Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startmotor neus breekt af
#1
Dag allen,

Ik heb onlangs een R75/6 van 1976 opgebouwd na het breken van de krukas vorig jaar. Na enkele testritten wilde de motor niet meer starten, het klonk alsof de accu leeg was, maar er zat net een nieuwe accu op en de spanning was goed. Achteraf bleek de neus van de starter gebroken te zijn. Ik heb tweedehands een andere behuizing gehaald met een goede neus en deze erop gezet.

Van de week weer hetzelfde verhaal, neus afgebroken...

Is dit een kwestie van toeval? Of speelt hier meer?

   
Reply
#2
Ik zie dat zie dat je een Bosch startmotor hebt. Er bestaan 2 types voor september 1975 met 8 tanden (en 93 tanden aan het vliegwiel) en vanaf 9-1975 met 9 tanden (en 111 tanden aan het vliegwiel). Als je een verkeerd rondsel gebruikt is de kans op breuk groot.
Reply
#3
(06-14-2024, 01:31 AM)BMWconversion Wrote: Ik zie dat zie dat je een Bosch startmotor hebt. Er bestaan 2 types voor september 1975 met 8 tanden (en 93 tanden aan het vliegwiel) en vanaf 9-1975 met  9 tanden (en 111 tanden aan het vliegwiel). Als je een verkeerd rondsel gebruikt is de kans op breuk groot.

Mijn motor is van 1976, maar heeft een vliegwiel met 93 tanden en de bijbehorende 8 tanden aan de startmotor.
Reply
#4
Zelf gebruik ik een Valeo startmotor (met 8 tanden) op een blok uit 1974) het huis blijft heel, maar de rotor is een keer stuk gegaan door het loslopen van het deksel van het planetair tandwielstelsel. Dit is inmiddels aangepast door mij en werkt tot nu toe naar behoren.
Bijgaand een plaatje van de Valeo

   
Reply
#5
Heb je met starten teveel voorontsteking waardoor ie terugslag kan geven?
Zit de vervroeger vast?
Dat tweemaal de starter breekt kan haast geen toeval zijn.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)