Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'carlo vaes', geïmporteerd van het oude forum:
na statische afstelling van de ontsteking toch eens een
stroboscoop geleend om de afstelling te controleren met draaiende motor. Het tijdstip staat juist, alleen is er een verschil tussen L en R waardoor het S-merkteken ( ook de F bij hoger toerental) lijkt op en neer te wippen. Ik heb op dit forum ergens gelezen dat je dan een tik tegen de nokkenas moet geven. Weet hier iemand iets meer over?
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Dit is een normaal verschijnsel als het een lichte beweging betreft. ligt gewoon aan de mechanische (contactpunten) ontsteking. L en R kunnen eigenlijk niet verschillen omdat ze beide gelijktijdig vonken. gestuurd door contactpunten die op de krukas zitten. Dus eigenlijk een nuttige vonk afgewisseld met een onnodige vonk.
de ene keer nuttig voor R de andere keer voor L.
Die tik op de nokkenas snap ik helemaal niet. deze heeft niets met je ontsteking te doen.
Reactie van bezoeker 'carlo', geïmporteerd van het oude forum:
Dank u Dick,
Gewoon van af blijven dus. Ik dacht aleen dat als ik dat merkteken stil kreeg dat hij dan ook wat regelmatiger ging draaien op stationair toerental.
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:
Als ie onregelmatig stationair draaid bij een goed afgestelde ontsteking moet je de carburateurs afstellen en synchroniseren.
Hoe, daar staat hier genoeg over op het forum.
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:
De nokkenas heeft alles met je ontsteking te maken! Op de nokkenas zitten namelijk ook de nokjes die de contactpunten open duwen. De nokkenas draait op de helft van de snelheid van de krukas. Er sitten daarom twee nokjes op de nokkenas die de contactpuntjes open duwen. Het ene nokje duwt de contactpuntjes open als de zuigers in het bovenste dode punt staan, en als de krukas weer 360 graden rond is gegaan, en de nokkenas dus nog maar 180 graden, duwt het andere nokje de puntjes open. Het uitsteeksel van de nokkenas waarop deze contactpuntennokjes zitten is erg dun. Als je de klemmoer van de nokjes te stevig vastdraait, trek je dit gedeelte van de nokkenas vaak al een beetje krom. Het gaat daardoor slingeren. Je begrijpt dus dat de contactpuntjes daardoor bij de ene krukasomwenteling eerder opengeduwd worden dan bij de volgende krukasomwenteling. Je krijgt daardoor het 'dansende' effect van het S-merkteken (en inderdaad ook het F-merkteken) op het vliegwiel. Als het 'dansen' een paar millimeter is zou ik er niks aan doen. Alleen als het extreem is zou je met heel voorzichtige tikjes tegen de nokkenas kunnen proberen deze te 'richten'. Dat is echter heel moeilijk, en je maakt het probleem eerder erger dan dat je het oplost. Wees hier dus terughoudend mee. En wees ook heel voorzichtig bij het monteren van nieuwe contactpuntjes dat je niet teveel tegen de nokkenas 'duwt' bij het los- en vastdraaien!
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
Het verhaal van Dick vd G klopt helemaal, voor boxers tot en met de /6. Volgens mijn info (heb zelf geen r100rs oid) heeft een r100rs een apart onderbrekerhuis met apart asje, dat dus wel door de nokkenas word aangedreven, via een flens met twee nokken. Correct me if i'm wrong!. Het verhaal dat je dus het loopvlak van de "bus" met de twee onderbrekernokken op de nokkenas zuiver lopend moet uitrichten (met een meetklokje) gaat bij dit type niet meer op. Ik heb wel bij de vroegere types vaker een fout gemeten in de 180 graden verdeling van de twee nokken. ook dit veroorzaakt een "schommeling". Probeer eens een ander onderbrekerhuis!.
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:
Dat tikje tegen het asje heb ik jaren geleden gedaan bij mijn R100RT
Sinds dien loopt hij veel mooier en vooral soepeler.
Ook het stationair is veel mooier te krijgen.
Een ander huis heeft geen zin omdat er maar ÈÈn puntje is en het verschil zit in de hoogteslag tussen de twee nokjes.
Het is dus wel zaak om eerst de puntjes op de goede opening te zetten en dan pas de hoogtslag aan te passen. Dit om het verschil tussen de beide nokvormen wat op te heffen.
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
Hoogteslag van de nokjes? Als de punten op een nok de juiste opening hebben, en op de andere niet waar heb je dan een probleem? Zijn de nokken niet goed of slingert het hele geval? Dan nog wil dit niets zeggen over je tijdstip per cylinder. Wil je 't 100 procent doen, ga je geen (excessief) scheve asjes recht timmeren, maar zorg je eerst voor correct spul. Dit alles betreffende te grote afwijkingen, natuurlijk!
Reactie van bezoeker 'carlo', geïmporteerd van het oude forum:
Nogmaals dank voor jullie raad.
Ik ga eerst eens een meetklokje op de nokkenas zetten om te zien of er sprake is van slingering.
Reactie van bezoeker 'carlo', geïmporteerd van het oude forum:
Ok , ik heb de slingering van de nokkenas eens opgemeten,met gedemonteerde vervroeger: er zit een slag in van 0.02mm. Ik heb eerder de indruk dat de vervroeger zich niet altijd op de zelfde wijze op de nokkenas zet ( wegens plaatsgebrek krijg ik mijn meetklokje echter niet geplaatst met gemonteerde vervroeger).De motor is nu net uit zijn inloopperiode en begint lekker te draaien, dus ga ik maar niet tegen de nokkenas zitten kloppen. Bedankt alvast!