05-09-2004, 11:35 PM
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Betse mensen,
Jammer, zojuist had ik een prachtig werkstuk geschreven, edoch vergeten de titel in te vullen, in mijn onschuld vreesde ik dat mijn de titulatuur meende.
Een verkorte versie van wat ik reeds had geschreven.
Wegens studie, ervaring en liefhebberij weet ik bijzonder veel van alles wat wielen heeft, dus als doorgewinterde BMW-fiel weet ik ook wel iets van mijn motor af.
Ik vertel iets over de K100 en K 75 serie.
Als de motor wat ouder gaat worden en de tand des tijds toch zich gaat doen gelden, kunnen de K serie motoren moeilijker gaan starten en iets minder mooi stationnair gaan lopen.
Vroeger met de alom vergruisde en bejubelde carburateur moest deze grondig onderhanden worden genomen en tevens van diverse nieuwe materialen worden voorzien.
BMW K-serie was de eerste motor met een computer gestuurde onsteking en brandstofinjectie.
Bij een carburareur motor moet er ter compensatie van het condenseren van de dure benzine bij en koude start de choke worden gebruikt, waardoor er extra benzine werd toegevoegd aan de inlaatlucht.
BMW doet dat met zijn computer door de temperatuur van het koelwater te meten met een electronische sensor. Deze is gemonteerd in de vertikale standpijp van het koelwater aan de linkerzijde vooraan achter de radiateur en naast het inlaatspruitstuk.
BMW geeft geen gegevens omtrent de electronische waarden, dus moet je vele liters brandstof opofferen om de sensor te vervangen, met een risico dat het niet nodig is.
Ik heb een grafiek gemaakt waar je de weerstands waarde van de sensor kan bepalen afhankelijk van de temeratuur.
Maak de stekker los van de computer, dat is de lange stekker, die op de computer is aangesloten.
MEET NOOIT OP DE COMPETER ZELF!!!!
Meet op aansluiting 10 van de stekker en de aarde en lees de weerstand af. Vergelijk deze met de waarde van mijn grafiek en je kunt simpel bepalen of de sensor stuk is.
Als je wilt gaan meten, kan je de sensor gewoon laten zitten!.
Mensen die interessen hebben voor de grafiek, stuur mij een mail ( naar mstubenitsky@wanadoo.nl).
Correspondentie graag via het forum, dan heebebn wij er allemaal iets aan.
Veel succes,
Marco
Betse mensen,
Jammer, zojuist had ik een prachtig werkstuk geschreven, edoch vergeten de titel in te vullen, in mijn onschuld vreesde ik dat mijn de titulatuur meende.
Een verkorte versie van wat ik reeds had geschreven.
Wegens studie, ervaring en liefhebberij weet ik bijzonder veel van alles wat wielen heeft, dus als doorgewinterde BMW-fiel weet ik ook wel iets van mijn motor af.
Ik vertel iets over de K100 en K 75 serie.
Als de motor wat ouder gaat worden en de tand des tijds toch zich gaat doen gelden, kunnen de K serie motoren moeilijker gaan starten en iets minder mooi stationnair gaan lopen.
Vroeger met de alom vergruisde en bejubelde carburateur moest deze grondig onderhanden worden genomen en tevens van diverse nieuwe materialen worden voorzien.
BMW K-serie was de eerste motor met een computer gestuurde onsteking en brandstofinjectie.
Bij een carburareur motor moet er ter compensatie van het condenseren van de dure benzine bij en koude start de choke worden gebruikt, waardoor er extra benzine werd toegevoegd aan de inlaatlucht.
BMW doet dat met zijn computer door de temperatuur van het koelwater te meten met een electronische sensor. Deze is gemonteerd in de vertikale standpijp van het koelwater aan de linkerzijde vooraan achter de radiateur en naast het inlaatspruitstuk.
BMW geeft geen gegevens omtrent de electronische waarden, dus moet je vele liters brandstof opofferen om de sensor te vervangen, met een risico dat het niet nodig is.
Ik heb een grafiek gemaakt waar je de weerstands waarde van de sensor kan bepalen afhankelijk van de temeratuur.
Maak de stekker los van de computer, dat is de lange stekker, die op de computer is aangesloten.
MEET NOOIT OP DE COMPETER ZELF!!!!
Meet op aansluiting 10 van de stekker en de aarde en lees de weerstand af. Vergelijk deze met de waarde van mijn grafiek en je kunt simpel bepalen of de sensor stuk is.
Als je wilt gaan meten, kan je de sensor gewoon laten zitten!.
Mensen die interessen hebben voor de grafiek, stuur mij een mail ( naar mstubenitsky@wanadoo.nl).
Correspondentie graag via het forum, dan heebebn wij er allemaal iets aan.
Veel succes,
Marco