Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:
Graag de oplossing......
Ik heb meerdere malen problemen met mijn versnellingsbak. Het terug schakelen kon alleenmaar door tussengas te gebruiken. Bak meerdere malen uit elkaar gehaald. Assen gepolijst en weer in elkaar gezet. Even ging het goed, maar al snel kon er weer niet normaal terug geschakeld worden. Met tussengas ging het weer wel.
Zit een nieuwe koppeling, drukgroep enz in.....
Ik weet het nu niet meer en word er zeer verdrietig van.
Mike
Reactie van bezoeker 'Sacha', geïmporteerd van het oude forum:
Waar het ook aan kan liggen is de afstelling van de koppeling. Ik heb het ook een keer gehad. Je moet even checken of de kabel, handle en dergelijke volgens het boekje zijn afgesteld. Kan nl zijn dat bij het ontkoppelen de kracht nog niet elemaal van de bak af is en dat daardoor de het terugschakelen moeilijk gaat. Wat er gebeurd als je tussengas geeft is dat je het motor toertal weer opvoert. op het moment dat de krachten dan in de bak weer gelijk zijn door het gestegen toerental gaat het schakelen wel weer...
Tis een optie te bekijken...
Succces...Sacha..
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Heb je de ingaande as van de versnellingsbak (kerfvertanding) en het gat in de koppelingsschijf wel ingesmeerd met speciaal vet?
Als dit droog loopt dan kan het voorkomen dat de koppeling niet helemaal vrijkomt tijdens het koppelen, door dit "slepen" gaat het schakelen dan niet goed en moet inderdaad tussengas worden gegeven om te kunnen schakelen.
Reactie van bezoeker 'Tinus', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Mike,
Even een vraagje: Was de nieuwe koppelingsplaat een originele BMW (sachs) of een imitatie.
Mvg,
Tinus
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:
Alles wat er nieuw op en aan de motor gaat is orgineel.
Ik heb mijn motor nu bij Ton Huijsmans in Nieuw-Vennep gebracht. Hij meldde mij dat het toch waarschijnlijk om eem braam gaat die op 1 van de assen zit in de bak. Met wat tussengas breng je de overbrenging wat soepeler. Hij zal de bak uit elkaar halen en de assen gaan polijsten.
De afstelling van de koppeling was goed en de uitgaande as (priseas) was al voorzien van vet, maar dit heeft niets te maken met het soepeler lopen van de versnellingsbak.
Mijn dank aan allen voor het reageren.
Ik zal nog even laten weten via dit forum hoe het is afgelopen met mijn motor.
Mike
Reactie van bezoeker 'Tinus', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Mike,
Jouw verschijnsel heb ik ook meegemaakt maar bij mij zat het toch in de koppelingsplaat.
Ik had er een nieuwe koppelingsplaat ingezet (maar imitatie) en kreeg toen de door jou genoemde verschijnselen echter alleen als de motor warm was.
De afstelling van de koppeling was echter wel goed.
Daarna de nieuwe (imitatie) koppelingsplaat vervangen door een originele en toen was het probleem over.
Op de imitatie plaat kon je duidelijk zien dat de koppeling soms werd meegenomen op de buitenste rand.
Ook zat de voering hier met minder klinknagels bevestigd, waardoord hij zich ook iets liet inknijpen.
Doordat de voering iets minder vast zat was de dikte van de plaat 4,8 mm en als je de voering inkneep 4,5 mm.
Origineel mag hij 4,5 mm zijn en leverde die 0,3mm bij mij dus die problemen op.
De problemen uitte zich voornamelijk in het slecht terugschakelen (wou alleen nog maar met tussengas) en het zelfs soms niet in zijn vrij kunnen zetten. Dit speelde echter alleen als er een stukje gereden was.
Ik ben door de bank genomen zeer tevreden met imitatie onderdelen echter een koppelingsplaat koop ik vanaf nu origineel
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Nou de oplossing is........ Ik heb er alles aan gedaan nu en de bak is minstens 6x uit elkaar geweest. Metdeze bak kon ik haast niet op en neer schakelen.
1e probleem is dat de kerstboom( de tandwielen in de bak) waren versleten. Ok ruilbak werd dat (2e hands).
Ook bij deze bak kon ik niet neerschakelen. Ja kon wel, maar met een hoop kracht of met tussengas.
Niet normaal dus.
Weer de bak open en werden de assen gepolijst. Rijden en inderdaad soepel als een Jap. En na een tijdje weer hetzelfde probleem. Weer de bak open en nu werd er een nieuwe uitgaande as geplaatst en de andere assen weer gepolijst.
Ja hoor na een hele hoop ergernis is het nu goed. Tenminste ik hoop dat dat ook zo blijft.
Mike