Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Testen van de temperatuursensor K75 en K100 serie.
#1
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Betse mensen,

Jammer, zojuist had ik een prachtig werkstuk geschreven, edoch vergeten de titel in te vullen, in mijn onschuld vreesde ik dat mijn de titulatuur meende.
Een verkorte versie van wat ik reeds had geschreven.

Wegens studie, ervaring en liefhebberij weet ik bijzonder veel van alles wat wielen heeft, dus als doorgewinterde BMW-fiel weet ik ook wel iets van mijn motor af.

Ik vertel iets over de K100 en K 75 serie.
Als de motor wat ouder gaat worden en de tand des tijds toch zich gaat doen gelden, kunnen de K serie motoren moeilijker gaan starten en iets minder mooi stationnair gaan lopen.
Vroeger met de alom vergruisde en bejubelde carburateur moest deze grondig onderhanden worden genomen en tevens van diverse nieuwe materialen worden voorzien.
BMW K-serie was de eerste motor met een computer gestuurde onsteking en brandstofinjectie.
Bij een carburareur motor moet er ter compensatie van het condenseren van de dure benzine bij en koude start de choke worden gebruikt, waardoor er extra benzine werd toegevoegd aan de inlaatlucht.
BMW doet dat met zijn computer door de temperatuur van het koelwater te meten met een electronische sensor. Deze is gemonteerd in de vertikale standpijp van het koelwater aan de linkerzijde vooraan achter de radiateur en naast het inlaatspruitstuk.

BMW geeft geen gegevens omtrent de electronische waarden, dus moet je vele liters brandstof opofferen om de sensor te vervangen, met een risico dat het niet nodig is.

Ik heb een grafiek gemaakt waar je de weerstands waarde van de sensor kan bepalen afhankelijk van de temeratuur.
Maak de stekker los van de computer, dat is de lange stekker, die op de computer is aangesloten.

MEET NOOIT OP DE COMPETER ZELF!!!!

Meet op aansluiting 10 van de stekker en de aarde en lees de weerstand af. Vergelijk deze met de waarde van mijn grafiek en je kunt simpel bepalen of de sensor stuk is.
Als je wilt gaan meten, kan je de sensor gewoon laten zitten!.

Mensen die interessen hebben voor de grafiek, stuur mij een mail ( naar mstubenitsky@wanadoo.nl).
Correspondentie graag via het forum, dan heebebn wij er allemaal iets aan.
Veel succes,
Marco
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Marco, naar ik begrijp ben jij aadig op de hoogte van de sensors. Wat doet de sensor in het luchtfilterhuis bij een K1100RS. Ik zit met het volgende probleem maar kom er maar niet uit. De temperatuur van het koelsysteem loopt veel te snel op, voor een stoplicht begint de ventilator te draaien bij temperaturen rond de 5 graden. Het complete koelsysteem is mijns inziens in orde, een nieuwe termostaat is voor de zekerheid gemonteerd. De motor draait ook erg rukkerig tussen de 2 en 4 duizend toeren, na synchronisatie is dit wel verbeterd. Nu heb ik de luchtmetersensor in het luchtfilterhuis afgekoppelt en ik merk geen enkel verschil, kan dit betekenen dat de sensor stuk is of moet ik zoeken bij de sensor van de koelvloeistof die jij beschrijft. Ook is het gek dat 2 van de 4 bougies (nr 2 en 3 ) een ander beeld tonen dan het koffiegrijze van 1 en 4. 2 en 3 vervuilen lichtjes en zien er wit uit. Graag wil ik ook de grafiek ontvangen.

graag reactie, groeten Dirk
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:

Met toestemming van Marco heb ik de grafiek op mijn website gezet:

http://users.gw.utwente.nl/roozemond/BMW...bsites.htm

Als je het bestand (excel) gelijk op je computer wilt opslaan: rechter muisknop op het woord "diagram" en dan opslaan als-> vervolgens aangeven waar op de harde schijf je het op wilt slaan.

Mooie grafiek Marco!

mvg,
Kees K100/2 JS
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Dirk,

Motoren die zijn uitgerust met een zgn. motormanagementsysteem, de "computer", hebben twee heel belangerijke zaken die bij het motormanagement horen: sensoren enactuatoren.
Globaal, de sensoren geven allerlei informatie aan de computerActuatoren voeren de opdrachten van de computer uit.
voorbeelden van wat sensoren meten:
- Toerental meter
- Hoeveelheid aangezogen lucht
- Motor temperatuur
- Lucht temperatuur
- Eventueel stand van de gasklep
- Zuurstofgehalte in de uitlaatgassen (Lambda sonde)
- Bovenste dode punt van de krukas
Soms ook:
- Detonatie (pingelen)
- turbo druk
enzovoort

Actuatoren voeren uit wat de computer heeft berekend aan de hand van de ontvangen gegevens van de sensoren.
- Bougies, dus ook de ontstekings module.
- Brandstofinjectors
- Ventilator voor de koeling
- Brandstofpomp, bijv deze stopt als de motor niet meer
draait.

