Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'W. Noteboom', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ben in het bezit van een 100RS uit 77`. Sinds kort maakt de aandrijving(versnellingsbak??) een slijpend geluid zeker in de hogere versnellingen. De vijfde versnelling durf ik niet te gebruiken omdat ie`eruit schiet
Mijn vraag is of ik dit in de versnellingsbak moet zoeken
of kan het probleem ook in cardan of koppeling zitten?
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Wat bedoel je precies met "eruit schiet"? Schiet de versnelling tussen de 4 en 5, of is het meer zoiets als doorslaan?
Egaal wat het antwoord is, het klinkt toch wel vrij serieus...
:-(
Reactie van bezoeker 'dion', geïmporteerd van het oude forum:
hallo W.
ikheb met mijn bak, R80/7, 1980, hetzelfde gehad. Hij schoot uit z'n 5e. Later werd dat erger: ook in de 2e en 3e versnelling bleef hij niet staan. Wat was er aan de hand? Bij openen van de bak bleek het uitgaande lager, naar de cardan, helemaal "weg"te zijn. De kooi waar de kogels in zitten was echt helemaal aan stukjes. De kogels lagen onderin het lager. Dus: heel vlug nakijken en zeker NIET meer ermee rijden!!
Nb.: dit overkwam mij op vakantie in Frankrijk. Ik ben nog 500 km naar huis gereden met de alleen de 1e en 4e versnelling.
Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Boxerrijder,
Ik kan me van harte aansluiten bij de reactie van dion: Heb ook wel eens kapotte lagers gehad onderweg. Kon nog wel in 4 thuiskomen, maar bij opening van de bak waren de lagers compleet vergruisd!
Rijd geen meter meer, open je bak en vernieuw de lagers. Deze kosten niet de wereld. Als je vervolgschade krijgt in de vorm van kapotte tandwielen, een deksel of een schakelvork ben je pas echt ver van huis!
Succes bij de revisie.
Groeten,
Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000 km.