VarioMAAT', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Jan,

Ik heb, net zoals bij mijn V66 en Daf's wel de intentie om in de winter door te rijden......Het zal dan vermoedelijk ook blijven bij een "powershot" een aantal keer gedurende de winter. (Indien nodig, want de k-serie zou toch iets veranderd moeten zijn tov de R100)

Groeten,

Arjan

(Ps: we moeten elkaar maar eens ontmoeten per 2-wieler of bij DCN, e-mail anders maar eens een paar fotootjes van je gemotoriseerde verzameling....->gulden2@zeelandnet.nl)
Reply
Reactie van bezoeker 'Theo Boonen', geïmporteerd van het oude forum:

Jan
Een accu van b.v. 25ah moet je niet hoger laden dan 10% van het totale vermogen van die accu dus in dit geval met max.2,5 amp.

Theo
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

In dat geval zou ik de dynamo maar uit je motor halen.
Die is (uit het harige hoofd) 180W.
180W/12V=15Amp
Laten we er een veilige BMW van maken (dus licht aan)
dan gaat er een 60 W af nog wat zwerfstroompjes (ontsteking enz.) 6Amp dan kom je nog altijd op 4 Amp laadstroom.
Maar met licht uit zou je met hoog toerental een kleine 10Amp moeten kunnen laden.
Die 10% regel is meer iets voor NiCad.
En dan nog ongesinterd.
Loodaccu's kunnen veel grotere stromen aan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Het grote verschil tussen het laden van de batterij in de motor en met een lader is, dat de dynamo door de spannings en/of stroom-regelaar bij een celspanning van c.a. 2,4 volt de laadspanning sterk wordt begrensd.
Bij een normale lader wordt de laadspanning bijna altijd afgebouwd door de laat ik stellen de eigenschappen van de transformator in de lader of bij een dure lader door de geschakeldevoeding, die elektronisch wordt geregeld.
In principe mag een cel van een loodbatterij niet boven ongeveer 50 graden celcius komen, om te voorkomen dat tengevolge van gasontwikkeling binnen in het inwendige van de gesinterde platen, deze doen "barsten"met hele kleine haarscheurtjes.
Hierdoor komen er deeltjes geleidende loodverbindingen onder in de bak.
Dit veroorzaakt een sterk verlies van capaciteit van de cel.

Vandaar dat men terecht stelt uit veiliheidsoverwegingen een maximale laadstroom te gebruiken van 10 % van de nominale capaciteit van de batterij, hierop zijn bijna alle normale laders gebaseerd.
Hoe precieser de lader de voorgeschreven laadcurve volgt, hoe duurder deze moet worden.

Het is wel erg belangrijk om als je vanaf een lege batterij begint met laden, dat je niet stelt ik laad met een stroom van 10 % van de nominale capaciteit dus na 10 uur is de batterij vol.
Dit is dan slechts voor ongeveer 75 % vol.
Om volledig voor 100 % vol te laden moet je minimaal 15 uur laden. Door de warmte ontwikkeling en gasvorming binnen in de cellen, wat gaat ontstaan bij een celspanning vanaf ongeveer 2,4 volt per cel, wordt het rendement van het laadproces boven een ladinspercentage van ongeveer 80 % sterk gereduceerd.
De laatste loodjes wegen het zwaarst.
Bij professionele laadinrichtingen wordt altijd de temperatuur van het elctrolyt gemeten. Hierdoor wrdt de laadstroom aangepast.

In principe kan je een lege batterij niet volladen met een druppellader.
Een druppellader is bedoeld om de zelfontlading van een batterij te compenseren, zodat de batterij altijd vol blijft. Dit is erg belangrijk voor de levensduur van de batterij en voor de capaciteit.
Is de batterij niet volledig geladen, dan zullen op de duur de platen minder poreus worden, dus de startcapaciteit van de batterij loopt terug.
Eigenlijk moet een druppellader worden aangepast aan de capaciteit van de batterij wat globaal een indicatie voor de zelfontlading zou moeten zijn.
Het is en blijft een gulden middenweg.

Groetjes,
Marco
Reply
бест116.7BettBettСмирBimdАЛунXVIIJuliGramPolaВелиФайзАфонQuatElseКленAtlaNeveЧачаЗалеВесебрад
больТС10(196XVIIOralSupeХаукArthПанкCitrhomoMele(196RicaAhavпосеDomoмифоRobeAlbaArisWindHous
SlimEricHairJeanXVIIOverSimsToscApplGillwwwgLadyJaniFourТрубDaviрассGregMarcустрЛаллЯкубРахл
FreeUnreгазеwwwmвойнWindHansWindSzomбалаФрязDVD-CafeShabсереРазмPiteформLeonКолыВереVargЦент
ТараАхмечист(190ПопоРозеГолуJorgNYFCOctoJohnSusaJerrSamsRichWindLiseAndrMarkБелоSonyStanIncl
акваСтекоткрмесяHDMIбежеSamsCampразвЖадаHaya5300MusiКитаSQuiBestZS-16610СтарMystрублпролJazz
polyEducNoboRequViolфигупласPerpWindСнопстерKenwChouTropупакventСемеЛитРпсихМоскFeatЛитРопти
ЛитРЛитР1941семиразнOZONУржуГабоРоссЭспрКривЗамыGaliСтроRealУлухКутуArunCarmWindКориПолявеще
SusiHenrHorsИван33-4АндрBLONГоллГолуМелигубеhypeЛитеPUNKКондБронИллюФаркмножвообКурсмесямеся
месяExpeIntrПереGeorAnjoИманоконавтоЛаврDreaакадСмирtuchkasAdobдете
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)