05-13-2004, 11:51 PM
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Josje,
Daar ben ik nog een keer, honen is het met slijpsteentjes op een zeer preciese manier de binnezijde van de cilinder slijpen, meestal wordt dit gedaan als er slijtage is aanwezig is. Het vervelende van slijtage is dat het niet homogeen over het totale loopvlak is.
Hierdoor moeten de ziugerveren constant per heen en weer cyclus een verandering van de boring corrigeren.
Hierdoor gaan de veren in de zuigerveergroeven veel meer bewegen. Hierdoor gaan deze uitslijten en krijg je een axiale speling van de veren. Dit gaat tenkoste van de motorolie, deze gaat gemakelijker langs de veren en de zuiger, door de pompwerking van de dansende veren.
Dus ook koolvorming achter de veren, deze kunne dan vast gaan zitten enzovoorts.
Dus als er wordt gehoond, dan wordt de diameter van de cilinder een weing meer, waardoor er iets grotere zuigers en veren in moeten. Dit heeft nauwelijks invloed op het motorvermogen tenopzichte van de standaarzuigers.
Groetjes,
Marco
Josje,
Daar ben ik nog een keer, honen is het met slijpsteentjes op een zeer preciese manier de binnezijde van de cilinder slijpen, meestal wordt dit gedaan als er slijtage is aanwezig is. Het vervelende van slijtage is dat het niet homogeen over het totale loopvlak is.
Hierdoor moeten de ziugerveren constant per heen en weer cyclus een verandering van de boring corrigeren.
Hierdoor gaan de veren in de zuigerveergroeven veel meer bewegen. Hierdoor gaan deze uitslijten en krijg je een axiale speling van de veren. Dit gaat tenkoste van de motorolie, deze gaat gemakelijker langs de veren en de zuiger, door de pompwerking van de dansende veren.
Dus ook koolvorming achter de veren, deze kunne dan vast gaan zitten enzovoorts.
Dus als er wordt gehoond, dan wordt de diameter van de cilinder een weing meer, waardoor er iets grotere zuigers en veren in moeten. Dit heeft nauwelijks invloed op het motorvermogen tenopzichte van de standaarzuigers.
Groetjes,
Marco