Onze temperatuur sensor zoals ik heb beschreven meet dus de koelwatertemperatuur, als de motor koud is zal er wat meer benzine moeten worden gegeven (choke), dus bij een warme motor wordt de hoeveelheid benzine gereduceerd.
Onze temperatuursensor is een weerstand waarvan de weerstandswaarde veerandert als de temperatuur verandert. Deze weerstand wordt door de computer gemeten en verwerkt voor de gegevens die naar de actuatoren worden gestuurd.
Je begrijpt dat het erg belangrijk is dat de temperatuursensor een juiste weerstandswaarde heeft bij een bepaalde temperatuur. Als dat niet het geval is dan zal de benzine/lucht verhouding niet juist zijn. Dit betekent dat er minder vermogen zal komen en een groter brandstofverbruik.
Ook gaat de motor slechter lopen, en kunnen er inwendig schaden gaan ontstaan, zoals verbrande kleppen, gaten in zuigers, vervuling dus slijtage van de zuigers etc.
Dat is de reden dat ik een grafiek heb gemaakt om de sensor te kunnen beoordelen op de juiste werking.
Dus meet een keer als de motor koud is, en bepaal aan de hand van de buitentemperatuur de juiste weerstand volgens mijn grafiek. Meet ook een keer als de motor op bedrijfstemperatuur is of een andere temperatuur en bepaal of de sensor de juiste waarde heeft . En normale tolerantie zal zeker aanwezig zijn, 10% -20% zal denk ik nog kunnen.
Zo niet dan vernieuwen. Is de sensor goed, dean is er een ander probleem,
Bij de BMW bestaat de sensor uit twee sensoren in 1 huis. De tweede is namelijk voor het signaal van de ventilator! De twee sensoren hebben volgens mijn informatie de zelfde weerstand karakteristiek.

In het luchtfilterhuis zit ook een sensor, voor de buitenlucht temperatuur. 1liter koude lucht heeft meer zuurstof moleculen dan warme lucht. Bij de zelfde hoeveelheid aangezogen lucht zal als deze kouder is, de computer meer benzine geven om dezelfde benzine/lucht verhouding te behouden en omgekeerd met warme lucht.

Bougie 2 en 3 zijn aangesloten op dezelfde bobine, dat is het enige wat deze twee gemeen hebben, dus als er een gemeenschappelijk problemm is met de 2e en de 3e bougie dan is het logisch om aan het gemeenschappelijke te denken.
Een witte bougie is een te warme verbranding, dus of een te arm mengsel of een te vroege ontsteking, wat zal je moeten uitzoeken, een verbrande klep geeft een soortgelijk beeld, verwissel bobines en rijd een paar honderd kilometer en kijk of je verschil ziet.
Heel veel succes,
Marco
Reply
#5
арис23.4BettBettАбдуанглИвушJuliJameдиаг(ИспдоктDoriDormPartГридАртиБердFiskВасиZackхороSelz
инстArchAzizAkutЛидмJuleTaftбудуEHLPЛеонJeanлектStanPhilсертПослрассэкспПросязыкRondКалиCaud
BrilСухиСиндManhИллюBlurMornNeedXVIIRupaRoxyJoseOmsaavanDickHowaJameJohnКларчитаLogiJohnочер
OmsaАндртелеDiabWindPureКороColiпроиFallРаевSimsWindOscaигруArthсторSakuРоссSinddarkPaciLars
MiguПервWillкараFuxiИллюБудеChriLudwClauTheoQuenЗайцZirrТараEverхудоиздаунивMedaMiyoСодеКрей
КаугКрылГромRitmMaraКитаIndeПроиWorlKenzBerlАвстFierАртиинстCaseWoodVALGOZONпятнБетудиалClas
АртикартподсинтеМедвдемоWindWindCoreкартNowhBrauBoscсертWhisЛитРЛитРAlfrЛитРRSETГолоЛитРBeri
ИллюNintRichСодеMustВишноднаLarsHonoразнБалиСиваПускНабуOlegАПЧеDaviЕрмопостWorlДетсWhatМаль
автоКазаБуслMargRemeавтоTracзаруГромФормСкриAlphCallSideMastМигуИллюМереAdobCharWillRitmRitm
RitmТыщеTomaзаниЛепеТамбTurbFranНикаЮделGregГригавтоtuchkasчтенРоби
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)