Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mag ik overschakelen op 5W40 olie ?
#1
Reactie van bezoeker 'Dirk Truyens', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een BMW K1200RS van 1997. Ik heb altijd 10W40 olie in het motorblok gedaan en wou nu naar 5W40 gaan.
Kan ik dit zomaar ongestraft doen ??? Iemand vertelde mij onlangs dat de K-blokken van BMW gestart worden door een tandkrans met een soort nokken die door de middelpuntsvliegende kracht naar buiten komen en zo het hele geval doen draaien.De nokken waren komen vastzitten na gebruik van deze 5W40 olie (of is dit hier puur toeval geweest???).Heeft er iemand ervaring met het overschakelen naar dit type olie ?Dank bij voorbaat.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Ik gebruik al jaren BMW 5W40 CastrolFull-synthetic olie in mijn BMW K 16 kleppers tot gote tevredenheid. Deze olie is speciaal gemaakt voor de 16kleppers.Ik zou niet weten waarom BMW dit aanraadt terwijl dit schade zou toebrengen aan de motor
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dirk Truyens', geïmporteerd van het oude forum:

Hartelijk dank voor de reactie.
Ik moet wel zeggen dat dit geen originele BMW castrol 5W40 olie is maar olie die ik in een autoshop haal van het merk Marly.
Volgens mij kan dit wel niet veel verschil uitmaken als ze er 5w40 op vermelden moet dit ook zo zijn. De 10W40 olie die ik nu gebruik in mijn moto is ook van het merk Marly.Van die nokken die vast komen te zitten heb je dus nog nooit gehoord , volgens je reactie.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'GUIDO DE WINNE', geïmporteerd van het oude forum:

de olie van Marly is zo goed als die andere van BMW Castrol. verschil tussen 10w40 en 5w40 is dat 5w40 dunner is en ook volsyntetisch, dwz. dat je er langer mee kan rijden zonder te verversen. maar ze kost ook veel meer. beter 10w40 gebruiken en regelmatiger verversen.


guidodw aalst
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'greet van hoye', geïmporteerd van het oude forum:

<blockquote>de olie van Marly is zo goed als die andere van BMW Castrol. verschil tussen 10w40 en 5w40 is dat 5w40 dunner is en ook volsyntetisch, dwz. dat je er langer mee kan rijden zonder te verversen. maar ze kost ook veel meer. beter 10w40 gebruiken en regelmatiger verversen.

Reply
#6
Reactie van bezoeker 'jan de backer', geïmporteerd van het oude forum:

olieverkoop is commerciele bedoening.

Mobil, Esso, Valvoline, alle sponsoren automerken.

Let vooral op regelmatig verversen en goede olie en tijdig verversen. Geen Aldi of Lidl-olie aub. Is dikke brol.

gent
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Dirk,

Over olie wordt sedert het ontstaan van de Otto-motor gediscusiÎerd.

Persoonlijk ben ik van mening dat een 5W.. erg dun is.
De synthetische olie is wel veel sterker waardoor de smering bij grotere belastingen veel langer stabiel blijft.

Bij een motor die wat meer kilometers heeft gereden en daardoor meer slijtage heeft op de meeste bewegende delen, kan de motor meer geluid gaan maken door een dunnere olie bij lagere temperatuur.

Door de veel grotere (thermische)stabiliteit van de synthetische olie zal beslist minder slijtage optreden bij grotere belastingen van de motor, ten gevolge van een aanmerkelijk grotere adhaesie van de olie tussen de bewegende delen.

Groetjes,
Marco
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Jan Boerefluitjes', geïmporteerd van het oude forum:

Kan marijke even zeggen waar precies?
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Kan marijke even zeggen waar precies?

Dag Jan,
Het forum is uitsluitend voor technische zaken BMW motoren aangaande.
Verzoeke u en andere lieden die hun dierlijke instincten niet onder controle hebben dit niet via dit medium tot iuting te laten komen.

Aan de webmaster<

Gelieve dergelijke mismaakte misplaatsingen van het web te willen verwijderen.

Groetjes,
Marco
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Guido: het is HELEMAAL niet zo dat je langer door kan rijden met syn. olie. juist NIET. de smering vind plaats door lange ketens van -ik dacht- polymeren?- deze gaan door te smeren juist kapot, en dus verliest de olie zijn smerende eigenschappen!. Het is veel schadelijker door te blijven rijden met een syn.olie dan met een ouderwetse -echte- olie op mineraalbasis.

succes met smeren.

oja, doe er gewoon de olie in die de fabrikant voor schrijft!! dat is tenslotte de ontwerper van het geheel.

grt, peter
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)