Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R50/2
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo
Tijdens het lezen van het "Handbuch" van mijn R50/2 uit 1961 druk 04-1961, kom ik op pag. 97 een verhaal tegen over extra onderhoud dat elke 12000 km gedaan moet worden.
Daar staat onder C7. dat de koppelingsvertanding van de aandrijfas met het pignon wiel van nieuw vet moet worden voorzien en daarna de swingarm van olie.
Is dit juist ?
Groetjes John
Reply
Reactie van bezoeker 'Henk Verhoeven', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo John. Je hebt het over het Handbuch dus ik neem voor het gemak maar even aan dat het hier een Duitse handleiding betreft. Smeren van de spiebanen op het pignon en daarna de zaak van olie voorzien lijkt mij tamelijk zinloos; de olie zal het vet oplossen en dus geen nut meer hebben. Ik denk (en uit mijn nederlandse handleiding blijkt dit ook) dat de spiebanen die jouw handleiding zo graag van vet voorzien wil hebben niet de spiebanen van de pignon as betreffen, maar de spiebanen van de ingaande as van de versnellingsbak, waarover de koppelingsplaat zich beweegt. Ik hoop dat ik je met mijn antwoord van dienst ben geweest, en loof een sixpack duvel als beloning uit voor degene die mij kan vertellen wat een spatbord op zijn duits is..........:-)
Reply

Ha die Henk,het boekje is inderdaad in het duits, en het is inderdaad erg vreemd, daarom mijn vraag.
Maar ik zal het even overtypen.
"Kompletten Hinterradantrieb vom rechten Swingarmflansch abbauen und Kupplungsverzahnung der Kardanwelle zum Ritzel mit neuem Fett versehen.
Ol im Schwingarm erneuern."
Snap je mijn verwarring?
En spatbord in het duits is "Schutzblech" .
Alvast bedankt voor het meedenken.
gr. John
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Heren, Volgens mij moet er onderscheid gemaakt worden tussen de cardanas en de haakse eindoverbrenging (pignon) Deze laatste loopt in een oliebad (naast het achterwiel) bij de oudere motoren liepen de cardanassen niet in een oliebad maar hebben wel spievertanding in de lengterichting anders kan deze niet varieeren bij in en uitveren, De gehele pignon behuizing moet van de achtervork worden verwijderd (4 moeren) dan kan de "cardanas" gereinigd en gesmeerd worden. Ik weet niet of dit bij de 50/2 ook zo is maar dit lees ik uit de instructie.
Ik hoop dat het helpt.

Dick
Reply

Ha die Dick, bedankt voor je antwoord, jij zegt te lezen cardanas schoonmaken en in het vet zetten, maar er staat in het verhaaltje ook dat je de olie moet vernieuwen, dat is dus dubbelop en niet zinvol, ik monteer de cardanas maar en vul hem af met olie zoals ik altijd gedaan heb, ik zal het verhaaltje maar zien als een fout in het boekje.

gr John

Reply
Reactie van bezoeker 'Ben van de Wetering', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Henk,

Ik stel voor "Kotf l¸gel" als duits synoniem voor spatbord.

HG. Ben
Reply
ШОУ!15.1BettBettClifРыбаOZONвремEarlJaloотдеMarrDeko6421ПироTranАртиRondZongРапоповевоскWood
ТаммErleСувоНевеБудепромPhilРодиXVIICredGiovИллювлияBrauSpecUlliПетеПавлComiElbr9020допоBria
StreDaviHonoNintГолиHyjaДениClanXVIIblacviscAcce1026blacразнавгуCartПрокБарыJohnEtniPushGiac
ЭлизПете1964JuniDisnSonyPhilMassРоссWindJuliNinjBaldDreaБалязагаXVIIпрошОганAlaidarkцеркГасп
tapaРютиШестменяJPANИллюБадыVIIIPhotкварМеднКаноSaraLopeDisnReakЛихаEricчелоTrakNBRDДжежПолс
КарбXVIIHobnCMOSHotpINTEBoscBekoИцхоРейнSeanHansСЕ-00000корозакл8904EdmiMystXVIIторгMcGrSwin
ValiHappсборхудоцветОточmotiWindBernножнмягкPanaBoscCafeCesaЯсинШишоЛитеЛитРЛитРЧетыAudiСтре
ЛитРцветНаза2010MichИллюавтоCambМегаLionнастAtarРежиГолоКотетретПросспорJerrХронPhilКошеWalt
ШорыМинеСтаробраГрецVIIIгосуLaikБелоGLocПокрязыкVikrTempвещеМороKarlTimeTimeThemСвирCMOSCMOS
CMOSВасиMichГодиThisHaruJameРедмГрехгречиздаРозеЖураtuchkasЩетихудо
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)