Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
plaats zekeringen en olie
#1
Reactie van bezoeker 'boet', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, in het kort, waar zitten mijn zekeringen eigenlijk. Ik heb een R100 Rt van 1981 ( mijn eerste motor en vorig jaar aangeschaft) Ik heb het boek Motorfiets-techniek gekocht van Jeremy Churchil en deze zegt op blz 196 : overige modellen zitten de zekeringen in een doos achter de bovenste framebuis. (niet gevonden)
De bedradingsschema geeft aan, in de koplamp. Dus koplamp demonteren?
Verder zegt blz 200 punt 2 dat je de rubberen rand eerst moet weghalen. Klopt dat?
Niet dat ik er iets aan de hand is, maar voor de zekerheid!
O ja, ik ben diegene die kapjes verliest enz. Verder gaat het starten met de op jullie forum aangereikte tips een stuk beter. Op het moment geniet ik van deze dame.
Ik stop 20W50 in de machine, Van de week nog een beetje 10W40 (voor diesel) erbij gedaan, kan dat kwaad?
Groetjes
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Chris v V', geïmporteerd van het oude forum:

Onder het zadel op of naast de accu zitten ook zekeringen (zwevende). Ik heb een r100rs van '81, daar moet het glas vÛÛr de koplamp eerst afgehaald worden voordat ik de koplamp open kan doen. Volgens mij is het nooit slim verschillende oliesoorten door elkaar te gebruiken.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Boet,

Gefeliciteerd met een geweldige motor. Zelf heb ik al jaaaren een '81-er R100RT en ben zeer tevreden.
De zekeringen vind je in de koplamp. Deze bereik je door de 4 schroefjes in de hoeken van de zwarte rand los te draaien en dan de zwarte vierkante rand met glas en al uit de kuip te pakken.
Nog een tip: vervang de 4 schroeven door RVS exemplaren: de onderste kunnen roesten en dan vast gaan zitten in de kuipbeugeltjes.
Starten met een oude boxer moet je leren... Bij mijn R100RT heb ik de oude Bosch-startmotor al eens gereviseerd (nieuwe lagertjes, collector schoongemaakt). Dit hielp wel, maar de startmotor trekt ongelofelijk veel stroom. Valeo-startmotoren trekken veel minder stroom, maar zijn minder robuust: na een paar jaar vallen de gelijmde magneten uit het startmotorhuis....
Bij stoppen voor een stoplicht ga ik altijd even naar stadslicht. Zeker 's winters, met dimlicht, handvatverwarming en ontsteking heeft de dynamo zeker geen overcapaciteit....
Mengen van 20W50 en 10W40 kan geen kwaad, behalve op 0W0 (geen olie) loopt de BMW overal op. Wel is ie op 20W50 mechanisch iets stiller (dikkere olie). 's Winters gebruik ik 0W40 of 5W40, juist vanwege de vlotte start.
Wat een verhaal he!

Groeten,
Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000 km.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Edmond Fledderus', geïmporteerd van het oude forum:

Met veel belangstelling las ik het commentaar van Dago Langen m.b.t. de startmotor. Ik heb een R65 uit 1980 (bijna) geheel opgeknapt,met veel vragen, lezen en sleutelen ben ik dus een heel eind gekomen. Het starten is nog een probleem, de startmotor komt aan zijn einde en trekt kennelijk erg veel stroom, de accu is bijzonder snel leeg hoewel het een nieuwe accu is. Nu vroeg ik mij af wat ik zal doen;een nieuwe startmotor die werkt op een lagere spanning, een valeo startmotor of de huidige reviseren en een nieuwe accu met hogere capaciteit? (er schijnt een bepaald type accu te bestaan die veel meer capaciteit levert dan de huidige met 20 A/h)
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Met veel belangstelling las ik het commentaar van Dago Langen m.b.t. de startmotor. Ik heb een R65 uit 1980 (bijna) geheel opgeknapt,met veel vragen, lezen en sleutelen ben ik dus een heel eind gekomen. Het starten is nog een probleem, de startmotor komt aan zijn einde en trekt kennelijk erg veel stroom, de accu is bijzonder snel leeg hoewel het een nieuwe accu is. Nu vroeg ik mij af wat ik zal doen;een nieuwe startmotor die werkt op een lagere spanning, een valeo startmotor of de huidige reviseren en een nieuwe accu met hogere capaciteit? (er schijnt een bepaald type accu te bestaan die veel meer capaciteit levert dan de huidige met 20 A/h)
Als je op het duitse www.boxer-forum.de kijkt, zie je items over gel-accu's (Hawker en andere) die 18Ah hebben, maar een zeer hoge startstroom. Misschien zijn die het proberen waard.
Als je goedkoop zo'n Valeo-startmotor wil proberen: op de sloop vind je ze in sommige Opel Corsa's en Renault Clio's....
Succes,
Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000 km.
Reply
#6
собс72.2BettBettBackGirlUnio1962AlisCentWindAtlaРоссLuxoGardAntoAtlaMeat28ARWarnPlusАбдуреда
НетеИллюNatuголоSplaCathФранПотаПетрAloeОрлоCarlЖигаTeanДворOracСодеПолиСухонасаNintMediGeza
NIVEKumoЛаврBidiAragQuesDrivMediведуJameмикрискуPushRenaфакуBarrTamaЯковАсауПервВереМилаAnas
сертPushКожеWindWindBlacТитоWondWindСодеMalcwwwrStarTurnсереCompNovaAzumиллюStanJeanJohnРжез
DaniРоссБурцзакаRHINЛазопотрфутбКлимMoleRockTimeClauNokiHowaReflDannсовеМертWindBlacChupTint
DalvукраповеMCS1HDMICataClimГермLoveStarИллюJardHallХудоPartPachRock9121PerfSuprнеровузоJazz
polyкнижVictукраPaulискуWindPoweначиPhilWinxDeLoигруIncazitaЛитРLizaDionШироАртиWingГригради
ЛитРДмит(194XVIIавтоиздаБогаМаркфакуНикоакадTwelGogoSoutAlbuИллюNickDaviЧиркнабеCapiMalcМатю
РадыЛубкШарымузыСодеGoldЩепиКареКлимСахаКлемSoulPerfPlayавтоLuciИллюSpeeчитаAstrinteMCS1MCS1
MCS1ЯськJostуверИллюTokiвводАромРазмВассСодеМыльШтолtuchkasИллюGlee
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)