Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
speling op remschijf
Reactie van bezoeker 'Olivier Visser', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een R 100 GS, waarbij er speling zit tussen de remschijf en de 10 klinknagels waarmee hij vastzit op de naafflens. De speling is zodanig dat de schijf bij bepaalde toerentallen trilt. Kun je de schijf weer vast krijgen door gewoon de klinknagels vast te slaan?
Wie helpt me uit de brand? Ik zie je reactie met belangstelling tegemoet.
Alvast bedankt
Reply
Reactie van bezoeker 'Bart', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Olivier, ik ben sinds zeer kort in het bezit van net zo'n BMW en heb hetzelfde probleem. Ik weet ook nog niet hoe ik dit moet oplossen. Of heb jij het probleem ondertussen opgelost. Ik ben een beetje aan het zoeken geweest op internet en vond in een forum het volgende stuk:
"Ik krijg vaak vragen over rammelende remschijven. Bij de introduktie van de 16 kleppers heeft men bij BMW ook de remmerij (voor) onder handen genomen. Dit resulteerde in o.a. in zogenaamde "zwevende remschijven". Dit wil zeggen dat de schijven niet star op de velg zijn gemonteerd maar als het ware flexibel. Dit resulteert in een rustiger remgedrag daar de schijven zich een weinig kunnen centreren ten opzichte van de klauw. De wet van ellende is echter hier ook op van toepassing: alles wat kan bewegen kan ook slijten. De remschijven zijn d.m.v. bussen (floaters) op een flens gemonteerd die op zijn beurt weer star op de velg zit. Deze bussen slijten uit met als gevolg dat de schijven ietwat los op de naaf komen te zitten. Origineel zitten er 2 soorten floaters in elke motor. Om de 3 normale zit er een speciale floater met een speciaal ringetje gemonteerd. Je kunt natuurlijk als je last hebt van loszittende schijven naar ome BMW stappen en de hele flikkerse boel nieuw bestellen. Meestal helpt dit maar weinig! Het zijn niet alleen de floaters maar ook de gaten waar deze in zitten die gesleten hebben. Een goed werkende truc is hier echter wel voor. De floaters zijn geborgd door een z.g. E clip. Achter deze clip zit een vulringetje (shim). Door deze shim nu een weinig te knikken (in de bankschroef bijv.) gaat deze als een soort veering werken en haalt hij de speling uit de constructie en kan de schijf toch "zweven". Als de floaters niet te veel zijn ingesleten is bovenstaande truc zelf voldoende om het probleem zonder nieuwe onderdelen op te lossen. Een tweede methode is het monteren van imitatie floaters. De originele zijn van aluminium, de imitatie zijn uit staal gemaakt. De maatvoering van de imitatiefloaters is ook iets aangepast zodat ze wat strakker gemonteerd zitten (in tegenstelling tot origineel: ÈÈn type floater voor de hele schijf). Verder zijn de imitatiejongens zo slim geweest om het bijbehorende vulringetje gegolfd uit te voeren zodat eventuele restspeling ook opgevangen wordt. Deze imitatie onderdelen zijn overigens gewoon voorradig bij de Hobbyist in Hunsel en het personeel is op de hoogte van deze problematiek. Mijn eigen motor heb ik met nieuwe (originele) floaters uitgerust maar heb wel de vulringen gemodificeerd. De oplossing met de imitatiefloaters is echter een zeer goede oplossing en vermoedelijk is die ook nog beter voor je beurs "
Er word over een ander type bmw gesproken maar misschien hebben we er wat aan.
Ik heb weinig sleutelervaring, ik denk dat ik binnenkort de boel eens loshaal om te kijken wat ik er aan kan doen. Als je nog een idee hebt laat het me dan weten.
bvd Bart.
Reply
Reactie van bezoeker '2 stroke', geïmporteerd van het oude forum:

Bovenstaand verhaal komt me bekend voor, ik ben de auteur hihi. Toch zal het je weinig van dienst zijn daar de constructie bij een R100GS anders is dan bij een 16 klepper K of een 4klepper R. Voor jouw remvragen verwijs ik evenwel naar de dealer daar het hier levensreddende onderdelen betreft.
Reply
реал21.6BettBettМораФеофXIIIэкспWolfCodeЕникEnnsBDucDekoSEGAWillS66-СкубCrysCarlSonyяркоРади
KareMartVisuХлысHansPhilPanaИллюJohnMicrJeanтангсопеBrauVinoБернBongDaviполоUnitSmokСодеExpe
BrilфакуинстenteWillGuitMornNintиздаNikiFaraQuikOmsapinkсупеEmilпришFeliАймлСкорвузоFunkзачи
RelaинстПлотWindWindAiAiРоссNintXVIISmarкачеSonyPennWhenдемоArthXVIIРикиSony(УраbrowвещеLiPo
книгпоэтAutoчистDecoРомаБеляTheoМарцXVIITheoRichВолоElseРозоNokiLionнеожучасAVCHSwarавтоКрей
СодеseemкостпродElecКитаIndeПроиMikaHarrCarlChicFierChicWoodGreaWoodUltiAlpiMasqКравтракToot
ValiцветфишкбудеZebuискуWINDWindCoreBoomPresBranRedmSupeCatsОрлоЛитРЛитРqбгяHannMissKinsШахо
JohnИллюCharPierслов(184однаDaniHonoразнМихаБолдPianArmeOlegСоврJohnTriuмесяПутиАзарPozoполь
ФормВороPhilJohnMarkStanThomГринРивиElviМороDylaYevgавтоrushМанаИллюдетяAdobГамоГолопродпрод
продОлькДжейWilhМатюГецоPascЕвдоPULPБороMojoДворРезаtuchkasSusaTota
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)