05-15-2004, 06:13 PM
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Loe,
Ik ken de r100 niet exact meer, in het algemeen komt het met een motor met tuimelaars vaker voor dat door de tand des tijds de bovenzijde van de klepstelen cilindrisch gaan inslijten, ook het deel van de tuimelaar dat tegen de klepsteel komt slijt "vreemd" in.
Het gevolg is dat als je de klepspeling gaat meten, er een verkeerde meting ontstaan. Zonder tekening is het moeilijk uit te leggen, maar..
De klepsteel moet vlak zijn. Als het aanraak oppervlak cilindrisch wordt, meet je de klepspeling over de lijnrechte afstand van de oorspronkelijke klepsteel. Door het holletje wordt de afstand tussen de tuimelaar en het diepste punt van het holletje beduidend groter, dus gaan de kleppen tikken.
Remedie, nieuwe kleppen, of de bovenzijde van de klepsteel zuiver haaks afslijpen, tot het holletje weg is.
De klep kan dan ook weer een beetje ronddraaien om inbranden te voorkomen.
De klep draait omdat het midden van de klepsteel en het hart van de tuimelaar gedesaxeerd zijn, niet samen vallen.
Door het inslaan van de klepspiÎen wordt het moeilijker voor de kleppen te kunnen draaien.
Nooit attributen op tuimelaars monteren. Wel kunnen er kapjes op de klepstelen worden geplaatst, maar ik weet niet of deze nog verkrijgbaar zijn. Eigenlijk is dat knoeiwerk m.i.
Groetjes,
Marco
Beste Loe,
Ik ken de r100 niet exact meer, in het algemeen komt het met een motor met tuimelaars vaker voor dat door de tand des tijds de bovenzijde van de klepstelen cilindrisch gaan inslijten, ook het deel van de tuimelaar dat tegen de klepsteel komt slijt "vreemd" in.
Het gevolg is dat als je de klepspeling gaat meten, er een verkeerde meting ontstaan. Zonder tekening is het moeilijk uit te leggen, maar..
De klepsteel moet vlak zijn. Als het aanraak oppervlak cilindrisch wordt, meet je de klepspeling over de lijnrechte afstand van de oorspronkelijke klepsteel. Door het holletje wordt de afstand tussen de tuimelaar en het diepste punt van het holletje beduidend groter, dus gaan de kleppen tikken.
Remedie, nieuwe kleppen, of de bovenzijde van de klepsteel zuiver haaks afslijpen, tot het holletje weg is.
De klep kan dan ook weer een beetje ronddraaien om inbranden te voorkomen.
De klep draait omdat het midden van de klepsteel en het hart van de tuimelaar gedesaxeerd zijn, niet samen vallen.
Door het inslaan van de klepspiÎen wordt het moeilijker voor de kleppen te kunnen draaien.
Nooit attributen op tuimelaars monteren. Wel kunnen er kapjes op de klepstelen worden geplaatst, maar ik weet niet of deze nog verkrijgbaar zijn. Eigenlijk is dat knoeiwerk m.i.
Groetjes,
Marco