Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Josje', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn vraag is als ik ipv de standaard 32 mm Bing carburateurs 40 mm types installeer, krijg ik daardoor meer vermogen ? Wat zijn voor en nadelen ?
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Meer vermogen:
Met deze brief wil ik iets vertellen over tunen, dat is wat er wordt bedoeld door Josje.
Het doel van het tunen van motor is om meer vermogen te produceren. Het is belangrijk te weten wat je wilt,
een hoger maximaal vermogen bij het zelfde maximale toerental,
meer vermogen onderin, dus bij een lager toerental
In het algemeen moet je jezelf afvragen in welk toerengebied wil ik het vermogen verhogen.
Als je een grotere diameter van de carburateur gaat nemen, voorop gesteld dat de benzine/lucht verhouding identiek blijft, dan zal je in het algemeen onderin verlies kunnen krijgen, vroeger gebruikte men dit te compenseren bij auto's een dubbele carburateur, de eerste trap een kleine venturi en de tweede trap een aanvullende meestal veel grotere.
De tweede trap kon pas in werking komen bij een hoger toerental of een grotere luchtstroom door de carburateur.
Een variabele venturi geeft een nog betere aanpassing aan diverse omstandigheden,
Als ex racer, waarbij ik zelf tunede, heb ik vele studies gadaan omtrent de gasstroom vanaf de luchtinlaat tot en met het einde van de uitlaat.
Je kunt een groot gat maken door een grote carburateur, maar hoe komt al dat gas in de cilinder. Wat heb je gedaan om het gas wat een lagere stroomsnelheid krijgt door de grotere doorsnede, gemakkelijker langs de kleppen te krijgen om zodoende een hogere vullingsgraad te bereiken, dat is de cloe.
Wat ik altijd deed en nog steeds als ik een cilinderkop van mijzelf demonteer, is bestuderen wat er tijdens de fabricage "slordig" is afgewerkt in de omgeving van de klapzitting en in het inlaatkanaal.
Waar zitten de turbulentie randjes, passen de diverse verbindingen tussen bijv. carburateur en inlaat, inlaat versus kop enz. waardoor je sterk remmende turbulenties van het gas gaat krijgen, wat met hogere gassnelheden sterk remmensd gaat werken, dus een reductie van het maximale vermogen.
Hoe hoger de gassnelheid tot bepaalde grenzen, hoe hoger de kinetische energie van de gaskolom en hoe beter de vulling zal worden, verkregen tijdens het sluitings verloop van de inlaatklep, daar zit een restrictie.
Het voordeel van het (niet polijsten) beter maken van de gasstroom in de inlaat is dat de motor 100% origineel blijft, het geen geld kost en je verder kan doortrekken als je dat wilt.
Vroeger mijn oude Honda'tje, redde nauwelijks in de 6e versnelling 8500 toeren. Na het verbeteren van de koppen/inlaten, kreeg ik er bijna 1000 toeren bij, dus kon de koppeling bij het hogere toerental het niet meer hebben, want het maximale koppel ging ook omhoog.
Ik hoop dat ik wat leesvoer heb kunnen geven, temeer omdat ik nog geen reacties had gezien op je vraag.
Veel plezier,
Marco
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Josje,
De R100 7 is uitgevoerd met 32 mm en 40 mm carbs. Het verschil is dat de motor met 32mm carbs, onderin meer koppel heeft en de motor met 40 mm carbs meer vermogen bovenin heeft. Dit klopt met het vehaal van Marco.
Als je meer vermogen uit je BMW wil halen dan moet je wel wat dingen aanpassen, zoals: inlaatkanaal, cilinderkop , uitlaat en nokkenas en carburateur.
Ik heb bij mijn motor alles aangepast zoals: Lichtere zuigers met hogere compressie verhouding, kortere cilinders, cilinderkoppen geflowed, andere nokkenas, zelf gemaakt uitlaat systeem met 1 demper, en als laatste 2 mikuni 40mm flatslide carburateurs met k&n filters. Ja het is mogelijk om meer vermogen uit een BMW te halen.
Richard
Hoe kan ik eigenlijk zien of mijn carbs 32 of 40 mm zijn?
Andere vraag;
Richard schreef het volgende:
"Het voordeel van het (niet polijsten) beter maken van de gasstroom in de inlaat is dat de motor 100% origineel blijft, het geen geld kost en je verder kan doortrekken als je dat wilt.".
Mooie grap is dit van Richard want hij doet geen tipje van de sluier omhoog hoe je dit dan bereikt zonder te polijsten? Ben benieuwd. Wie kent het antwoord?
gr.
Rik
Ik denk dat Marco hier bedoelt : dat het niets kost (alleen polijst pasta) en je de een betere geleidng van het mengsel geeft door het polijsten. Hij bedoelt met het tussenhaakjes staande dat hij dat buiten beschouwing wil laten.
tenminste zo lees ik het. Ik vind het erg jammer dat marco niet meer op het forum komt maar hij is eigenlijk min of meer weggepest toen. Dat kwam omdat Marco heel erg theoretisch iets onderbouwde en vele praktik mensen snapte daar geen hol van. Die waren erg concreet ingesteld , erg jammer dus
Sorry, het was inderdaad Marco.
O ja passant, weet jij hoe je een 32 mm van een 40 kan onderscheiden ? Die vraag stond nog open.
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:
De 40 mm carburateur heeft een grotere doorlaat.
Op de carburateur staat gewoon vermeld wat de diameter is, bv 94/40/105,is dus 40 mm.
Bij een 32 mm staat er iets op in de trant van 64/32/9.
De cijfercombinatie duidt ook links en rechts aan, 2e cijfer is dus de doorlaat.