05-15-2004, 01:21 PM
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Tja het ruw maken om zijgerveren "in te laten lopen" is een verhaal wat inderdeen heel vroeger om duistere redenen de wereld in is geslopen, volgens mij door nog de oude smid.
De oppervlakte ruwheid van een cilinder moet aan heel fuiste fabrieksspecificaties voldoen die absoluut geen ruimte laten vooropruwheden.
Het grote probleem om op te ruwen is dat de ovaliteit en conischiteit van de cilinders beslist niet beter worden door het opruwen.
Het allergrootste probleem is dat het zachtere aluminium van de zuigers beduidend veel harder afslijt door het opruwen dan de geharde en vaak zorgvuldig hard verchroomde zuigerveren.
De allerbeste cilinderwand is enorm glad om slijtage en onnodige olie smering te voorkomen.
Een stalen cilinder zal aan de werkzijde van de cilinder door de verbrandingskracht altijd vele malen harder slijten dan de leizijde.
Ook is het onmogelijk om een ovale cilinder de zuigerveren ovaal in te laten slijten, behalve bij bepaalde en tweetakt motoren kunnen de zuigerveren altijd enigszins draaien.
Wat wel eens werd gedaan is de stootrand met een speciale frais weg halen, om te voorkomen dat uiteindelijk bij uitzetting van de drijfstang de top veer tegen de stootrand stuk kan breken.
Voor zover mij beked wordt dit niet veel meer gedaan. Wel is het mogelijk om de zuigers "op te rekken, nulleriseren heette dat vroeger, om ovaliteit te corrigeren, opdat de ziuger tevens enigszins ovaal wordt en minder gaat kantelen. Dit werdt met SnapOn tools gedaan.
Met vriendelijke groet,
Marco
Quote:Sorry hoor, maar alleen met honen hoeft er geen nieuwe grotere zuiger in. Honen wordt met of een berstel of met een hoonsteen gedaan en is niets meer dan de binnenzijde van de cilinder iets opruwen waardoor nieuwe zuigeveren opnieuw in kunnen lopen. Meestal worden echter de cilinders eerst naar een overmaat geboord waarna er wel overmaat zuigers moeten worden toegepast. Dit is bij de boxers 2x mogelijk !e en 2e overmaat. Met de nieuwere Nicosils kan dit volgens mij niet, alleen dus met de oudere cilinders.
Tja het ruw maken om zijgerveren "in te laten lopen" is een verhaal wat inderdeen heel vroeger om duistere redenen de wereld in is geslopen, volgens mij door nog de oude smid.
De oppervlakte ruwheid van een cilinder moet aan heel fuiste fabrieksspecificaties voldoen die absoluut geen ruimte laten vooropruwheden.
Het grote probleem om op te ruwen is dat de ovaliteit en conischiteit van de cilinders beslist niet beter worden door het opruwen.
Het allergrootste probleem is dat het zachtere aluminium van de zuigers beduidend veel harder afslijt door het opruwen dan de geharde en vaak zorgvuldig hard verchroomde zuigerveren.
De allerbeste cilinderwand is enorm glad om slijtage en onnodige olie smering te voorkomen.
Een stalen cilinder zal aan de werkzijde van de cilinder door de verbrandingskracht altijd vele malen harder slijten dan de leizijde.
Ook is het onmogelijk om een ovale cilinder de zuigerveren ovaal in te laten slijten, behalve bij bepaalde en tweetakt motoren kunnen de zuigerveren altijd enigszins draaien.
Wat wel eens werd gedaan is de stootrand met een speciale frais weg halen, om te voorkomen dat uiteindelijk bij uitzetting van de drijfstang de top veer tegen de stootrand stuk kan breken.
Voor zover mij beked wordt dit niet veel meer gedaan. Wel is het mogelijk om de zuigers "op te rekken, nulleriseren heette dat vroeger, om ovaliteit te corrigeren, opdat de ziuger tevens enigszins ovaal wordt en minder gaat kantelen. Dit werdt met SnapOn tools gedaan.
Met vriendelijke groet,
Marco